Utwór inspirowany grą Kirby Superstar został właśnie nagrodzony statuetką Grammy. Takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko.
Grammy to tak naprawdę muzyczny odpowiednik nagród Akademii Filmowej, czyli popularnych Oscarów. Tutaj co prawda nikt nikogo nie policzkuje, ale analogii jest tu sporo, łącznie z krytyką dotyczącą wyborów, jakimi kierują się sędziowie. Co jakiś czas jednak także tutaj potrafią oni zaskoczyć, wybierając na zwycięzcę album, piosenkę lub artystę, którego niewiele osób się spodziewało. Do takich zdarzeń należy chociażby nominowanie do nagrody muzyki inspirowanej grą komputerową. Takie przypadki oczywiście już się zdarzały, jednak należały do rzadkości. 64. edycja Grammy była w tym aspekcie wyjątkowa, ponieważ taki utwór nie tylko został nominowany, ale też - zdobył statuetkę.
Piosenka z Kirby Superstar zwycięzcą Grammy 2022
Charlie Rosen i Jake Silverman są założycielami zespołu The 8-Bit Big Band który skupia się na przerabianiu klasycznych soundtracków z gier. Tak się złożyło że jedna z ich produkcji, przerobiona wersja Meta Knight's Revenge z gry Kirby Superstar z 1996 roku została nominowana do statuetki i co ważniejsze - zdobyła ją. Zespół nie cieszy się jakąś światową popularnością, jednak jego produkcje na YouTube przyciągają konkretną grupę fanów. Jestem przekonany, że przyznanie statuetki sprawi, że zostanie on odkryty przez więcej osób lubiących tego typu produkcje.
To też pokazuje, że pomimo, że kategorii w Grammy jest zatrzęsienie (niektóre moim zdaniem kompletnie zbędne bądź dublujące się) to wciąż brakuje tam wielu stylów i rodzajów muzyki, które zasługują na własny dział. Muzyka z gier wideo bądź też inspirowana nią jest na pewno jedną z takich kategorii. The 8-bit Big Band wygrał bowiem w kategorii "Najlepsza aranżacja - a cappella lub intrumentalna", czyli bardzo szerokiej puli do której mogą należeć wykonawcy z wielu gatunków. Jednak to tylko sprawia, że otrzymana nagroda jest jeszcze większym wyróżnienieniem. Może kiedyś doczekamy się tego, żę artyści tacy jak Charlie Rosen i Jake Silverman będą mogli rywalizować z innymi, którzy tworzą podobną im muzykę.
Zwycięzcy Grammy 2022
- Album roku: We Are — Jon Batiste
- Nagranie roku: “Leave the Door Open” — Silk Sonic
- Najlepsze popowe wykonanie w zespole lub duecie: “Kiss Me More” – Doja Cat feat. SZA
- Najlepszy popowy album wokalny: Sour — Olivia Rodrigo
- Najlepszy album R&B: Heaux Tales — Jazmine Sullivan
- Najlepsze wykonanie rapowe: “Family Ties” — Baby Keem feat. Kendrick Lamar
- Najlepszy nowy artysta: Olivia Rodrigo
- Najlepszy album country: Starting Over — Chris Stapleton
- Piosenka roku: “Leave the Door Open” — Brandon Anderson, Christopher Brody Brown, Dernst Emile II, and Bruno Mars, songwriters (Silk Sonic)
- Producent roku: Jack Antonoff
- Najlepszy tradycyjny album popowy: Tony Bennett & Lady Gaga, Love for Sale
- Najlepsze popowe wykonanie solo: Olivia Rodrigo, “Drivers License”
- Najlepszy album komediowy: Louis C.K., Sincerely Louis CK
- Najlepszy album muzyczny dla dzieci: Falu, A Colorful World
- Najlepszy album jazzowy: Esperanza Spalding, Songwrights Apothecary Lab
- Najlepszy album jazzowy: Tyler, The Creator, Call Me If You Get Lost
- Najlepszy utwór rapowy: Kanye West, “Jail”
- Najlepsze wykonanie melodycznego rapu: Kanye West featuring The Weeknd & Lil Baby, “Hurricane”
- Najlepszy progresywny album R&B: Lucky Daye, Table for Two
- Najlepszy utwór R&B: Silk Sonic, “Leave the Door Open”
- Najlepsze wykonanie klasycznego R&B: H.E.R., “Fight for You”
- Najlepsze wykonanie R&B: (TIE) Silk Sonic, “Leave the Door Open”; Jazmine Sullivan, “Pick Up Your Feelings”
- Najlepszy album muzyki alternatywnej: St. Vincent, Daddy’s Home
- Najlepszy album rockowy: Foo Fighters, Medicine at Midnight
- Najlepszy utwór rockowy: Foo Fighters, “Waiting on a War”
- Najlepsze wykonanie utworu metalowego: Dream Theater, “The Alien”
- Najlepsze wykonanie utworu rockowego: Foo Fighters, “Making a Fire”
- Najlepsza współczesna kompozycja klasyczna: “Shaw: Narrow Sea”
- Najlepsze klasyczne kompendium: Women Warriors – The Voices of Change
- Najlepsze klasyczne wykonanie solowe: Sangeeta Kaur & Hila Plitmann, Mythologies
- Najlepszy klasyczny instrumentalny utwór solowy: Jennifer Koh, “Alone Together”
- Najlepsza muzyka kameralna / występ w małym zespole: Yo-Yo Ma & Emanuel Ax, “Beethoven: Cello Sonatas – Hope Amid Tears”
- Najlepsze wykonanie chóru: “Mahler: Symphony No. 8, ‘Symphony of a Thousand'”
- Najlepszy utwór operowy: “Glass: Akhnaten”
- Najlepszy utwór orkiestrowy: “Price: Symphonies Nos. 1 & 3”
- Producent roku, muzyka klasyczna: Judith Sherman
- Najlepiej zmiksowany album muzyki klasycznej: Chanticleer Sings Christmas
- Najlepszy album recytatorski: Don Cheadle, Carry On: Reflections For A New Generation From John Lewis
- najlepszy album współczesnej muzyki instrumentalnej: Taylor Eigsti, Tree Falls
- Najlepszy album muzyki latynoskiej: Rubén Blades y Roberto Delgado & Orquesta, Salswing!
- Najlepszy album muzyki meksykańskiej: Vicente Fernández, A Mis 80’s
- Najlepszy album rocku latynowskiego: Juanes, Origen
- Najlepszy album Música Urbana: Bad Bunny, El Último Tour Del Mundo
- Najlepszy popowy album muzyki latynoskiej: Alex Cuba, Mendó
- Najlepszy album Roots Gospel: Carrie Underwood, My Savior
- Najlepszy album współczesnej muzyki chrześcijańskiej: Elevation Worship & Maverick City Music, Old Church Basement
- Najlepszy album Gospel: CeCe Winans, Believe for It
- Najlepsze wykonanie współczesnej muzyki chrześcijańskiej: CeCe Winans, “Believe for It”
- Najlepsze wykoanie muzyki gospel: CeCe Winans, “Never Lost”
- Najlepszy film muzyczny: Summer of Soul
- Najlepsze muzyczne wideo Jon Batiste, “Freedom”
- Najlepszy album - immersive audio: Alicia, Alicia Keys
- Najlepszy remix: “Passenger (Mike Shinoda Remix),” Deftones
- Najlepiej zmiksowany album - poza muzyką klasyczną: Love for Sale, Tony Bennett & Lady Gaga
- Najlepszy historyczny album: Joni Mitchell Archives, Vol. 1: The Early Years (1963-1967), Joni Mitchell
- Najlepsza książeczka w albumie: The Complete Louis Armstrong Columbia and RCA Victor Studio Sessions 1946-1966, Ricky Riccardi
- najlepszy box bądź edycja specjalna: All Things Must Pass, George Harrison
- NAjlepsze opakowanie: Pakelang, Li Jheng Han & Yu & Wei
- Najlepszy album dance/muzyki elektronicznej: Black Coffee, Subconsciously
- Najlepszy utwór dance: Rüfüs Du Sol, “Alive”
- Najlepszy album reggea: Soja, Beauty in the Silence
- Najlepszy album muzyki lokalnej: Kalani Pe’a, Kau Ka Pe’a
- Najlepszy album folkowy: Rhiannon Giddens with Francesco Turrisi, They’re Calling Me Home
- Najlepszy album współczesnego bluesa: Christone “Kingfish” Ingram, 662
- Najlepszy album tradycyjnego bluesa: Cedric Burnside, I Be Trying
- Najlepszy album bluegrass: Béla Fleck, My Bluegrass Heart
- Najlepszy album americana: Los Lobos, Native Sons
- Najlepsza piosenka o amerykańskich korzeniach: Jon Batiste, “Cry”
- Najlepsze wykonanie muzyki o amerykańskich korzeniach: Jon Batiste, “Cry”
- Najlepsza muzyka country: Chris Stapleton, “Cold”
- Najlepsze wykonanie country w duecie lub zespole: Brothers Osborne, “Younger Me”
- Najlepsze wykonanie country solo: Chris Stapleton, “You Should Probably Leave”
- Najlepszy latynowski album jazzowy: Eliane Elias With Chick Corea and Chucho Valdés, Mirror Mirror
- Najlepszy album dużego zespołu jazzowego: Christian McBride Big Band, For Jimmy, Wes And Oliver
- Najlepszy instrumentalny album jazzowy: Ron Carter, Jack DeJohnette & Gonzalo Rubalcaba, Skyline
- Najlepsze improwizowane solo jazzowe: Chick Corea, “Humpty Dumpty (Set 2)”
- Najlepszy album New Age: Stewart Copeland & Ricky Kej, Divine Tides
- Najlepsza aranżacja instrumentów z wokalem: Vince Mendoza, “To The Edge Of Longing (Edit Version)”
- Najlepsza aranżacja instrumentalna bądź acapella: Charlie Rosen & Jake Silverman, 8-Bit Big Band’s “Meta Knight’s Revenge”
- Najlepsza instrumentalna kompozycja: Lyle Mays, “Eberhard”
- Najlepszy musical: The Unofficial Bridgerton Musical
- Najlepsza kompilacja soundtracków: The United States Vs. Billie Holiday
- Najlepszy soundtrack: Carlos Rafael Rivera, The Queen’s Gambit and Jon Batiste, Trent Reznor & Atticus Ross, Soul (tie)
- Najlepszy utrów soundtracku: Bo Burnham, “All Eyes on Me”
- Najlepszy immersyjny album audio: Soundtrack Of The American Soldier
- Najlepszy występ - muzyka świata: Arooj Aftab, “Mohabbat”
- Najlepszy album - muzyka świata: Angelique Kidjo, Mother Nature
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu