Ceny za obecnie sprzedawane smartfony to często wydatek przekraczający kilka tysięcy złotych. Kupujemy je, korzystamy z najnowszych rozwiązań technologicznych, w które są wyposażone i cieszymy się z ich posiadania. Bywa jednak, że smartfon taki ulega uszkodzeniu, a koszty naprawy go przyprawiają o zawrót głowy. Może nas przed tym jednak uchronić wcześniejsze ubezpieczenie smartfona.
Ubezpieczenie smartfona - podstawowe informacje
Według różnych badań 1 na 4 kupione smartfony ulegają uszkodzeniu w pierwszym roku po zakupie, a 8 na 10 uszkodzeń dotyczy uszkodzenia/pęknięcia wyświetlacza. Gwarancja najcześciej nie obejmuje tego typu uszkodzeń, pozostaje więc ubezpieczenie, którego koszt będzie często zdecydowanie niższy niż wymiana wyświetlacza czy naprawa smartfona w serwisie.
Kiedy można ubezpieczyć telefon?
Ubezpieczenie telefonu można dokonać najczęściej w czasie do 30 dni lub do 3 miesięcy od daty zakupu (ale znalazłem też opcję do 6 miesięcy) na okres jednego, dwóch lub do trzech lat. Jeśli chcemy ubezpieczyć sam wyświetlacz smartfona jest też taka możliwość przy starszych urządzeniach.
Jak ubezpieczyć telefon? Wcześniej sprawdź zakres!
Ubezpieczyć telefon możemy od razu podczas zakupu urządzenia, na przykład w popularnych elektromarketach, u operatora (Orange, Play, Plus i T-Mobile) lub korzystając z dostępnych ofert firm ubezpieczeniowych. Za każdym razem konieczne jest zapoznanie się z OWU, w których najczęściej ukryty jest rzeczywisty zakres ubezpieczenia i wyjątki, w których to ubezpieczenie nie będzie uwzględniane.
W tych instytucjach możesz ubezpieczyć swój telefon
Screenity
Zaczynamy od najprostszego ubezpieczenia, czyli samego wyświetlacza. Screenity pozwala na zawarcie takiego ubezpieczenia przy pomocy aplikacji mobilnej na Androida i iOS.
Po jej zainstalowaniu i przeprowadzeniu dwóch testów aktualnego stanu wyświetlacza możemy ubezpieczyć go niezależnie od wieku urządzenia. Kwota ubezpieczenia to 12 zł płatnych miesięcznie przez rok lub 130 zł jednorazowo. Ubezpieczenie obejmuje odbiór uszkodzonego smartfona naprawę do 1000 zł i dostarczenie z powrotem pod drzwi. Okres ubezpieczenia to 12 miesięcy.
EURO RTV AGD
Ten jeden z najpopularniejszych elektromarketów oferuje dwa ubezpieczenia smartfona. Jedno ograniczone tylko do wyświetlacza, podobnie jak wyżej w formie serwisu door to door, jednak w dużo wyższej cenie. Przy rocznym ubezpieczeniu, przez 10 miesięcy płacimy po 42,50 zł lub jednorazowo 425 zł.
Jeszcze droższa jest pełna wersja ubezpieczenia, rozszerzona o uszkodzenie urządzenia na przykład poprzez zalanie czy wymianę urządzenia w przypadku kradzieży. Tutaj koszt wynosi 680 zł lub 10 rat po 68 zł.
Simplesurance/Revolut
Kolejne ubezpieczenie smartfona możemy zawrzeć na stronie Simplesurance lub w aplikacji Revolut. Ubezpieczenie bezpośrednio na stronie rozszerzone jest o ubezpieczenie od kradzieży i na okres do dwóch lat. Tutaj warunkiem jest dokonanie ubezpieczenie do 3 miesięcy od zakupu urządzenia. W aplikacji Revolut okres ten jest wydłużony do 6 miesięcy, ale ubezpieczenie trwa tylko rok.
Ubezpieczenie działa na całym świecie, obejmuje uszkodzenie wyświetlacza, spowodowane na przykład upadkiem czy usterką techniczną, uszkodzenie smartfona spowodowane błędami, niezręcznością czy niewiedzą związaną z korzystaniem z urządzenia, zalaniem cieczą, pożarem, zwarciem czy aktem wandalizmu.
Koszt takiego ubezpieczenia uzależniony jest od wartości telefonu. Dla iPhone 7 na przykład wyniesie on 239,95 zł, a w przypadku rozszerzenia ubezpieczenia o kradzież smartfona - 269,95 zł.
Co ważne, z chwilą wystąpienia z roszczeniem konieczna jest dopłata "udziału własnego", która również uzależniona jest od wysokości ubezpieczenia. Ile ona może wynosić? Tego dowiadujemy się z aplikacji Revolut, który korzysta z tego samego ubezpieczyciela.
Revolut nazywa tę dopłatę, kwotą nadwyżki. W przypadku iPhone 7 wynosi ona 154 zł, ale też i koszt samego ubezpieczenia jest niższy. Przy wpłatach tygodniowych wyniesie on 3,89 zł przez 12 miesięcy, a jednorazowa wpłata za rok ubezpieczenia wynosi 175,99 zł. Ubezpieczenie to jednak nie obejmuje kradzieży smartfona.
Digital Care/Coverise
Wszyscy operatorzy z "wielkiej czwórki" mają w swojej ofercie ubezpieczenie smartfonów przygotowane we współpracy z Digital Care, jednak ta sama firma oferują własny pakiet Coverise.
Ubezpieczenie można wykupić u nich dla smartfona kupionego do 30 dni wstecz na okres jednego roku. Kosztuje ono 99 zł i obejmuje naprawę uszkodzonego oraz zalanego smartfona lub wymianę uszkodzonego wyświetlacza do kwoty 1000 zł.
Orange
Orange w ramach usługi Orange Smart Care udostępnia dwa plany ubezpieczeniowe telefonu. Podstawowy kosztuje 11,99 zł miesięcznie (pierwszy rok ubezpieczenia 131,89 zł) i obejmuje naprawę tylko uszkodzonego wyświetlacza, ewentualnie też obudowy, aparatu i przycisku jeśli również zostaną uszkodzone wraz z wyświetlaczem. W przypadku zalania wodą możemy liczyć na osuszenie smartfona i wymianę płyty głównej.
Droższy plan Orange Smart Care Premium, kosztuje 15,99 zł miesięcznie (pierwszy rok ubezpieczenia 175,89 zł) i obejmuje całościowe usunięcie skutków zalania, naprawę wszystkich możliwych uszkodzeń smartfona lub wymianę na nowy.
Co ważne, pierwszy plan umożliwia dowolną liczbę napraw w ciągu roku, ale do kwoty 1200 zł, a drugi jedną naprawę, ale bez limitu kosztów.
Play
Play ma dwie wersje ubezpieczenia smartfona. Pierwsza ubezpieczenie wyświetlacza to podstawowa opcja za 10 zł miesięcznie (pierwszy rok ubezpieczenia 110 zł) obejmuje tylko wymianę uszkodzonego wyświetlacza do kwoty 1000 zł, opcja MAX kosztuje 16 zł miesięcznie (pierwszy rok ubezpieczenia 176 zł), gdzie dodatkowo dochodzi naprawa spowodowana zalaniem telefonu z limitem kosztów do ceny urządzenia.
Druga wersja ubezpieczenia w Play to - Bezpieczny telefon. Jego koszt uzależniony jest od wartości telefonu. Przy najdroższych smartfonach zapłacimy tu 34,99 zł miesięcznie, co po roku wyniesie nas 419,88 zł.
Plus
Plus ma w swojej ofercie również dwa warianty ubezpieczenia telefonu. Serwis urządzenia, w dwóch wersjach - Premium i SIM. Obie kosztują 10 zł miesięcznie lub koszt ten wliczony już jest w abonament z tym, że wersja Premium możliwa jest tylko dla urządzeń kupiony w ratach 0% w Plusie, a wersja SIM dla urządzeń już posiadanych lub kupionych w inny sposób.
Druga wersja ubezpieczenia obejmuje tylko uszkodzenia wyświetlacza i kosztuje 4,99 zł miesięcznie dla klientów abonamentowych, a klienci korzystający z tego ubezpieczenia z poziomu aplikacji mobilnej na Androida lub iOS zapłacą za nią 7 zł.
T-Mobile
T-Mobile ma trzy plany ubezpieczeniowe telefonu. Basic kosztuje 9,99 zł miesięcznie i obejmuje wymianę uszkodzonego wyświetlacza lub naprawę po zalaniu cieczą do kwoty 1000 zł.
Plan Standard kosztuje w zależności od wartości ubezpieczanego telefonu 13,99 zł, 18,99 zł lub 29,99 zł i obejmuje naprawę wszelakich uszkodzeń smartfona do jego wartości lub wymiany na nowy.
Najdroższa wersja Premium kosztuje 15,99 zł, 22,99 zł lub 34,99 zł, a dochodzi w niej ubezpieczenie od kradzieży czy nieuprawnionego użycia smartfona.
Jak sądzicie, warto ubezpieczyć telefon?
Osobiście wydaje mi się, że zależy to od wartości smartfona. Przy zakupie go do kwoty 2 tysięcy złotych, dodatkowy wydatek rzędu 500-600 zł jest trudny do uzasadnienia, chyba że rzeczywiście regularnie nam się zdarzają uszkodzenia nowo zakupionych smartfonów. Jeśli nie, można tu ewentualnie rozważyć ochronę samego wyświetlacza. W przypadku droższych smartfonów warto jednak zastanowić się nad dokupieniem takiego kompleksowego ubezpieczenia.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu