Google

Google jeszcze zarabia, choć idzie mu to coraz trudniej

Mirosław Mazanec
Google jeszcze zarabia, choć idzie mu to coraz trudniej
Reklama

Zysk firmy rok do roku wzrósł o 10 proc. Ale w ostatnim kwartale wyniósł już tylko skromny 1 proc.

Alphabet, tak jak inni technologiczni giganci, opublikował swój raport o wynikach za czwarty kwartał i rok budżetowy 2022.

Reklama

Przychody za kwartał wyniosły 76 mld dolarów a za rok – 283 mld dol. Dane z czwartego kwartału to zaledwie 1 proc. wzrost w porównaniu z czwartym kwartałem 2021 r. Przychody w całym roku wzrosły o 10 proc.

Źródło: Depositphotos

Jednak zysk za IV kw. 2022 r. (13,6 mld USD) spadł, i to aż o 33 proc. w porównaniu z IV kw. 21. W ujęciu całorocznym spółka również odnotowała spadek – o 21 proc. z 76 mld dol. do 60 mld dol.

Szef Alphabet, Sundar Pichai, stwierdził, że:

„koncern jest w trakcie ważnej podróży mającej na celu trwałe przeprojektowanie struktury kosztów i zbudowanie zrównoważonych finansowo, dynamicznych, rozwijających się firm”.

To „przeprojektowanie struktury kosztów” to m.in. zwolnienia – firma zwolniła ostatnio 12 tys. pracowników, głównie ze względu na malejące przychody.

Na czym zarabia Google? 67,8 mld dolarów przyniosły mu usługi, czyli wyszukiwarka, YouTube, Mapy, Chrome, Androida, Google Play oraz sprzęt. Bardzo dobrze, choć oczywiście w skali całej firmy to niewielka część, sprzedawały się smartfony Pixel. YouTube Music i Premium osiągnęły ponad 80 milionów subskrybentów.

Jednak w sumie to i tak mniej o 1,5 mld dolarów w porównaniu z 2021 r. Przychody z reklam spadły o 2 mld dolarów, a wydatki na badania i rozwój wzrosły o 1,5 mld dol.

Największy przychód Alphabet osiągnął w USA – 36,982 mld dol., czyli o 6,3 proc więcej niż w czwartym kwartale 2021 r. Dalej jest region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) – 21,762 mld dol. Jednak to o 6 proc. mniej niż rok wcześniej.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama