12

Jeżeli tak będą wyglądały wkrótce gry 3D w przeglądarkach internetowych, to nie mogę się doczekać

Temat grania w przeglądarkach przewijał się już nie raz i na ogół kończył na prostych, niewymagających produkcjach casualowych, których obecnie wszędzie pełno. Nasze programy i komputery potrafią jednak o wiele więcej, czego dowodem jest projekt Krypta oparty na silniku Unigine. Do działania nie potrzebujemy żadnych wtyczek, ani dodatków, a efekty są fantastyczne. Muszę przyznać, ze zakusy […]

Temat grania w przeglądarkach przewijał się już nie raz i na ogół kończył na prostych, niewymagających produkcjach casualowych, których obecnie wszędzie pełno. Nasze programy i komputery potrafią jednak o wiele więcej, czego dowodem jest projekt Krypta oparty na silniku Unigine. Do działania nie potrzebujemy żadnych wtyczek, ani dodatków, a efekty są fantastyczne.

Muszę przyznać, ze zakusy Mozilli w kierunku tworzenia wymagających graficznie produkcji, które uruchomimy tylko za pomocą przeglądarki internetowej są godne podziwu. Jakiś rok temu Fundacja wspierała projekt BananaBread, który był czymś w rodzaju ubogiej (bynajmniej nie graficznie) wersji Quake’a pisanej tylko w HTML5. Teraz zaprezentowano coś jeszcze lepszego.

2013-02-21_110656

Projekt nosi nazwę Krypta i został opracowany przez jednego z pracowników firmy ACTISKU, Anthony’ego Liota. Wykorzystał on do tego silnik graficzny Unigine. Do tej pory wykorzystywano go do interaktywnych prezentacji marketingowych. Stworzenie animacji typowej dla gier 3D jest więc nowością. Możliwości są jednak ogromne, co widać na zaprezentowanej wersji demonstracyjnej. Nie jest to niestety jeszcze gra tylko rodzaj interaktywnej prezentacji, w której możemy przełączać się między kamerami oraz zatrzymywać ujęcia. Biorąc jednak pod uwagę, że całość została napisana w JavaScript i wykorzystuje WebGL, efekty są imponujące.

Demo działało u mnie bardzo płynnie – zarówno na Firefoksie, jak i Chrome. Animacje są bardzo szczegółowe, a Efekty świetlne, płomienie i rzucane przez przedmioty cienie wyglądają bardzo solidnie, jak na projekt działający jedynie przy użyciu przeglądarki. Z całą pewnością chciałbym zobaczyć grę działającą w oparciu o te technologie.

2013-02-21_110720

Czy Krypta i Unigine mogą zapoczątkować nową erę w grach na przeglądarki? Prędko bym się tego nie spodziewał, bo i po co? Odnoszę wrażenie, że tego typu produkcje są na razie bardziej traktowane jako ciekawostki oraz pokazy możliwości. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zapewne obecny układ sił na rynku oraz nawyki użytkowników. Projekty typu Chrome Web Store czy Mozilla Marketplace musiałyby podbić serca internautów, by mogło to ulec zmianie. Chyba nie trzeba dodawać, ile możliwości niesie za sobą system dystrybucji oparty o przeglądarkę. Gry tego typu mogą trafiać nie tylko na różne platformy – zarówno desktopowe jak i mobilne, ale też być łatwe do uruchomienia ze względu na brak konieczności instalacji (przeglądarka pobiera jedynie niezbędne pliki do cache).

Zaangażowanie Mozilli w tym aspekcie nie jest właściwie niczym zaskakującym w perspektywie rychłego startu wspomnianego przeze mnie Mozilla Marketplace. Programy i aplikacje pisane w HTML 5 mają być ważnym elementem ekosystemu, który próbuje skonstruować fundacja. Prawdopodobnie zatem będziemy mogli się tam spodziewać produkcji typy Krypta (oczywiście w bardziej rozbudowanej formie). Czy odniesie to sukces i okaże się lepszym, bardziej przyszłościowym rozwiązaniem niż dotychczasowe? Trudno powiedzieć, bo póki co elementy układanki Mozilli wydają się do siebie średnio pasować. Z jednej strony Firefox OS ma być systemem dla urządzeń low-endowych, a z drugiej wyciska się z WebGL ostatnie soki. Czy tylko ja nie widzę tutaj logiki?