Artykuł sponsorowany

Jak Orange chroni swoich klientów?

Kamil Pieczonka
Jak Orange chroni swoich klientów?
26

Bezpieczeństwo w internecie to temat, który nigdy nie traci na aktualności, a przez ostatni rok stał się wręcz jednym z kluczowych dla wielu z nas. Nie trzeba obserwować specjalistycznych mediów, aby przeczytać niemal codzienne nagłówki o kolejnych próbach wyłudzenia pieniędzy, a to na niedopłatę do rachunku za prąd, za dużą wagę paczki albo rzekomą jej dezynfekcję. Ochrona przed takimi zagrożeniami dla laików może być nieco kłopotliwa, ale Orange ma na to świetne rozwiązanie.

CyberTarcza zdobywa coraz większą popularność

Orange oferuje swoje usługi dostępu do internetu, zarówno dla urządzeń mobilnych, jak i stacjonarnie. W obu tych przypadkach oferuje dodatkową usługę nazwaną CyberTarcza, która w znaczący sposób może wpłynąć na zwiększenia naszego bezpieczeństwa w sieci. Jeśli to czytacie to pewnie macie znacznie większą świadomość zagrożeń niż przeciętny użytkownik, ale CyberTarcza może okazać się też świetnym rozwiązaniem dla babci, dziadka lub dzieci.

CyberTarcza cieszy się coraz większą popularnością, w 2020 roku ochroniła już ponad 3,5 mln unikalnych użytkowników blokując im wejście na strony phishingowe, aby w rezultacie zadbać o bezpieczeństwo ich danych oraz pieniędzy. Mechanizm CyberTarczy tylko w zeszłym roku zablokował ponad 32 000 domen phishingowych, które wykorzystywane były do wyłudzania pieniędzy od nieświadomych użytkowników. Skala tego zjawiska jest ogromna, według raportu CERT Orange Polska to najczęściej spotykane zagrożenie w sieci, nawet przed złośliwym oprogramowaniem (czyli tzw. wirusami). Posiadacze CyberTarczy nawet jeśli nie byli świadomi ryzyka mogli czuć się bezpiecznie, a to za sprawą sposobu w jaki działa ta usługa.

Jak działa CyberTarcza w Orange?

Największą zaletą tego rozwiązania jest fakt, że nie wymaga ono instalacji na smartfonie, czy komputerze jakiegokolwiek oprogramowania. Całość działa niejako w chmurze, monitorując strony internetowe, które chcemy odwiedzić. W zależności od wersji usługi, CyberTarcza może zostać uruchomiona na konkretnych numerach telefonu, z których korzystamy my i nasi bliscy, albo dla konkretnego modemu w przypadku internetu stacjonarnego. Usługa jest dostępna zarówno dla użytkowników domowych jak i firm, a jej koszt to 7,98 PLN miesięcznie za 3 numery smartfonów lub 9,99 miesięcznie w przypadku internetu stacjonarnego.

Uruchamiając CyberTarczę dostajemy dostęp do dedykowanego panelu, w którym możemy zarządzać bezpieczeństwem naszych urządzeń. System nie tylko wykrywa i zabezpiecza nas przed otwarciem szkodliwych stron internetowych, ale daje znacznie szersze możliwości ochrony przed treściami uznawanymi za szkodliwe. W ramach usługi można zablokować dostęp do reklam, pornografii, treści obraźliwych, stron mogących zawirusować komputer albo np. związanych z narkotykami i alkoholem. CyberTarcza to także mechanizm kontroli rodzicielskiej, który pozwala na wyłączenie dostępu do sieci w konkretnych godzinach. Rozwiązanie zastosowane na poziomie sieci jest nie do złamania, nie obciąża naszych urządzeń, jest zawsze aktualne, a do tego daje nam dostęp do różnych raportów związanych z użytkowaniem internetu przez zabezpieczone numery.

Jak Orange edukuje na temat bezpieczeństwa?

