Felietony

Grzech głowny europejskich startupów - kopiowanie pomysłów z US

Grzegorz Marczak
Grzech głowny europejskich startupów - kopiowanie pomysłów z US
Reklama

Loic Le Meur to człowiek dobrze znany na światowej cenie startupowej. Przede wszystkim jest to on twórcą Seesmic (klient webowy i mobilny dla Twittera...

Loic Le Meur to człowiek dobrze znany na światowej cenie startupowej. Przede wszystkim jest to on twórcą Seesmic (klient webowy i mobilny dla Twittera i Facebooka) jak również organizatorem jednej z największych konferencji inernetowych w europie czyli Le Web. Loic przeprowadził się z Francji do US po to aby rozwijać swóje starup i właśnie o doświadczenia i różnice między startupami w europie i stanach został zapytany podczas rozmowy z Techcrunch.
Reklama

Warto posłuchać nagrania bo moim zdaniem Loic dobrze wypunkotwał słabości europejskiej (w tym oczywiście również polskiej) sceny startupowe.

Pierwszy strzął jaki otrzymała od Loica Europa związany jest z kopiowaniem pomysłów z US. Według Loica w stanach jeśli ktoś tworzy kopię foursquare.com i zacznie ją prezentować i szukać wsparcia finansoweg to przeważnie spotyka się z niechęcią i generalnie brakiem aprobaty. W Europie natomiast kopiowanie dobrych amerykańskich pomysłów jest więcej niż lepiej widziane. Znamy zresztą duże firmy, które żyją z proukcji i sprzedaży kopii serwisów innych firm. Tego typu nastawienie wedłu Loica zabija nieco innowacyjność europejskich przedsiębiorców.

Drugi poważny zarzut w stosunku do europy to brak myślenia globalnego, a nawet jeśli ktoś ma plany ekspansji swojego biznesu na cały świat to zawsze zaczyna i skupia się na rynku lokalnym tracąc przez to często efekt zaskoczenia oraz pozwalajac konkurencji na szybki rozwój na innych rynkach. Przykład jaki podał to francuski servis video, który powstał prawdopodobnie jeszcze przed Youtube. Niestety nigdy nie podjął walki o rynek globalny i nadal jest bardzo lokalnym serwisem z filmami.

Oto rozmowa z Loic:



Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama