Felietony

Google Sketchup - projektowanie 3D dla każdego [przykładowe prace]

Jan Rybczyński
Google Sketchup - projektowanie 3D dla każdego [przykładowe prace]
40

Największą siłą Google Sketchup jest intuicyjność i naśladowanie pracy z ołówkiem (co widać w logo) - mimo wszystko nie każdy słyszał o tym programie, ponieważ Google nie reklamuje go tak intensywnie, jak większość swoich produktów. Ci którzy słyszeli, kojarzą go głównie z tworzeniem prostych modeli...

Największą siłą Google Sketchup jest intuicyjność i naśladowanie pracy z ołówkiem (co widać w logo) - mimo wszystko nie każdy słyszał o tym programie, ponieważ Google nie reklamuje go tak intensywnie, jak większość swoich produktów. Ci którzy słyszeli, kojarzą go głównie z tworzeniem prostych modeli 3D na potrzeby Google Earth, gdyż z taką myślą przewodnią gigant z Mountain View wykupił w 2006 roku firmę @Last Software, producenta Sketchup. Tak naprawdę to bardzo poręczne i darmowe (w swojej podstawowej formie) narzędzie dla każdego. Pomoże zaprojektować mieszkanie, układ półek na ścianie, pozwoli nadać własnym fantazjom i rysunkom trójwymiarowej głębi.

Z Google Sketchup pracuję od pierwszej wersji, którą Google udostępnił za darmo. Jest też wersja odpłatna, ale nie zawira żadnych funkcji, które interesowałby osobę dopiero zaczynającą swoją przygodę z 3D. Modele dla Google Earth zrobiłem tylko dwa, nawet zostały zaakceptowane przez Google i wyświetlają się w Google Earth, natomiast znacznie częściej wykorzystuję ten program do realizacji własnych projektów. Sketchup okazał się niezastąpiony przy projektowaniu wnętrza nowego mieszkania, do eksperymentowania z wzorami kafelków w łazience, do próbnego umeblowania, do zaprojektowania od zera szafy ściennej i półek w przedpokoju. Zdecydowanie ułatwił podjęcie decyzji, umożliwiając wizualizowanie pomysłów przed wprowadzeniem ich w życie. Robiłem również kilka storyboardów za jego pomocą.

Tyle z mojego doświadczenia. Wielokrotnie czytałem o innych sposobach na wykorzystanie Sketchup. Ponieważ program jest prosty i szybki, często służy do szybkiego prototypownia podczas projektowania gier komputerowych, oraz w biurach projektowych. Wiele osób bawi się w wirtualne modelarstwo, zamiast sklejać modele z papieru, czy plastiku, odtwarza je w wirtualnej rzeczywistości.

Już na początku zaznaczę, że nie warto używać polskojęzycznej wersji Google Sketchup. Jest przestarzała (polska wersja ma numer 6, a angielska 8), więc nie posiada wielu istotnych funkcji i poprawek. Przede wszystkim jednak, nie ma sensu uczyć się polskich nazw narzędzi wykorzystywanych w programie. W większości wypadków są to nazwy własne i nie ma znaczenia czy będziemy się ich uczyć po polsku, czy po angielsku, jednak ogromna większość wszystkich materiałów na temat Sketchup dostępnych w sieci, wykorzystuje anglojęzyczne nazewnictwo, nawet jeżeli sam poradnik jest w innym, w tym również polskim, języku.

W celu pobrania angielskiej wersji programu trzeba wejść na tę stronę, lub dwukrotnie zmienić język strony, najpierw na dowolny, później na angielski. Od razu wybrać angielskiego się nie można, bo jest wybrany domyślnie, mimo, że strona wyświetla się po polsku.

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że z pomocą kursów wideo umieszczonych na stronie programu, oraz fanowskich, umieszczanych na YouTube, funkcje konieczne do stworzenia planu mieszkania (gołe ściany) można posiąść w godzinę. Swoboda obsługi w podstawowym zakresie przyjdzie po około tygodniu zabawy. Dalszy rozwój zależy od potrzeb i samozaparcia, ponieważ widziałem naprawdę bardzo skomplikowane projekty stworzone właśnie w Sketchup. Przykładem niech będą umieszczone w artykule grafiki.

