9

Już połowa Polaków kupuje w zagranicznych sklepach, głównie chińskich. Allegro ma się czego obawiać

Blue Media udostępniła właśnie wyniki kolejnej części obszernego raportu Autopay Research. Pierwsza część próbowała zbadać poziom zaufania Polaków do fintechów - omawialiśmy go na Antyweb w połowie września, druga część z kolei, pokazuje poziom naszego zainteresowania zakupami w zagranicznych sklepach internetowych.

Nieustające podwyżki prowizji na Allegro, zdają się nie wpływać znacząco na spadki popularności tej platformy zakupowej w Polsce. Niemniej, jak pokazuje to badanie, duża popularność zakupów w zagranicznych sklepach może w dłuższym okresie spowodować odwrót w tym temacie. Zwłaszcza, jeśli te zakupy niosą ze sobą pozytywne doświadczenia, a wszystko na to wskazuje. W przypadku udanych czy korzystnych cenowo zakupów, na przykład na chińskim AliExpress zwykle dzielimy się tym ze znajomymi czy rodziną, tym samym zachęcając ich do spróbowania, więc jak to mówią – kropla drąży skałę.

No dobrze, ale przejdźmy już do samych wyników raportu, według którego już ponad połowa Polaków (54%), korzystających z dostępu do sieci robi zakupy w zagranicznych sklepach. 10% robi je bardzo często, więc można podejrzewać, że ta grupa kupujących, robi to już wyłącznie w sklepach zagranicznych, 25% niezbyt często i 19% bardzo rzadko, czyli raczej są to okazjonalne zakupy, na przykład rzeczy niedostępnych w polskich sklepach internetowych.

Przy czym częściej zakupy w zagranicznych sklepach robią mężczyźni, z młodszej grupy wiekowej (do 45 roku życia), zamieszkującej wsie, choć tu nie ma większej różnicy w porównaniu do małych i średnich czy dużych miast.

Jakie kierunki są najpopularniejsze? Nie będzie tu dużego zaskoczenia, najwięcej Polaków wybiera zakupy w chińskich sklepach (zakupy na AliExpress) – 58%, dalej mamy niemieckie sklepy (zakupy na niemieckim Amazonie) – 34%, a podium zamyka Wielka Brytania – 29%. Sporo też osób deklaruje zakupy w amerykańskich sklepach – 21%, a niewielki procent odpowiada za zakupy w sklepach czeskich, włoskich, francuskich czy indyjskich.

Okazuje się też, że prezentacja ofert w zagranicznych sklepach oraz ich cena w obcej walucie zaczyna stanowić coraz mniejszy problem. W 2016 roku 14% Polaków kupowało takie produkty, a obecnie już 33%.

A jak z płatnościami? O ile w polskich sklepach najczęściej wybieramy płatność za pobraniem przy odbiorze lub przelewem na konto sprzedawcy, o tyle w zagranicznych najpopularniejszą formą zapłaty są już płatności elektroniczne – 42% badanych wybiera tę formę zapłaty, a 39% kartę płatniczą.

Bartłomiej Gast, Dyrektor Rozwoju Biznesu w Blue Media:

Rozbieżność preferencji kupujących w sieci pokazuje, że bardzo istotną kwestią pozostaje bezpieczeństwo zakupów. Na własnym podwórku mniej obawiamy się oszustów. Wierzymy, że państwowe instytucje rozpinają ochronny parasol nad polskim internetem, więc nie boimy przesłać pieniędzy zwykłym przelewem na konto. Nieuczciwego sprzedawcę z Chin trudniej złapać, dlatego przy zagranicznych transakcjach preferujemy metody, które zawierają mechanizmy zabezpieczające klienta, jak systemy płatności online i karty kredytowe.

Co ciekawe, aż 40% badanych zadeklarowało, iż kupowałaby częściej w zagranicznym sklepach, gdyby te oferowały płatności BLIKIEM. A taka opcja ma się niedługo pojawić, co zapowiedział już Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu płatności BLIK, przy okazji prezentacji wyników za II kwartał 2019 roku.

Na koniec odpowiedź na najważniejsze pytanie, co Polaków najbardziej skłania do zakupów zagranicznych. Nie dziwi najpopularniejsza odpowiedź, czyli niższa cena, na dalszych miejscach wymieniana jest szersza niż w polskich sklepach oferta oraz lepsza organizacja zakupów.

Dominik Cisoń, ekspert Shoper:

Pierwsza faza zakupów rzeczywiście wygląda identycznie w polskim i zagranicznym sklepie, ale sytuacja komplikuje się, gdy przychodzi do dostarczenia paczki. Pomijanym często czynnikiem w branży e-commerce jest logistyka. Klienci lubią mieć do wyboru kilka możliwości dostawy. Jednym zależy, by dostać przesyłkę szybko, inni nie chcą przepłacać za kuriera, z którym trudno czasem się zgrać. W sklepach zagranicznych liczba dostępnych opcji jest zwykle ograniczona, a klienci muszą się dostosować, dlatego wciąż główną motywacją do kupowania w nich są ceny lub produkty trudno dostępne w Polsce.


Raport “Jak kupujemy w zagranicznych sklepach 2019” jest częścią większego badania Autopay Research “Innowacje finansowe 2019”, zrealizowanego metodą CAWI (internetowe wywiady) przez agencją badawczą Satisface na grupie 1109 respondentów. Autopay Research to marka należąca do Blue Media.