17

Jak przez ostatni rok rozwijały się w Polsce zakupy grupowe? [infografika]

Z okazji zbliżających się swoich pierwszych urodzin serwis GoDealla.pl zaserwował infografikę, w której podsumowane zostało ostatnie 365 dni na polskim rynku zakupów grupowych. Twórcy przy okazji zaprezentowali też garść interesujących statystyk i liczb, które momentami przyprawiają wręcz o zawrót głowy. Jak możecie wyczytać z infografiki największą popularnością cieszą się oferty z kategorii „zdrowie i uroda”. […]

Z okazji zbliżających się swoich pierwszych urodzin serwis GoDealla.pl zaserwował infografikę, w której podsumowane zostało ostatnie 365 dni na polskim rynku zakupów grupowych. Twórcy przy okazji zaprezentowali też garść interesujących statystyk i liczb, które momentami przyprawiają wręcz o zawrót głowy.

Jak możecie wyczytać z infografiki największą popularnością cieszą się oferty z kategorii „zdrowie i uroda”. Właściwie ich przewaga nad pozostałymi jest wręcz przytłaczająca. Przez miniony rok GoDealla.pl wyświetliła ich ponad 23 tys., co przy ogólnej liczbie 50 tys. wszystkich ofert jest imponującym wynikiem (osobiście spodziewałem się, że królowała będzie tutaj gastronomia).

Co ciekawe liczba ofert i serwisów, które je dostarczają do agregatora bardzo dynamicznie rośnie. W skali miesiąca notuje się wzrost o aż 25 proc. W zasadzie nie będzie w tym nic dziwnego, gdy spojrzymy na kwoty. W samych minionych 4 miesiącach łączna suma wszystkich ofert osiągnęła wartość prawie 4 mln złotych.

Bezkonkurencyjnym liderem jest Groupon, który dostarczył ponad połowę wszystkich agregowanych ofert. Daleko za nim plasują się dopiero Gruper, SweetDeal i Citeam (swoją drogą, widzieliście ostatnią kampanię telewizyjną? Ciekawe jak wpłynie to na popularność serwisu, jak i samych zakupów grupowych). Interesujące jest również to, że jak grzyby na deszczu wyrastają serwisu specjalizujące się w określonych kategoriach i lokacjach. I tak o to powstały usługi typu GrupowyKraków,  GorzowskiGrupon itp.

Wygląda więc na to, że zakupy grupowe mają się w Polsce całkiem nieźle. Choć ostatnie wydarzenia (zamknięcie przez O2 ruszaj.pl) budzą pewien niepokój. Osobiście spodziewam się jednak rychłego przesytu i końca kolejnych serwisów, których oferty nie będą się cieszyły żadnym zainteresowaniem. Taki trend można zauważyć już za oceanem, gdzie usługa Facebook Daily Deals okazała się wielkim niewypałem (czego, o dziwo, nie można powiedzieć o Google Offers). A propos serwisu Zuckerberga – wkrótce mobilna wersja Deals, która jako jedyna się jeszcze ostała, ma ruszyć w naszym kraju. Zobaczymy, czy zdoła namieszać.