W 2024 roku wykonaliśmy kolejny duży krok w kierunku pełnej cyfryzacji rynku płatniczego w Polsce. Najnowsze wyniki badania POLASIK Research dla Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazują, że w zeszłym roku aż 69% wszystkich płatności zostało zrealizowanych w sposób bezgotówkowy.

Najpopularniejsze metody płatności
Według raportu najczęściej wybierane sposoby płatności w punktach handlowo-usługowych to:
- karty płatnicze: 41%,
- gotówka: 31%,
- mobilne płatności NFC: 18%,
Dla porównania, jeszcze w 2016 roku aż 68% płatności realizowano gotówką, a płatności bezgotówkowe stanowiły jeszcze niewielki udział. Dwadzieścia lat temu z kolei (w 2005 r.), tylko 2% sprzedaży odbywało się bezgotówkowo.
Kim są „bezgotówkowi” konsumenci?
Coraz więcej Polaków określa się jako konsumenci bezgotówkowi. W 2018 roku za osobę całkowicie bezgotówkową uznawało się jedynie 5%, a częściowo bezgotówkową 36% badanych. Dziś te wartości wzrosły – odpowiednio 20% Polaków płaci niemal wyłącznie bezgotówkowo, a 48% korzysta częściej z płatności cyfrowych niż gotówki.
Co oznacza, że już tylko co trzeci Polak jest tylko gotówkowy, i co zresztą znajduje swoje odzwierciedlenie w transakcjach gotówkowych, jeśli chodzi o udział tej metody płatności w punktach handlowo-usługowych.
Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa:
Statystyki te pokazują, jak duży postęp dokonaliśmy jako rynek usług płatniczych i jako społeczeństwo. Stajemy się coraz bardziej cyfrowi i coraz częściej potrzebujemy szybkich, wygodnych i bezpiecznych rozwiązań płatniczych. Jednak, nadal w wielu punktach handlowych i usługowych brakuje podstawowej infrastruktury płatniczej.
Jakie to miejsca? Najczęściej z brakiem takich możliwości spotykamy się:
- przy usługach realizowanych w domu (52%),
- w automatach sprzedażowych (38%),
- w komunikacji publicznej (35%),
- w warsztatach samochodowych (30%),
- w instytucjach administracji publicznej (28%).
Rośnie rola mobilnych płatności i bankowości
Na koniec warty podkreślenia jest fakt, iż szczególnie dynamicznie rozwijają się płatności realizowane przy użyciu smartfona. Już 64% Polaków korzysta z mobilnej bankowości, a 39% deklaruje chęć jeszcze częstszego płacenia telefonem. W grupie wiekowej 18-24 lata w ten sposób dokonywanych jest już niemal połowa wszystkich transakcji w POS (45%).
Źródło: Fundacja Polska Bezgotówkowa.
Stock Image from Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu