Gry

Jakie gry zarabiają najwięcej w cyfrowej dystrybucji? Darmowe

PW
Paweł Winiarski
13

61 miliardów dolarów. Tyle był w stanie zarobić w 2015 roku amerykański rynek cyfrowej dystrybucji gier. Ogromne pieniądze, ale najciekawsze są dysproporcje między zarobkami wielkich, kasowych hitów, na które przeznaczane są ogromne pieniądze, a darmowymi grami i produkcjami mobilnymi.

61 miliardów dolarów. Tyle był w stanie zarobić w 2015 roku amerykański rynek cyfrowej dystrybucji gier. Ogromne pieniądze, ale najciekawsze są dysproporcje między zarobkami wielkich, kasowych hitów, na które przeznaczane są ogromne pieniądze, a darmowymi grami i produkcjami mobilnymi.

Dane pochodzą z raportu Superdata, który zajmuje się analizą amerykańskiego cyfrowego rynku gier. I niestety poza nami mają w niego wgląd również wydawcy gier, nie zdziwcie się więc jeśli z czasem zarówno duże PC-towe, jak i konsolowe produkcje będą starały się zmienić model dystrybucji, by zarobić jeszcze więcej. No bo jeśli League of Legends było w stanie wygenerować w ubiegłym roku 1,6 miliarda dolarów, to model zarabiania jaki przyjęli twórcy, jest świetny. To też pokazuje jak bardzo DOTA 2 nie jest w stanie dogonić produkcji Riot Games - gra zarobiła „jedynie” 238 milionów dolarów.

Zaraz za League of Legends, oczywiście na PC, uplasowało się CrossFire od SmileGate (1,1 miliarda), Dungeon Fighter Online (1,05 miliarda) oraz abonamentowe World of Warcraft (814 milionów). Bardzo dobrze poradziło sobie również World of Tanks od Wargamingu, zarabiając w ubiegłym roku 814 milionów dolarów. Oczywiście gry „darmowe” są tylko w zamyśle. Podstawową wersję faktycznie pobierzecie bez opłat, ale im bardziej wkręcicie się w rozgrywkę, tym więcej pieniędzy wydacie w wewnętrznych sklepach. Oczywiście nikt nikogo do niczego nie przymusza, ale nie wyobrażam sobie, by można było w 100% komfortowo grać w darmowy tytuł bez wydania złotówki. Wyjątkiem jest tu LoL, w którym sprzedawane są skórki dla bohaterów i wydatki w grze nie mają wpływu na rozgrywkę. Ale League of Legends to fenomen pokazujący, jak bardzo fani gry potrafią być jej oddani.

Pełna lista zarobków PC-towych gier w 2015 roku wygląda tak:

1. League of Legends, Tencent/Riot Games, $1 628 000 000
2. CrossFire, SmileGate, $1 110 000 000
3. Dungeon Fighter Online, Neople, $1 052 000 000
4. World of Warcraft, Activision, $814 000 000
5. World of Tanks, Wargaming.net, $446 000 000
6. Lineage I, NCSOFT Corporation, $339 000 000
7. Maplestory, Nexon, $253 000 000
8. DOTA 2, Valve Corporation, $238 000 000
9. Counter-Strike: Global Offensive, Valve Corporation, $221 000 000
10. Grand Theft Auto V, Take-Two Interactive, $205 000 000

Podczas gdy gry mobilne poradziły sobie tak:

1. Clash of Clans, Supercell, $1,345 000 000
2. Game of War: Fire Age, Machine Zone, $799 000 000
3. Puzzle & Dragons, Gungho Online Ent. Inc, $729 000 000
4. Candy Crush Saga, King Digital, $682 000 000
5. MonsterStrike, Mixi, $674 000 000
6. Candy Crush Soda Saga, King Digital, $518 000 000
7. Fantasy Westward Journey, NetEase, $451 000 000
8. Colopl Rune Story, COLOPL NI Inc, $356 000 000
9. Disney Tsum Tsum, LINE Corp, $326 000 000
10. Boom Beach, Supercell, $297 000 000

Jak widać, lider rynku mobilnego - Clash of Clans, poradził sobie niewiele gorzej od League of Legends. Jeśli więc kiedykolwiek zastanawialiście się dlaczego ktoś chce tworzyć kolejne mobilne gry free-to-play, macie doskonałą odpowiedź. I jeśli myślicie, że moda na mobilne gry przemija, jesteście w błędzie. Clash of Clans notuje co roku około 10% wzrost dochodów i nic nie wskazuje na to, by w najbliższym czasie coś miało się zmienić.

Dla porównania cyfrowe dochody gier konsolowych. Jak widzicie różnice są bardzo duże, choć i model zupełnie inny.

1. Call of Duty: Advanced Warfare, Activision, $355 000 000
2. FIFA 15, EA, $332 000 000
3. Grand Theft Auto V, Take-Two Interactive, $322 000 000
4. Destiny, Activision, $291 000 000
5. Call of Duty: Black Ops 3, Activision, $224 000 000
6. FIFA 16, EA, $212 000 000
7. Fallout 4, Bethesda Softworks, $108 000 000
8. Star Wars Battlefront, EA, $106 000 000
9. Madden NFL 16, EA, $76 000 000
10. Madden NFL 15, EA, $73 000 000

źródło 1, 2

grafika: 1

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Gry