Polska

Polacy uwielbiają kupować w Sieci – oto wielki raport Ceneo oraz TNS Polska

Jakub Szczęsny
Polacy uwielbiają kupować w Sieci – oto wielki raport Ceneo oraz TNS Polska

Obecnie, dokonywanie zakupów w Internecie już nikogo nie dziwi. Polacy coraz chętniej kupują dosłownie wszystko przez Internet. W prosty sposób możemy...

Obecnie, dokonywanie zakupów w Internecie już nikogo nie dziwi. Polacy coraz chętniej kupują dosłownie wszystko przez Internet. W prosty sposób możemy dziś zamówić jedzenie do domu, zakupy z hipermarketu, ciuchy, elektronikę, artykuły RTV-AGD. Dosłownie wszystko. Najnowszy raport zawiera w sobie zwyczaje zakupowe Polaków, najlepsze e-sklepy, najlepsze produkty i co ważne - dotyczy tylko opinii klientów, którzy rzeczywiście kupili coś przez Internet.

Badania TNS Polska na reprezentatywnej próbie wynoszącej 1000 osób wykazały, że obecnie nie ma Internauty, który nigdy nie kupił nic za pośrednictwem Internetu. Dwa lata wcześniej w Sieci kupiło cokolwiek 96% użytkowników Sieci. Według najnowszych nadań z TNS, nie ma obecnie Internauty, który nigdy nic nie kupił.


Rewolucja mobilna cały czas wpływa na to, jak korzystamy z pewnych usług i w przypadku zakupów w Internecie widać już pewien wpływ tabletów oraz smartfonów na tę dziedzinę. Jednak w dalszym ciągu 3/4 kupujących w Sieci używa do tego celu przenośnych komputerów. Mniej więcej połowa kupujących w Sieci korzysta z komputera stacjonarnego. Według raportu, cały czas umacnia się pozycja urządzeń mobilnych: ze smartfonów korzysta 21%, a z tabletów 13% respondentów. Co bardzo ważne, 84% użytkowników urządzeń mobilnych potwierdziło, iż korzystają oni z aplikacji mobilnych do swoich zakupów. Nie bez znaczenia jest również pięcioprocentowy wzrost znaczenia technologii mobilnych względem roku poprzedniego.

Bezpieczeństwo zakupów w Sieci


Respondenci wypowiadali się również na temat bezpieczeństwa zakupów przez Internet. Ta kwestia jest w dalszym ciągu bardzo aktualna, bowiem ludzie, będąc przywiązani do namacalności zakupowanego towaru mogą mieć wątpliwości co do tego, czy taki model nabywania dóbr rzeczywiście jest bezpieczny. Jak się okazuje, postęp w tym względzie jest widoczny z roku na rok. W roku poprzednim 54% respondentów wypowiedziało się, że zakupy w Sieci są tak samo bezpieczne, jak te w tradycyjnym sklepie. W tym roku natomiast odsetek badanych uważających tak samo wzrósł o 6 punktów procentowych.

Trendy zakupowe w Sieci

Polacy bardzo chętnie kupują w Internecie i jak widać poniżej, większość kategorii produktowych zanotowała wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Coraz chętniej nabywamy elektronikę użytkową, sprzęt RTV-AGD, produkty remontowe, filmy, muzykę oraz artykuły spożywcze. Zbadano również zawartość koszyka zakupowego dla kobiet i mężczyzn. Odpowiednio, płeć piękna najczęściej kupuje artykuły wyposażenia wnętrz, ubrania oraz książki, a mężczyźni telefony komórkowe, sprzęt RTV-AGD, komputery oraz produkty motoryzacyjne.


Respondenci wskazali również kategorie, w których najbardziej opłaca się robić zakupy w Sieci. Wśród tych najlepszych wskazano artykuły RTV-AGD, telefony komórkowe, książki, komputery oraz szeroko pojętą modę. Wśród tych najmniej opłacalnych kategorii wskazano artykuły biurowe, erotykę, filmy, artykuły spożywcze oraz fotografię. Jedynie 9% respondentów sygnalizuje, że nie wie, które dziedziny mają największą opłacalność w Sieci.


Większych niespodzianek nie uświadczono w pytaniu o najważniejsze aspekty e-zakupów. Najważniejsza jest oczywiście cena produktu, która - jak się oczekuje, ma być niższa niż w przypadku tradycyjnego sklepu. Dalej ważne są wiarygodność danego sklepu, czas dostawy oraz jej koszt. Za najmniej ważne respondenci uznali to, jaka firma dostarcza przesyłkę, dostępność programu lojalnościowego, sprawdzalność statusu zamówienia oraz odbiory i zwroty w sklepie stacjonarnym.


Wśród respondentów w dalszym ciągu najpopularniejsze są przesyłki kurierskie - połowa kupujących w Internecie korzysta z tego sposobu dostawy produktów. Co czwarty natomiast zawierza paczkomatom, a 13% badanych wskazało przesyłki pocztowe. Jedynie 7% osób woli możliwość odbioru osobistego.

Co i jak kupujemy?

Ceneo wyłoniło w badaniu najbardziej zaufane według kupujących sklepy w ośmiu kategoriach zakupowych. I tak oto w dziedzinie elektroniki użytkowej najlepszym okazał się być Neo24.pl, natomiast jeśli chodzi o multimedia - Matras.pl. Świat komputerów to już X-kom.pl. Trójka najlepszych sprzedawców na Ceneo w ogóle to Neo24.pl, Redcoon.pl i Nexterio.pl.

Wśród najlepszych dostawców towarów wskazano przesyłki kurierskie DPD, następnie Inpost - Paczkomaty, a na trzecim miejscu znalazły się usługi Poczty Polskiej.


Wśród kategorii konkretnych produktów mamy mnóstwo mniejszych lub większych niespodzianek. Na podstawie danych z Ceneo można wyłonić najlepiej sprzedające się produkty w Polsce i wśród kategorii "Komputery i gry" najpopularniejszym laptopem okazał się być Lenovo G70-70. Wśród gier na pecety, najbardziej rozchwytywanym tytułem było Grand Theft Auto 5, a na konsole PS4 - rodzimy Wiedźmin 3: Dziki Gon. Najbardziej popularną konsolą do gier jest u nas Playstation 4 - tutaj brak niespodzianki. Niższa od Xbox One cena konsoli jednoznacznie wyłoniła na naszym rynku sprzedażowego lidera. Najczęściej wybieranym laptopem 2 w 1 jest w Polsce Asus Transformer T100TA, a wśród Ultrabooków króluje... MacBook Air 13,3.



Wśród smartfonów najlepszym okazał się być Samsung Galaxy S5, natomiast w kategorii tabletów laurkę otrzymał Galaxy Tab 4. Najpopularniejszym smartwatchem w Polsce został Sony Smartwatch Sw2. Bardzo bliska premiera nowej części Gwiezdnych Wojen wpłynęła zapewne na preferencje zakupowe Polaków w dziedzinie filmów - ci najczęściej sięgali po "Kompletną Sagę" na Blu-Ray, natomiast osoby preferujące papier zwróciły się ku "Zniszcz ten dziennik".

Pełny raport dostępny tutaj.

Źródło i grafiki: raport Ceneo/informacja prasowa

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu