Konsumowanie treści wideo to jedna z najpopularniejszych form aktywności Polaków w sieci. Świadczy o tym dobitnie 87% internautów, którzy deklarują oglądanie wideo w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Otrzymaliśmy dziś badanie Mindshare Polska, które pokazuje, jak na tle tych danych wypadają serwisy VOD.
Już co trzeci internauta w Polsce płaci za treści wideo na VOD. Najwięcej za Netfliksa
Przekładając to na serwisy z wideo na żądanie mamy już 40% internautów, którzy przynajmniej raz w tygodniu oglądają treści wideo na VOD, z czego 41% ogląda inne pozycje niż te dostępne w telewizji, z kolei 36% badanych szuka w nich właśnie takich treści, być może są to powtórki programów, które przegapili w TV.
Jak z płaceniem za usługi VOD? 81% badanych deklaruje, że korzysta tylko z bezpłatnych treści udostępnianych na tych platformach, ale już 31% internautów płaci za płatną część serwisów VOD.
W serwisach oferujących dostęp do wideo w obu modelach biznesowych (sVOD oraz aVOD) zdecydowana większość użytkowników preferuje oglądanie materiałów nieodpłatnie a aż połowa z nich deklaruje korzystanie tylko i wyłącznie z bezpłatnych treści. Dlaczego? Około 40% spośród osób nie posiadających żadnej płatnej subskrypcji wideo na żądanie uważa, że oferta darmowych materiałów w serwisach VOD zaspokaja ich potrzeby.
Widać tu wyraźnie, że w serwisach typu CDA, iPLA, TVP VOD czy Player znikomy odsetek ogląda wyłącznie treści płatne, a zdecydowana większość badanych albo wyłącznie treści bezpłatne, albo w przeważającej części.
Tak więc za dostęp do jakich serwisów płacimy? Najwięcej badanych deklaruje posiadanie aktualnie wykupionego abonamentu na Netfliksie - 57%, na drugim miejscu mamy HBO GO - 21%, a podium zamyka iPLA - 20%. Poniżej 20% badanych deklaruje płacenie za dostęp do Player, nc+GO i CDA, natomiast poniżej 10% ma wykupiony abonament na VOD.pl, TVP VOD, eKINO i WP Pilot, gdzie znajdziemy szereg kanałów dostępnych w ofertach kablówek.
Autorzy badania sprawdzili tez przekrój demograficzny płacących za dostęp do treści płatnych, ale okazało się, że niewiele odbiega on od przekroju ogółu internautów w Polsce, jedynie odstępstwo stwierdzono w przedziale wiekowym 15-24, wśród najmłodszych internautów jest więcej płacących niż w całej populacji.
Interesujących wniosków dostarcza analiza porównawcza profilu demograficznego użytkowników poszczególnych płatnych platform wideo na żądanie. Wynika z niej, m.in. że wśród najbardziej regularnych użytkowników Netflixa znajdziemy więcej najmłodszych użytkowników, niż wśród użytkowników HBOGO. Z kolei HBOGO ogląda nieco więcej mężczyzn, niż kobiet. Jednocześnie w porównaniu z serwisami oferującymi także bezpłatne treści, zarówno wśród użytkowników Netflixa jak i HBOGO znajdziemy więcej mieszkańców największych miast.
Jeszcze bardziej ciekawie wyglądają dane odnoszące się do lojalności względem wybranej platformy. Najbardziej lojalni są użytkownicy Netfliksa, spośród których najmniejszy odsetek deklaruje jednoczesne korzystanie z innych platform z treściami wideo.
Wśród wszystkich badanych platform (płatnych i działających w obu modelach), najniższymi wskaźnikami współkonsumpcji charakteryzuje się płatny Netflix, co sugeruje, że serwis ten bardziej zaspokaja potrzeby swoich użytkowników, niż pozostałe spośród analizowanych. Niemniej jednak wciąż, ok. 50% użytkujących Netflixa regularnie korzysta także z Player.pl, Ipla oraz cda.
Uśredniając jednak wszystkie platformy okazuje się, że 58% badanych systematycznie korzysta z innych platform.
--
Ilościowe badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie N-1002 internautów, reprezentatywnej dla badanej populacji pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.
Źródło: Mindshare Polska.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu