5

Jay Adelson o „collaborative filtering”

Podczas wspomnianej przeze mnie ostatnio konferencji Web 2.0 Expo ciekawą prezentację miał też Jay Adelson, czyli mniej znana twarz Digg.com – CEO tej firmy. Tematem jego wypowiedzi było „collaborative filtering” oraz przyszły rozwój Digg. Jay zaczął od krótkiej historii „collaborative filtering”, czyli wyszukiwarek internetowych. Poziom strony w wynikach wyszukiwania zależy od jej popularności w poszukiwanym […]

Podczas wspomnianej przeze mnie ostatnio konferencji Web 2.0 Expo ciekawą prezentację miał też Jay Adelson, czyli mniej znana twarz Digg.com – CEO tej firmy. Tematem jego wypowiedzi było „collaborative filtering” oraz przyszły rozwój Digg.

Jay zaczął od krótkiej historii „collaborative filtering”, czyli wyszukiwarek internetowych. Poziom strony w wynikach wyszukiwania zależy od jej popularności w poszukiwanym temacie. Narzędziem do „collaborative filtering” jest też Digg, który na podstawie głosów użytkowników wyświetla na głównej stronie najbardziej ciekawe historie.



Ograniczenie tych narzędzi jest związane z ograniczoną liczbą użytkowników oraz ich niekompatybilnością. Po pierwsze na Digg wypowiada się tylko garstka osób, a po drugie niekoniecznie musi ich interesować to co nas. Próbą rozwiązania drugiego problemu było wprowadzenie przez Digg silnika rekomendacji, który pozwala wyszukiwać te historie, które znaleźli użytkownicy do nas podobni. Jednak silnik w dalszym ciągu nie rozwiązuje pierwszego ograniczenia.

Rozwiązaniem może być wprowadzone przez Facebook ulepszone API, czyli Facebook Connect. Pozwoli ono na połaczenie ID z Facebooka (wraz z jego ustawieniami) z dowolnym (współpracującym z Facebookiem) serwisem. Jednym z nich jest właśnie Digg. Facebook Connect umożliwi zalogowanie się do Digg za pomocą ID facebookowego. Ale na tym nie koniec. Nowe API przekaże do Digg (czy innych serwisów partnerskich) informacje, które znajdują się w profilu użytkowika. Dzięki temu Digg będzie mógł w taki sposób przefiltrować swoje historie, żeby na stronie głównej wyświetlić te, które najbardziej odpowiadają danej osobie.

Jakoś ciężko mi dziś zebrać myśli, więc na koniec tylko kilka luźnych komentarzy odnośnie całości:

  • dzięki Facebook Connect, Facebook może się stać „one-single-ID”
  • a także, Digg może poprawić (rozwinąć) swój serwis w oparciu o „dane społecznościowe” z innego serwisu
  • fajny przykład podaje Jay Adelson odnośnie sprzedaży butów; masz Nike+iPod i widzimy, że ostatnio dużo chodziłeś, więc może chcesz kupić nowe buty, bo te stare się już rozeszły;)
  • czy reklama skierowana bezpośrednio do mnie (Oli Biolik) jest dla mnie pożyteczniejsza niż ta skierowana do kobiet ogólnie, czy też przez trafiania w moje potrzeby uniemożliwia niekupienie reklamowanego produktu;
  • czy „collaborative filtering” nie zamyka nam drogi na poznanie nowych rzeczy (skoro widzimy tylko to co oglądają ludzie podobni do nas); jak poznać coś innego???