Program szczególnie dobrze spisuje się przy projektowaniu kształtów geometrycznych. Wszelkiego rodzaju bryły buduje się bajecznie łatwo, dlatego budynki, konstrukcje mechaniczne, plany, nie stwarzają problemu. Słabo natomiast nadaje się do modelowania organicznego, czyli takich kształtów, jakie przyjmują naturalne formy,rośliny, zwierzęta, opływowe, ale złożone kształty, w których nie widać żadnych krawędzi. Istnieją specjalne pluginy, które poprawiają, czy wręcz umożliwiają modelowanie organiczne, jednak jeśli ktoś od początku nastawia się na tego rodzaju twórczość, polecam inne rozwiązania, np. Wings3D lub znacznie bardziej skomplikowany Blender.

Jeszcze jedna ważna uwaga. Sketchup domyślnie oferuje renderowanie obrazów w postaci odręcznych szkiców i planów, oraz prostych kolorów. Jeśli komuś marzy się tworzenie fotorealistycznych grafik, będzie musiał poszukać zewnętrznego rendera, kompatybilnego ze Sketchup'em. Istnieją zarówno darmowe, jak i płatne silniki renderujące, zapewniające fotorealistyczne efekty, jednak te darmowe, przynajmniej z tego co wiem, zawsze są dość skomplikowane w obsłudze i wymagają dużo praktyki, podczas gdy niektóre płatne pluginy potrafią w prosty sposób nadać naszym obrazom charakter zbliżony do realizmu.

Nie ma się jednak co oszukiwać, żeby stworzyć grafikę nieodróżnialną od fotografii, wymagane jest ogromne doświadczenie i znajomość co najmniej kilku programów, w tym Photoshpa.

Co zatem można stworzyć za pomocą Google Sketchup? Najłatwiej przekonać się przeglądając galerię darmowych modeli. Google wyszło z założenia, że nie zawsze interesuje nas tworzenie wszystkiego od zera, czasem chcemy poskładać scenę z gotowych modeli. Tak powstał 3D warehouse, miejsce w którym każdy może umieścić swój gotowy model, lub pobrać gotowe projekty innych. Istnieje również możliwość zamkniętej współpracy nad projektem przez kilka osób, ale bez upubliczniania modelu.

Zdecydowanie ułatwia to np. umeblowanie mieszkania, ponieważ zdarza się, że producenci mebli tworzą i udostępniają modele właśnie we wspomnianej galerii, lub wyręczają ich w tym fani danej marki. Można np. znaleźć sporo mebli IKEA. Niektórzy znani architekci udostępniają wizualizacje swoich domów. Królują jednak amatorskie produkcje, niektóre niesamowite, niektóre wątpliwej jakości.

Wszystkie projekty pojazdów wykorzystane w tym tekście są autorstwa ixlrlxi rosyjskiego grafika, który swoje prace modeluje tylko i wyłącznie przy wykorzystaniu Google Sketchup i renderuje je w V-Ray. Jego portfolio można podziwiać na jego profilu Devianart. Nie wiem jak wam, ale mnie bardzo podoba się jego twórczość. Jest oryginalna, świeża, łączy w sobie nowoczesność i przeszłość.

Na koniec przedstawiam trzy bardzo ciekawe grafiki. Modelowanie w całości wykonane w Sketchup, renderowane przez programy zewnętrzne. Załączam również linki [1] [2] [3] do szczegółowych opisów przedstawiających powstawanie projektów krok po kroku.

 

Gdyby ktoś miał pytania, szukał dobrych tutoriali, czy po prostu zastanawiał się jak rozwiązać jakiś problem dotyczący Google Sketchup, zapraszam do komentowania. Będę starał się pomóc. Ciekaw jestem ile mamy aktywnych użytkowników tego programu wśród czytelników Antyweb?

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu