Felietony

Jest lepiej, ale ciągle trzeba poprawy: UOKiK o jakości paliw na stacjach benzynowych

Marek Adamowicz
Jest lepiej, ale ciągle trzeba poprawy: UOKiK o jakości paliw na stacjach benzynowych
Reklama

Jest lepiej. Tak w wielkim skrócie można opisać raport przygotowany przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK. Najbardziej z tego raportu powinni cie...

Jest lepiej. Tak w wielkim skrócie można opisać raport przygotowany przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK. Najbardziej z tego raportu powinni cieszyć się kierowcy, bo gorsza jakość paliwa nie pozostaje bez wpływu na coraz nowocześniejsze samochody – zwłaszcza jeśli zatankujemy złej jakości benzynę i olej napędowy. Oto szczegóły raportu dotyczącego jakości paliw na polskich stacjach benzynowych.

Reklama

Stacje benzynowe pracują nad jakością

W 2017 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła 1552 kontrole na polskich stacjach benzynowych. Nieprawidłowości stwierdzono w 39 przypadkach – to jest 2.5%. W porównaniu do 2016 roku, progres jest widoczny, bowiem w tamtym czasie złe paliwo było na 3,3% stacji. W 2015 roku było to aż 5,3%, a w 2014 roku 5,9%. Jakie konsekwencje może nieść tankowanie złej jakości paliwa?

Przede wszystkim koszty napraw. Współczesne silniki są coraz bardziej wyczulone na jakość wlewanej do baku benzyny czy oleju napędowego. Problemy zaczynają się pojawiać również bardzo popularnym gazem LPG. Jeżdżenie na takim paliwie przyczynia się przede wszystkim do szybszego zużywania silnika. Raport określa jako najczęstszą przyczynę problemów z jakością paliwa, występującą niewłaściwą odporność na utlenianie oleju napędowego. W dłuższej perspektywie może doprowadzić to m.in. do zatykania dysz wtryskiwaczy – dotyczy przede wszystkim jednostek diesla z systemem Common Rail.


Dużym problemem jakościowym paliwa jest również nieodpowiedni skład frakcyjny. Źle zbalansowana mieszanka powoduje, że nie spala się wszystko w komorze spalania. Wtedy też powstaje nadgar, który w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia wtryskiwaczy. Diesle może też dotknąć niewłaściwa temperatura zapłonu czy przekroczenie norm zawartości siarki.

Na niską jakość benzyny bezołowiowej składa się m.in. niewłaściwa prężność par – zbyt wysoka wartość powodować może powstawanie korków parowych, wywołujących dławienie się silnika, co w konsekwencji doprowadzi do poważnej awarii.

Stacje benzynowe na czarnej liście UOKiK

Oto lista kilkudziesięciu stacji benzynowych w Polsce, w której wykryto nieprawidłowości związane z jakością oferowanego w dystrybutorach paliwa – w nawiasach podane są przyczyny. Lista ułożona jest województwami:

Woj. kujawsko-pomorskie

-  Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
— Twoya, Głogowo: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)

Reklama

Woj. lubelskie

— Petro-Tur, Turów 56: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
— PAW-TANK, Osiny 271C: benzyna (niewłaściwa badawcza i motorowa liczba oktanowa oraz temperatura końca destylacji)

Woj. lubuskie

— MAD, Torzym, ul. Świebodzińska: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP)
— MAD, Zielona Góra, ul. Elektronowa 9: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Reklama

Woj. łódzkie

-  Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
-  MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)

Woj. małopolskie

— R8motorsport, Wieliczka, ul. Narutowicza 5: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
— DOGIS, Prandocin-Iły 93A: olej napędowy (nieprawidłowy skład frakcyjny)
— Boroń, Cianowice, Skała: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. mazowieckie

— Ewa Łazarz Grzegorz Łazarz, Węgrzynowo 92, Mała Wieś: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
— Begaz, Czernice Borowe, ul. Jasna 7B: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
— JM, Pniewy, Konie 1: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)

Woj. podkarpackie

— Instal, Wyżne 1, Czudec: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny, niewłaściwa stabilność oksydacyjna)

Woj. podlaskie

-  Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
— Mlekpol, Grajewo, ul. Robotnicza 2: benzyna (niewłaściwa prężność par)
— LTL, Goniądz, ul. Wojska Polskiego 68A: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)
— MGR, Mężenin 1: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Reklama

Woj. pomorskie

— Reflex, Gdynia, ul. Morska116: benzyna (niewłaściwa prężność par)
— Słupskdis (Leclerc), Słupsk, ul. Szczecińska 36K: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. śląskie

-  Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
-  UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
— Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
— Ewander Fuel, Częstochowa, ul. Wręczycka 11B: benzyna (zawartość węglowodorów typu aromatycznego)
Sky Energia, Bielsko-Biała, ul. Regera 81: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. świętokrzyskie

— Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna, Krasocin, ul. Zagórska 50/50: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtra)

Woj. wielkopolskie

— Darimex, Skórzewo, ul. Malwowa 152: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
— BP, Poznań, ul. Rondo Rataje: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)

Woj. warmińsko-mazurskie

— Józef Zmudczyński Stacja Paliw, Iłowo Osada, ul. Jagiellońska 28A: benzyna (nieprawidłowa prężność par)
— Petrolux, Nowakowo 16: olej napędowy (niewłaściwy skład frakcyjny)

Woj. zachodniopomorskie

— Agro-Invest, Malechowo 3: olej napędowy (niewłaściwa zawartość siarki)
— Stacja Paliw Tadeusz Żelazek, Rąbino 1C: benzyna (niewłaściwa badawcza liczba oktanowa)
— PHU Daruisz Bobryk, Dorota Bobryk, Szczecin, ul. Dębogórska 34: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)

Radzimy przestrzegać wyżej wymienionych stacji, by uniknąć drogich konsekwencji.

Jak co roku, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wraz z Inspekcję Handlową przygotował raport dotyczący jakości paliw, które tankujemy na stacjach benzynowych. Wynika z niego, że z roku na rok jest poprawa, lecz jeszcze cały czas znajdują się obiekty które lepiej unikać.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama