VOD

Już co trzeci internauta w Polsce płaci za treści wideo na VOD. Najwięcej za Netfliksa

Grzegorz Ułan
Już co trzeci internauta w Polsce płaci za treści wideo na VOD. Najwięcej za Netfliksa
Reklama

Konsumowanie treści wideo to jedna z najpopularniejszych form aktywności Polaków w sieci. Świadczy o tym dobitnie 87% internautów, którzy deklarują oglądanie wideo w sieci przynajmniej raz w tygodniu. Otrzymaliśmy dziś badanie Mindshare Polska, które pokazuje, jak na tle tych danych wypadają serwisy VOD.

Przekładając to na serwisy z wideo na żądanie mamy już 40% internautów, którzy przynajmniej raz w tygodniu oglądają treści wideo na VOD, z czego 41% ogląda inne pozycje niż te dostępne w telewizji, z kolei 36% badanych szuka w nich właśnie takich treści, być może są to powtórki programów, które przegapili w TV.

Reklama


Jak z płaceniem za usługi VOD? 81% badanych deklaruje, że korzysta tylko z bezpłatnych treści udostępnianych na tych platformach, ale już 31% internautów płaci za płatną część serwisów VOD.

W serwisach oferujących dostęp do wideo w obu modelach biznesowych (sVOD oraz aVOD) zdecydowana większość użytkowników preferuje oglądanie materiałów nieodpłatnie a aż połowa z nich deklaruje korzystanie tylko i wyłącznie z bezpłatnych treści. Dlaczego? Około 40% spośród osób nie posiadających żadnej płatnej subskrypcji wideo na żądanie uważa, że oferta darmowych materiałów w serwisach VOD zaspokaja ich potrzeby.


Widać tu wyraźnie, że w serwisach typu CDA, iPLA, TVP VOD czy Player znikomy odsetek ogląda wyłącznie treści płatne, a zdecydowana większość badanych albo wyłącznie treści bezpłatne, albo w przeważającej części.

Tak więc za dostęp do jakich serwisów płacimy? Najwięcej badanych deklaruje posiadanie aktualnie wykupionego abonamentu na Netfliksie - 57%, na drugim miejscu mamy HBO GO - 21%, a podium zamyka iPLA - 20%. Poniżej 20% badanych deklaruje płacenie za dostęp do Player, nc+GO i CDA, natomiast poniżej 10% ma wykupiony abonament na VOD.pl, TVP VOD, eKINO i WP Pilot, gdzie znajdziemy szereg kanałów dostępnych w ofertach kablówek.

Autorzy badania sprawdzili tez przekrój demograficzny płacących za dostęp do treści płatnych, ale okazało się, że niewiele odbiega on od przekroju ogółu internautów w Polsce, jedynie odstępstwo stwierdzono w przedziale wiekowym 15-24, wśród najmłodszych internautów jest więcej płacących niż w całej populacji.

Reklama

Interesujących wniosków dostarcza analiza porównawcza profilu demograficznego użytkowników poszczególnych płatnych platform wideo na żądanie. Wynika z niej, m.in. że wśród najbardziej regularnych użytkowników Netflixa znajdziemy więcej najmłodszych użytkowników, niż wśród użytkowników HBOGO. Z kolei HBOGO ogląda nieco więcej mężczyzn, niż kobiet. Jednocześnie w porównaniu z serwisami oferującymi także bezpłatne treści, zarówno wśród użytkowników Netflixa jak i HBOGO znajdziemy więcej mieszkańców największych miast.


Reklama

Jeszcze bardziej ciekawie wyglądają dane odnoszące się do lojalności względem wybranej platformy. Najbardziej lojalni są użytkownicy Netfliksa, spośród których najmniejszy odsetek deklaruje jednoczesne korzystanie z innych platform z treściami wideo.

Wśród wszystkich badanych platform (płatnych i działających w obu modelach), najniższymi wskaźnikami współkonsumpcji charakteryzuje się płatny Netflix, co sugeruje, że serwis ten bardziej zaspokaja potrzeby swoich użytkowników, niż pozostałe spośród analizowanych. Niemniej jednak wciąż, ok. 50% użytkujących Netflixa regularnie korzysta także z Player.pl, Ipla oraz cda.

Uśredniając jednak wszystkie platformy okazuje się, że 58% badanych systematycznie korzysta z innych platform.

--
Ilościowe badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie N-1002 internautów, reprezentatywnej dla badanej populacji pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

Źródło: Mindshare Polska.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama