13

Już 15 mln Polaków ogląda seriale w sieci. Jakie seriale i jakich producentów są najlepsze?

Agencja badawcza Wavemaker, która co jakiś czas dzieli się z nami ciekawymi danymi odnośnie rynku VOD w Polsce, tym razem udostępniła nam raport skupiony wyłącznie na popularności seriali wśród polskich internautów, jest to już czwarta edycja badania tej agencji - VideoTrack.

Najważniejsza liczba raportu, to 15 mln – tyle internautów ogląda już seriale w sieci, stanowią oni 64% wszystkich internautów 16+. Jeśli chodzi o płeć, więcej jest kobiet niż mężczyzna, a najbardziej liczny przedział wiekowy, to osoby pomiędzy 16 a 34 rokiem życia. Dla niemal połowy z tych 15 mln (45%) zjawisko binge-watching nie jest obce i oglądają zwykle więcej niż po dwa odcinki ulubionego serialu, a najbardziej popularne jest wśród grupy 16-24 latków, 2/3 z nich ogląda przynajmniej 3 odcinki za jednym razem.

Jakie seriale lubimy? Nie będzie zaskoczeniem, że najczęściej wskazywane są seriale amerykańskie, ale na drugim miejscu mamy już polskie seriale, a podium zamykają seriale brytyjskie. Z pewnością na wysoką pozycję polskich produkcji miała popularność serialu Kobiety mafii Patryka Vegi, który przyciągnął aż 6,9 mln internautów, zajął on 2 miejsca, zwycięzcą został serial Gra o Tron, a trzecie miejsce przypadło Wikingom.

Wavemaker zbadał popularność seriali z listy m.in. 20 produkcji wskazywanych przez międzynarodową firmę badawczą Parrot Analytics jako najpopularniejsze w polskim internecie w 2018 roku. Dane z badania pozwalają stwierdzić, że zbudowały one kilkumilionowe publiczności w Polsce (mowa tu o widzach wszystkich, a nie tylko ostatnich sezonów tych produkcji). Do ścisłego topu, obok wielkich międzynarodowych produkcji, jak „Gra o tron”, „Wikingowie” czy ‘The Walking Dead” dostały się „Kobiety mafii” Patryka Vegi (należy tu jednak pamiętać, że serial był rozwinięciem kasowej produkcji kinowej).

Lektor czy napisy? Okazuje się, że bardziej wolimy oglądać seriale z lektorem, prawie 3/4 oglądających seriale preferuje ten sposób na oglądanie, 1/4 woli polskie napisy, a jedynie 4% angielskie.

Specyfiką polskiej widowni pozostaje przywiązanie do lektora – 7 na 10 polskich widzów, twierdzi, że z lektorem najlepiej ogląda się im seriale zagraniczne, a tylko co czwarty stawia na napisy. W tym wymiarze także widać wyraźną różnicę w upodobaniach najmłodszej grupy widzów – wśród 16-24 latków fani lektora są tylko w nieznacznej większości wobec zwolenników napisów.

Jakie są preferencje odnośnie długości odcinków? Najwięcej wskazań zanotowały odcinki trwające od 31 do 45 minut – 40%, 1/4 z kolei preferuje dłuższe formy od 46 do 60 minut, a 20% wskazuje czas pomiędzy 21 a 30 minut, to chyba tylko sitcomy się tu mieszczą.

W świadomości internautów w Polsce silnie zakorzeniły się już produkcje HBO i Netfliksa, którzy to producenci uchodzą w naszym kraju za najlepszych, bo dostarczają najwyższej jakości seriale. Sztuka ta zajęła Netfliksowi 3 lata, w pierwszej edycji badania VideoTrack Wavemaker z 2016 roku, Netflix wskazywało tylko kilka procent badanych, dziś jest to już niemal połowa, podobnie jak w przypadku HBO, które dostępne jest na naszym rynku znacznie dłużej. Podium zamyka TVN, którego 32% internautów wskazało jako producenta dobrych seriali.


Badanie VideoTrack agencja Wavemaker realizowała w kwietniu 2019 r. na próbie 1,5 tys. polskich internautów metodą CAWI.

Źródło: Wavemaker.