CyberTarcza to zresztą nie jedyna usługa Orange, która bierze pod lupę temat bezpieczeństwa. Operator stara się też ciągle edukować swoich klientów i osoby zainteresowane tematem zagrożeń czyhających w internecie oraz tym jak sobie z nimi radzić. Doskonałym przykładem jest coroczny raport CERT Orange Polska, który niedawno podsumował zagrożenia w sieci w 2020 roku. Na ponad 60 stronach znajdziecie sporo informacji o niebezpieczeństwach, z którymi mieliśmy do czynienia w bardzo nietypowym 2020 roku i wiele wskazówek jak ich unikać w przyszłości. To już 7. edycja raportu, który jest bardzo ciekawą lekturą nie tylko dla ludzi z “branży”.

Warto też dodać sobie do ulubionych adres strony www.cert.orange.pl, gdzie specjaliści z Orange na bieżąco publikują informacje o pojawiających się zagrożeniach, głównie phishingowych. Jak już wspominałem, to one stały się w ostatnim czasie prawdziwą plagą. Wiele ciekawostek można znaleźć również na oficjalnym Twitterze, a tematy bezpieczeństwa są omawiane w każdy czwartek na blogu operatora. To działania, które mają zwiększyć naszą świadomość zagrożeń i powinny pozytywnie wpłynąć na ogólny poziom bezpieczeństwa w sieci.

Sporo wartościowych informacji znajdziecie również na stronie orange.pl/razemwsieci gdzie znalazły się materiały edukacyjne przeznaczone zarówno dla rodziców, dzieci jak i nauczycieli. Orange chce chronić swoich klientów nie tylko przed wyłudzeniami, ale również przez hejtem czy nadużywaniem internetu przez osoby niepełnoletnie. Wiele wartościowych poradników wyjaśnia w prosty sposób, jak chronić swoją prywatność i dlaczego to takie ważne w dzisiejszych czasach. Specjaliści Orange pomagają też zdecydować, jaki wiek jest najodpowiedniejszy do zakupu smartfona dla dziecka oraz podpowiadają czym można je zainteresować aby poszerzały swoje horyzonty.

Chroń dzieci i siebie

Wreszcie jeśli kompleksowo chronić swoje dzieci przed zagrożeniami w internecie i przed nimi samymi, to niezbędna może się okazać usługa https://chrondzieciwsieci.pl/, która dostępna jest w formie aplikacji na smartfony z Androidem i iOS. W ramach abonamentu kosztującego 9,99 PLN miesięcznie można zainstalować dedykowaną aplikację nawet 4 smartfonach i w ten sposób umożliwić rozbudowany nadzór nad tym do czego i kiedy dostęp ma dziecko. Aplikacja Chroń Dzieci w Sieci pozwala na bezpieczne przeglądanie stron internetowych, kontrolę czasu w sieci i konkretnych aplikacjach, ograniczenie tego jakie aplikacje dziecko może zainstalować oraz na ochronę tego co może znaleźć w wyszukiwarkach. Co więcej usługa działa niezależnie od tego czy dziecko korzysta z dostępu do sieci GSM czy przez WiFi w domu, w szkole czy w centrum handlowym. Rodzic dostaje natomiast dostęp do pełnych raportów dotyczących aktywności dziecka na smartfonie. Usługa przez pierwszy miesiąc jest darmowa, więc je przetestowanie nic was nie kosztuje.

Aby chronić siebie warto też skorzystać z usługi Zabezpiecz PESEL, która monitoruje wykorzystanie naszego numeru identyfikacyjnego. Pozwala dzięki temu wykryć i zaalarmować użytkownika, czy na jego dane założono np. jakąś firmę albo czy dany nr PESEL wpisano do Krajowego Rejestru Długów. Powinno pozwolić to zareagować znacznie szybciej jeśli ktoś np. wykorzystał nasze dane aby kupić smartfon, a później przestał za niego płacić.

Jak zatem sami widzicie, Orange pomimo, że jest “tylko” operatorem świadczącym usługi dostępu do internetu, to także bardzo mocno angażuje się w zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom swojej sieci. Ochrona to nie tylko aktywne systemy, ale nawet przede wszystkim, edukacja na temat zagrożeń, a o to nasz pomarańczowy operator dba bardzo dobrze.

Artykuł powstał przy współpracy z marką Orange Polska.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu