Intel

8 milionów autonomicznych samochodów z procesorami Intela. Aż trudno uwierzyć, że to tak szybko się stanie

Kamil Pieczonka
8 milionów autonomicznych samochodów z procesorami Intela. Aż trudno uwierzyć, że to tak szybko się stanie
Reklama

Intel w marcu zeszłego roku nabył za ponad 15 miliardów USD firmę Mobileye, która od blisko 20 lat zajmuje się tworzeniem systemów wspomagających kierowców. Teraz wygląda na to, że ta inwestycja zacznie się już zwracać, bo własnie poinformowano, że Mobileye dostarczy system dla 8 milionów autonomicznych samochodów dla jednego z europejskich producentów.

Niestety szczegóły umowy są objęte tajemnicą i nie wiemy nawet, o którą firmę motoryzacyjną chodzi. Wiadomo tylko, że auta te wyposażone zostaną w układy EyeQ5. Możemy tylko spekulować na bazie dotychczasowych testów, a te Mobileye prowadziło do tej pory między innymi z Audi oraz BMW. Nie jest wykluczone, że więcej dowiemy się za kilka dni.

Reklama

Najpierw EyeQ4 z trzecim poziomem autonomiczności

Podpisana umowa jest bardzo dalekosiężna bo dotyczy sprzedaży układów EyeQ5, które mają pojawić się na rynku dopiero w 2021 roku. Teraz, dosłownie za kilka tygodni, zadebiutuje system EyeQ4, który zapewnia autonomiczność poziomu trzeciego. Oznacza to, że system jest w stanie samodzielnie sterować samochodem ale w razie problemów, kierowca powinien przejąć sterowanie w ciągu 10 sekund. Mobileye szacuje, że do końca przyszłego roku po drogach na całym świecie będzie jeździło ponad 100 000 samochodów z ich systemem zapewniającym autonomiczność poziomu trzeciego.

Źrodło: REUTERS/Ronen Zvulun

W tej chwili 27 milionów samochodów produkowanych przez 25 różnych producentów aut, między innym General Motors, Audi, BMW, Honda czy Fiata posiada przynajmniej jeden z podstawowych modułów wspomagania kierowcy wyprodukowany przez Mobileye. Firma jest potentatem na tym rynku, ale i tak podpisana dzisiaj umowa jest największą w jej historii. Jak donosi Reuters, spółka która jest własnością Intela, już testuje autonomiczne samochody poziomu czwartego na bazie Forda Fusiona wyposażonego w aż 4 układy EyeQ4. To pokazuje o ile wydajniejszy będzie musiał być model EyeQ5.

Największa konkurencja to... NVIDIA

Te 8 milionów samochodów, które "zasili" Intel to i tak tylko początek. Przedstawiciele firmy już w zeszłym roku wspominali, że do 2025 po drogach będzie jeździło nawet 20 milionów aut autonomicznych korzystających z technologii Mobileye. Trzeba jednak pamiętać, że na rynku są też inni gracze. Chociażby NVIDIA, która już teraz udostępnia platformę Drive PX AI i od lat już testuje ją w ruchu miejskim wspólnie z Teslą. Spółka Elona Muska w zasadzie słynie ze swojej funkcji Autopilota, która bazuje właśnie na tym sprzęcie. Jedno jest pewne, rynek motoryzacyjny w następnej dekadzie znacząco się zmieni.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama