28

instrukcja.pl – godne uwagi

Kiedy pierwszy raz usłyszałem o instrukcja.pl pomyślałem sobie, że to kolejny podobny do spryciarzy serwis i nie przyjrzałem się mu zbyt dokładnie. Ostatnio jednak przeglądając forum goldeline wpadłem ponownie na wpis o tym serwisie i postanowiłem go obejrzeć. Przyznam, że to co zobaczyłem dzisiaj na instrukcja.pl bardzo miło mnie zaskoczyło. Przede wszystkim serwis jest starannie […]

Kiedy pierwszy raz usłyszałem o instrukcja.pl pomyślałem sobie, że to kolejny podobny do spryciarzy serwis i nie przyjrzałem się mu zbyt dokładnie. Ostatnio jednak przeglądając forum goldeline wpadłem ponownie na wpis o tym serwisie i postanowiłem go obejrzeć.

Przyznam, że to co zobaczyłem dzisiaj na instrukcja.pl bardzo miło mnie zaskoczyło. Przede wszystkim serwis jest starannie wykonany, duży baner informuje o tym czym jest serwis oraz zachęca do aktywnego współtworzenia treści i informuje o tym co jest comiesięczną nagrodą. Warto zwrócić uwagę na tę nagrodę bo może być to jeden z czynników mobilizujących użytkowników do tworzenia w tym serwisie treści.

Sama strona główna jest dość estetycznie wykonana, kategorie są czytelne i odpowiednio dobrane – generalnie pierwsze wrażenie bardzo dobre. Ponieważ jednak w takim serwisie liczy się przede wszystkim treść dlatego zajrzałem do kategorii fotografia. Okazało się, że w kategorii tej mogę znaleźć kursy fotograficzne, video instrukcje do aparatów itp. Czyli wszystko to co naprawdę kojarzy mi się z instrukcjami i poradnikami. Przyznam, że podoba mi się rodzaj treści jakie zbiera ten serwis – w przeciwieństwie do spryciarzy, w instrukcja.pl są treści trochę bardziej poważne i naprawdę pożyteczne (nie chcę powiedzieć, że spryciarze to tylko rozrywka – ale jest tam dużo poradników w stylu „jak zrobić procę z klocków lego”) – zgodnie z resztą z hasłem serwisu „portal praktycznej wiedzy”



Co ciekawe model biznesowy w instrukcja.pl nie kończy się na wyświetlaniu reklam, w serwisie można znaleźć propozycję video reklam produktów dla firm. Autorzy wymyślili bardzo dużo rodzajów video reklam dla produktów klienta od tradycyjnego nagrania poprzez wersję animowaną czy też wersję mobilną.

Oczywiście tego typu serwis nie jest pozbawiony wad – przede wszystkim zawsze można sobie zadać pytanie o prawa do treści. Jeśli agregujemy w głównej mierzenie nie swoje materiały (choć w przypadku tego serwisu nie zakładam, że tak jest) to może okazać się, że kiedyś większa ich część może zniknąć z naszego serwisu.

Drugim problemem jest konkurencja w postaci spryciarzy – mimo iż oba serwisy się różnią to jednak jest to ta sama kategoria i bardzo podobny pomysł. Spryciarze przyciągnęli uwagę dużej rzeszy internautów i zdobyli inwestora, drugiem serwisowi w tej kategorii nie będzie więc już łatwo. Promocja jeśli chodzi o tworzenie treści może być skuteczna na zapełnienie serwisu materiałami natomiast nie koniecznie musi przekładać się na oglądalność serwisu (i na możliwości zarabiania pieniędzy).

Mam jednak nadzieję, że instrukcja.pl nadal będzie się rozwijać tak jak do tej pory (widziałem, że autorzy poszukują pracowników, a to już jest dobry znak) a sam serwis będzie posiadał coraz więcej ciekawy i autorskich materiałów.