17

Google będzie lepiej pozycjonował strony wykorzystujące protokół HTTPS

Zanosi się na kolejne większe zmiany w algorytmie Google. Tym razem będą one dotyczyć stron internetowych wykorzystujących bezpieczny, szyfrowany protokół HTTPS. Wyszukiwarka będzie je traktować lepiej, co oznacza, że pojawią się wyżej w wynikach wyszukiwania. Działania te są częścią projektu „HTTPS Everywhere” zapowiedzianego podczas konferencji Google I/O. Największa na świecie wyszukiwarka dotąd nie brała pod […]

Zanosi się na kolejne większe zmiany w algorytmie Google. Tym razem będą one dotyczyć stron internetowych wykorzystujących bezpieczny, szyfrowany protokół HTTPS. Wyszukiwarka będzie je traktować lepiej, co oznacza, że pojawią się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Działania te są częścią projektu „HTTPS Everywhere” zapowiedzianego podczas konferencji Google I/O. Największa na świecie wyszukiwarka dotąd nie brała pod uwagę tego elementu. Od pewnego czasu trwają jednak testy nowego algorytmu, który to zmienia. Zmiany są jednak wprowadzane ostrożnie i póki co dotyczą zaledwie 1 proc. wszystkich wyszukiwań. Google chce w ten sposób dać webmasterom czas na modernizację ich serwisów.

Z czasem znaczenie HTTPS będzie coraz większe i witryny, które wdrożą ten protokół, będą wyświetlane wyżej od wszystkich pozostałych. Pierwsze testy wykazały, że różnice w liczbie wejść na stronę mogą być wówczas ogromne. Nietrudno się domyślić, że w ten sposób Google zachęca (choć może „zmusza” byłoby tutaj lepszym określeniem) twórców stron do wdrożenia szyfrowania. Konkretnych terminów jednak nie podano. Można się jednak domyślać, że cały proces potrwa kilka miesięcy (jeśli nie dłużej).

security

Google jednocześnie zapowiada na swoim blogu serię poradników, które mają pomóc programistom w jak najprostszy i możliwie bezbolesny sposób wdrożyć HTTPS na ich stronach. Informacje te mają dotyczyć typów certyfikatów, konfiguracji strony oraz przystosowania jej dla robotów wyszukiwarki. Jeżeli przygotowujecie się do przesiadki, warto śledzić blog dla webmasterów Google’a, gdzie tego typu materiały będą publikowane oraz linkowane.

Dla internautów proces przejścia na HTTPS wydaje się pozytywną informacją. Użycie szyfrowania TLS podczas komunikacji klient – serwer to skuteczny sposób na zapobieganie przechwytywaniu i modyfikowaniu przesyłanych danych. Zwiększa to również bezpieczeństwo podczas korzystania z publicznych sieci. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Google zapoczątkowuje w ten sposób zupełnie nowy trend, w wyniku którego wszystkie strony internetowe wkrótce będą działać w oparciu o szyfrowany protokół.