9

Gemius: „40-latkowie są grupą, która spędza w sieci najwięcej czasu”

Gemius z okazji 20-lecia działalności podzielił się właśnie statystykami korzystania z sieci przez kilka grup internautów w Polsce . Podzielił ich na trzy grupy - 20-latków, 40-latków oraz 60-latków.

Grupa 60-69 lat jest najstarszą grupą, a najmłodszą grupę stanowią tu osoby pomiędzy 20-29 lat, po środku mamy więc osoby pomiędzy 40 a 49 lat. Pozostałe grupy tworzą największą grupę internautów w Polsce, stanowiącą 53,8% wszystkich internautów w Polsce, odpowiadającą za 51,9% odsłon w polskim internecie i 51,6% czasu spędzanego w sieci – na koniec tekstu odkryjemy, które i w jakim odsetku grupy są odpowiedzialne za tę kategorię Inne.

Badanie dotyczy jednak tylko tych trzech wymienionych wyżej grup internautów i w takim podziale najaktywniejsi są 40-latkowie, czyli osoby, które wchodziły w dorosłe życie w dobie pojawiania się dopiero powszechnego dostępu do sieci. Pozytywne w tych danych jest to, że obecnie przy tak dużej aktywności w sieci nastolatków, wchodząc w dorosłe życie 20-latkowie odpuszczają cyfrowe życie i skupiają się na tym prawdziwym, poza internetem.

Według kwietniowych danych z badania Gemius/PBI, biorąc pod uwagę trzy pokolenia: 20+, 40+ oraz 60+, w sieci najliczniej reprezentowani są użytkownicy w wieku 40-49 lat. Stanowią oni 18,5% wszystkich internautów, generują także najwięcej odsłon (19,8%) oraz spędzają online najwięcej czasu (20,2%).

Najmniej liczną grupę stanowią oczywiście osoby 60+ – 10,7% internautów, generują one 11% wszystkich odsłon i spędzają w sieci 10,7% czasu. Podejrzewam, że 70+ stanowią tu do 5% całości, jak nie mniej.

Jakie aktywności w sieci przodują wśród internautów 20+? Po równo i wszystkie grupy – 98% najczęściej korzysta z wyszukiwarki stron, równie duży odsetek odpowiednio od najmłodszych – 93, 90 i 91% z serwisów społecznościowych. Popularne są też sklepy internetowe, webmaile czy strony banków. Co ciekawe najaktywniejsi są tu 60-latkowie – 81%, 40-latkowie – 78%, a 20-latkowie – 73%.

Między pokoleniami polskich internautów wyraźnie kształtują się również różnice dotyczące korzystania z komunikatorów. Jest to w większym stopniu domena młodszych – zasięg komunikatorów online w grupie 20-29 sięga 76%, a potem kolejno maleje: 74% w grupie 40-49 i 71% w grupie 60-69.

Najwięcej też w tej grupie 20-29 lat jest osób korzystających z aplikacji i stron kryjących się pod kategorią Mapy i lokalizatory. Przekładając to na konkretne liczby – 3,7 mln internautów 20+ korzysta z nich średnio przez 24 minuty w miesiącu.

Spośród trzech pokoleń, najliczniejszą grupę stanowią użytkownicy w wieku 40-49 (4 mln), którzy na takich stronach i aplikacjach spędzają miesięcznie niewiele mniej czasu – średnio 22 minuty. Z kolei w najstarszym pokoleniu liczba użytkowników jest najmniejsza – 2,2 mln, a z map i lokalizatorów korzystają w miesiącu średnio o 8 minut krócej niż grupa 40-49 – 16 min.

Najstarsza grupa w badaniu, czyli osoby z przedziału 60-69 lat też najmniej czasu jednorazowo poświęcają na aplikacje typu map czy lokalizatorów – 1,23 minuty, młodsze grupy, czyli 20+ 1,41 minuty, a 40-49 – 1,43 minuty.

PS.

Od Gemiusa otrzymaliśmy dodatkową grafikę, niezwiązaną z powyższym badaniem, która obrazuje podział wszystkich internautów w Polsce według wieku, i tak za brakujący przedział 10-19 lat odpowiada 15,8%, przedział 30-39 lat 21,8% oraz za przedział 50-59% – 13,3%. Jest jeszcze kategoria Inne – 2,8%, tu mieszczą się więc dzieci do 9 roku życia i osoby powyżej 70 roku życia.

Źródło: Gemius.