Motoryzacja

Kia EV6 GT jest szybsza niż Porsche Taycan 4S, a będzie kosztowała znacznie mniej

KP
Kamil Pieczonka
36

Kia EV6 została oficjalnie pokazana na zdjęciach w połowie marca, ale dobiera teraz Koreańczycy zdradzili czym będzie napędzana i wygląda na to, że już na dzień dobry zamierzają sporo namieszać na rynku.

Kia EV6 GT lepsza niż Porsche Taycan 4S

Zanim omówimy sobie standardowe wersje EV6 to miejmy już za sobą prezentację najmocniejszego modelu oznaczonego dopiskiem GT. Topowa Kia EV6 GT zostanie wyposażona w dwa silniki napędzające obie osie o sumarycznej mocy 585 KM oferujące 740 Nm momentu obrotowego i będące w stanie katapultować się do prędkości 100 km/h w czasie około 3,5 sekundy. To wynik jakiego nie osiąga nawet Porsche Taycan 4S. I wszystko zapowiada, że Kia zrobi to nieco taniej, bo w Wielkiej Brytanii ten model zostanie wyceniony na niespełna 59 000 funtów, czyli około 320 000 PLN. Nadal sporo, bo Tesla Model 3 ma nieco lepsze parametry w wersji Performance, która wyceniona jest niespełna 265 000 PLN, ale chyba i tak nie ma powodów do narzekań.

Chyba, że na słaby zasięg, bo wygląda na to, że nawet z pakietem baterii o pojemności 77,4 kWh ta wersja będzie w stanie pokonać tylko 405 km i to w cyklu WLTP, czyli w bardzo optymistycznym założeniu. Przy maksymalnej prędkości ograniczonej do 260 km/h, będzie to z pewnością znacznie mniej ;-). Poza tym EV6 dostępny będzie jeszcze w czterech innych konfiguracjach mocowych z dwoma różnymi pakietami akumulatorów. Najsłabsza wersja z bateriami o pojemności 58 kWh będzie miała napęd na tył i 170 KM (350 Nm) lub napęd na wszystkie koła i moc 235 KM (605 Nm), co przełoży się na zasięg w okolicach 400 km. W wersji 77,4 kWh będziemy mieli natomiast albo jeden silnik o mocy 228 KM (350 Nm) na tylnej osi, albo dwa oferujące 325 KM (605 Nm). W tym przypadku zasięg wzrośnie do 510 km, a przyśpieszenie do 100 km/h potrwa 5,2 sekundy. Nadal nieźle, ale nie robi już takiego wrażenia jak wersja GT ;-).

Poza tym Kia EV6 może opcjonalnie zostać wyposażona w instalację 800V (standardowo 400V), która pozwoli na szybsze ładowanie i odzyskanie 100 km zasięgu w około 4,5 minuty. Obecne będzie też pompa ciepła, która powinna ograniczyć spadek zasięgu przy ujemnych temperaturach, a także możliwość ładowania zwrotnego z mocą 3,6 kW (lub zasilenia dowolnego urządzenia elektrycznego).

Nowoczesne i skromne wnętrze EV6

Wnętrze jest całkiem schludne i przyjemne, a Kia pochwaliła się, że wiele elementów wykonanych jest z surowców wtórnie przetworzonych co ma podkreślać ekologię tego samochodu. Przed kierowcą  mamy dwa ekrany o przekątnej 12,3 cala wraz z nowym systemem inforozrywki, a także nieco archaicznie wyglądającą kierownicę z szeregiem przycisków. Znalazło się też miejsce na panel z przyciskami dotykowymi do obsługi radia oraz pokrętła klimatyzacji. Tryb jazdy wybieramy przy pomocy pokrętła. Ogólnie całość prezentuje się bardzo przyjemnie.

Nie można też narzekać na praktyczność. EV6 to crossover (nieco podniesiony hatchback) z rozstawem osi wynoszącym 290 cm (8 cm więcej niż w siedmiomiejscowej Kii Sorento!) i bagażnikiem o pojemności 520 litrów. W zależności od wersji, pod przednią maską też mamy schowek o pojemności 52 (RWD) lub 20 litrów (AWD), przyda się chociażby na kable do ładowania. Pierwsze egzemplarze wersji z bateriami o pojemności 77,4 kWh trafią do klientów jeszcze w tym roku, a cennik w Wielkiej Brytanii zaczyna się od niespełna 41 000 funtów (~220 000 PLN). Niestety na model GT trzeba będzie poczekać aż do października 2022 roku.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy: