6

Hyundai i20 N idzie po Forda Fiestę ST i ma całe 4 KM więcej

Hyundai coraz śmielej sobie poczyna na rynku hot-hatchy. Po bardzo udanym modelu i30 N z 2017 roku i jego liftingu kilka tygodni temu, teraz przychodzi na całkiem nowego członka rodziny N, którym jest i20 N wzorowany na aucie wykorzystywanym w rajdach WRC.

Hyundai i20 N – rajdowa inspiracja dla torowego auta

Hyundai z powodzeniem od kilku lat wystawia swój samochód w rajdach WRC, którym jest specjalna wersja i20 Coupe. I co więcej robi to z sukcesami, bo w 2019 roku został mistrzem świata konstruktorów. Doświadczenie z rajdowych tras przenoszone są też na rynek konsumencki, a ich najnowszym efektem jest i20 N, który może być bardzo groźnym konkurentem dla najpopularniejszego małego hot-hatcha, czyli Fiesty ST. Pod względem mocy i20 N nieznacznie wygrywa, jego silnik 1.6 T-GDi oferuje 204 KM, czyli o 4 KM więcej niż Ford. Do tego mamy moment obrotowy na poziomie 275 Nm, napęd na przednią oś i oczywiście manualną, specjalnie wzmocnioną, 6-biegową przekładnię z funkcją Launch Control. Taka konfiguracja pozwala rozpędzić się do 100 km/h w czasie 6,7 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 230 km/h.

Hyundai i20 N

Moc silnika to jednak nie wszystko, kluczowy będzie fakt jak to auto się prowadzi, a na papierze ma wszelkie predyspozycje, aby dawać kierowcy sporo przyjemności z jazdy. Cała konstrukcja jest bardzo lekka, Hyundai i20 N waży 1190 kg (tyle samo coś minimalna waga auta WRC). Nadwozie wzmocniono w 12 punktach, aby zwiększyć jego sztywność i poprawić zachowanie przy zastosowaniu niższych i twardszych sprężyn, które obniżają ten model o 10 mm w stosunku do wersji standardowej. Do tego dochodzą felgi o średnicy 18 cali specjalnie zaprojektowane do tego modelu oraz opony Pirelli P-Zero o profilu 215/40. Poprawiono też układ hamulcowy, który ma tarcze o średnicy o 40 mm większej niż w bazowej wersji. Opcjonalnie dostępny będzie też mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który poprawi zachowanie auta w zakrętach. To wszystko powinno złożyć się w bardzo przyjemną całość.

Hyundai i20 N tył

Hyundai i20 N może się podobać

Jeśli chodzi o warstwę wizualną to i20 N również nie ma się czego wstydzić. Poza zarezerwowanym dla serii N kolorem Performance Blue, dostępne będzie jeszcze 5 innych – Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass oraz Phantom Black. Każdy z nich poza tym ostatnim może mieć też dach w kontrastowym kolorze (Phantom Black). Do tego mamy tylny spoiler wzięty niemal żywcem z i20 WRC, przyciemniane tylne światła oraz czerwone akcenty na progach oraz dolnej części obu zderzaków. Z przodu jest też znacznie większy grill, który ma zapewnić odpowiednie chłodzenie dla jednostki napędowej.

Hyundai i20 N bok

Hyundai i20 N już w bazowej wersji będzie bardzo bogato wyposażony na czele z wirtualnymi zegarami i dużym wyświetlaczem systemu inforozrywki ze wsparciem dla Android Auto i Apple Car Play. W środku nie zabrakło też sportowych akcentów w postaci przycisków N, którymi można wybierać tryby jazdy, niebieskich i aluminiowych wstawek czy sportowych foteli. Na kierowcy wyróżnia się też przycisk Rev, który pełni funkcję tzw. międzygazu, dopasowując obroty silnika podczas zmiany biegów. Całość zapowiada się naprawdę wyśmienicie.

Hyundai i20 N wnętrze