Google

Google zainspirowało się Apple i od lipca wprowadza zmiany w opłatach Google Play

Kamil Świtalski
3

Twórcy publikujący swoje gry i aplikacje na platformie Google Play wkrótce będą mogli liczyć na niższą prowizję od sprzedaży. Zmiany ucieszą przede wszystkim mniejszych deweloperów.

Rynek mobilny to trudny kawałek chleba. Konkurencja jest ogromna, przebicie się do szerszej publiczności graniczy z cudem, ale... no co tu dużo mówić: da się. Mobile regularnie przeżywa swoje objawienia, które pojawiają się znikąd i podbijają serca użytkowników. Ale od lat mówi się także o tym, że większość twórców... robi to wszystko za głodowe stawki. Największe sklepy z aplikacjami — czyli Google Play na Androidzie oraz App Store na iOS przez lata pobierały 30% od każdej transakcji. Niedawno Apple wprowadziło zmiany, a skoro wydeptało ścieżkę — to Google postanawia do nich dołączyć.

Twórcy aplikacji z Google Play zapłacą tylko 15%, jeżeli ich przychód roczny wynosi mniej niż milion dolarów

Jesienią ubiegłego roku świat obiegła wiadomość, że twórcy zarobią więcej w App Store - prowizja Apple zmniejszy się do 15% jeżeli ich roczny przychód nie przekracza miliona dolarów. Zmiana polityki spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem, Google nie chciało więc pozostać w tyle i postanowiło zaserwować podobne zmiany także u siebie.

Od 1 lipca 2021 r. obniżamy do 15% opłaty za obsługę, które Google Play otrzymuje, gdy deweloper sprzedaje cyfrowe towary i usługi, obniżona opłata dotyczy pierwszego miliona USD przychodów rocznie. Dzięki tej zmianie 99% deweloperów na całym świecie sprzedających swoje cyfrowe towary i usługi w Play, otrzyma 50% redukcję opłat. Te fundusze mogą pomóc rozwijać się w krytycznej fazie wzrostu, np. poprzez zatrudnienie programistów, poszerzenie działań marketingowych, zwiększenie pojemności serwerów i wiele innych działań. 

— czytamy w oficjalnej wiadomości na blogu Google Polska. To doskonała wiadomość dla twórców, którzy chcą spróbować swoich sił w świecie mobilnych gier i aplikacji, ale dotychczasowych 30% prowizji dla Google Play ich skutecznie odstraszało.

Chociaż tego typu inwestycje są najbardziej krytyczne we wczesnej fazie rozwoju, skalowanie aplikacji nie zatrzymuje się, gdy deweloper osiągnie 1 milion USD przychodu - słyszeliśmy od naszych partnerów, że mając przychody na poziomie 2 mln USD, 5 mln USD, a nawet 10 mln USD dalej pozostają na ścieżce do pełnej samowystarczalności. Dlatego obniżone opłaty do kwoty 1 mln USD całkowitego przychodu rocznie, dotyczą każdego dewelopera Play, niezależnie od wielkości. Uważamy, że to uczciwe podejście, zgodne z szerszą misją Google, polegająca na pomaganiu wszystkim deweloperom w osiągnięciu sukcesu.

To teraz jeszcze tylko prosimy o poprawę narzędzi promocyjnych w obrębie sklepu. Lata mijają, a tamtejsze algorytmy polecające treści i czytelność pozostawiają wiele do życzenia. No i nie ukrywam, że chętnie widziałbym też polecenia od redakcji częściej, niż raz na kwartał...

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu