Felietony

Hellow Allegro! Czas na pobudkę z Citeam.pl

Grzegorz Marczak
Hellow Allegro! Czas na pobudkę z Citeam.pl
Reklama

Citeam.pl to serwis zakupów grupowych uruchomiony przez Allegro 21 lutego tego roku. Ponieważ minął już ponad miesiąc od startu postanowiłem się przyj...

Citeam.pl to serwis zakupów grupowych uruchomiony przez Allegro 21 lutego tego roku. Ponieważ minął już ponad miesiąc od startu postanowiłem się przyjrzeć temu jak pisałem wcześniej priorytetowemu przedsięwzięciu dla grupy Allegro. Przypomnę tylko, że głównymi konkurentami w tej kategorii są min Groupon.pl (lider), Gruper.pl. a dalej w kolejce mamy jeszcze mydeal.pl, fastdeal.pl czy cuppon.pl (w którego nie dawno zainwestował Xevin Investment.
Reklama

Zobaczmy więc jak po ponad miesiącu radzi sobie na tle konkurencji Citeam.pl. Wprawdzie miesiąc to nie jest czas po którym można oceniać całościowo projekt, ale jako że robi go duża grupa jaką jest Allegro to można mieć już pewne oczekiwania (szczególnie, że projekt był przygotowywany do startu już od jakiegoś czasu).

Liczba obsługiwanych miast

Do chwili obecnej Citeam nie powiększył zasięgu swojej działalności o nowe polskie miasta. Zaczynając od 6 największych aglomeracji po ponad miesiącu nie przybyła żadna nowa lokalizacja. Tymczasem konkurencja nie śpi. Groupon ma już oferty w 32 miastach, a Gruper w ponad 50. Grouper używa jednak pewnej sztuczki pokazując tak dużą liczbę lokalizacji - sprawdziłem pobieżnie 10 mniejszych miasteczek i wszędzie widniała jedna i ta sama oferta jakiegoś hotelu.

W tym obszarze Citeam ma jeszcze olbrzymią prace do wykonania. Zastanawiam się czy szykują jedno duże uderzenie czy po prostu coś organizacyjnie się nie udało. Ilość obsługiwanych miast jest bowiem kluczowa w tego typu biznesie.

Różnorodność ofert

Przejrzałem oferty w Allegrowskim serwisie, skupiając się głównie na Warszawie, która generuje największą sprzedaż. Citeam ma dość mało zróżnicowaną ofertę, są to bowiem albo zabiegi kosmetyczne albo też zabawy samochodami dla dużych chłopców (oczywiście trochę uogólniam). Zdecydowanie brakuje więc ofert które nie wykluczają 50% potencjalnych klientów, mówię tutaj o wejściówkach na imprezy, biletach do kin i przede wszystkim o gastronomi.

Ilość sprzedanych ofert

Tutaj na razie Citeam nie ma się czym pochwalić a różnica w stosunku do konkurencji jest na razie druzgocąca (no ale trzeba pamiętać, że to młody projekt). Można powiedzieć, że w Citeam jakakolwiek znacząca sprzedaż ma miejsce jedynie w Warszawie a są to wyniki które tylko w niektórych przypadkach osiągają setki sprzedanych ofert. W innych miastach jest praktycznie martwo a sprzedaż bardzo rzadko osiąga pułap powyżej setki kuponów.

Na tym tle porównywanie do Groupona, który sprzedaje niema każdą ofertę w tysiącach czy też Grupera, którego średnią można liczyć w setkach (i często zaczyna przekraczać prób tysiąca sprzedanych kuponów) wypada więc bardzo bardzo słabo.

Podsumowując

Wygląd na to, że Citeam się jeszcze nie obudził. Mija miesiąc od startu a w serwisie nie widać ani znacznych zmian jeśli chodzi o zasięg ani również o ofertę. Kampania reklamowa (oprócz adwords) też chyba jeszcze dopiero przed nami. Projekt jest wprawdzie dość młody ale jak na Allegro to przyznam szczerze liczyłem na bardziej dynamiczny start.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama