Startups

Inspirująca historia GdziePoLek. Ten biznes pięknie się rozwinął

Jakub Szczęsny
Inspirująca historia GdziePoLek. Ten biznes pięknie się rozwinął
Reklama

GdziePoLek, opisywany przez nas wcześniej startup może pochwalić się naprawdę ciekawymi liczbami, które powinny być inspiracją dla każdego rozwijającego się startupu. Jeszcze rok temu przedsiębiorstwo nie miało swojego firmowego bloga - warto wiedzieć, że początek działalności GdziePoLek to 2015 rok.

GdziePoLek to wyszukiwarka leków, która przekazuje pacjentowi informacje o tym, w której aptece może kupić konkretny specyfik. W poprzednim roku ponownie udało się dwukrotnie zwiększyć ilość współpracujących z platformą punktów. Koniec rocznego wykresu dotyczącego zeszłego roku wskazuje, że GdziePoLek może się pochwalić niemal 600 takimi placówkami w całym kraju - to naprawdę dobre liczby! Twórcom startupu one jednak nie wystarczają, wskazują, że w tym momencie ogólna baza narzeka na udział tzw. aptek indywidualnych, które nie są częścią większej sieci. To zaś jest związane z brakiem rozbudowanej sieci osób zajmujących się handlem / sprzedażą.

Reklama

GdziePoLek może się pochwalić również sporym zainteresowaniem pacjentów. W tym momencie platforma dobija do liczby pół miliona odwiedzin w trakcie jednego miesiąca. Jak wskazują twórcy, jest to poziom zbliżony do ostatniej na podium apteki internetowej, ale już do wicelidera tego rynku brakuje 4 razy więcej odwiedzin. Warto jednak wskazać na to, że GdziePoLek nie dysponuje tak ogromnymi zasobami jak wyspecjalizowane w tej dziedzinie największe internetowe punkty sprzedaży leków.

Kluczem do sukcesu GdziePoLek są treści przygotowywane przez ekspertów

Platforma ma za zadanie nie tylko rozwiązywać problemy pacjentów oraz informować ich o dostępności konkretnych specyfików, ale również przekazywać im ciekawe treści dotyczące zdrowia. Pacjenci mogą przeczytać wartościowe artykuły dotyczące kwestii okołozdrowotnych oraz mają dostęp do rozbudowanej platformy, w której mogą zadawać ekspertom różnorakie pytania.

W 2017 roku wprowadzono także rezerwacje internetowe na konkretne leki - to było spore wyzwanie dla tego startupu, bowiem wymaga to obustronnej komunikacji z aptekami. Dodatkowo, sam system informatyczny obsługujący tę funkcję jest nieco skomplikowany - w ciągu trzech miesięcy od uruchomienia mechanizmu wskaźnik rezerwacji udało się... potroić.

Co z przychodami? Tutaj również czają się spore wyzwania

GdziePoLek nie finansuje się za pomocą pieniędzy z funduszy Venture Capital - twórcy tłumaczą to ustaleniem sobie priorytetu na osiągnięcie samowystarczalności, a nie na wzrost za wszelką cenę. Pierwsze przychody GdziePoLek zaczął generować dopiero pod koniec 2016 roku - przez pierwsze 2 lata była to firma finansowana z własnych środków. Dopiero w 2017 roku zarejestrowano się na pierwszą i jedyną dotąd rundę finansowania (ok. 3 mln złotych). Pod koniec roku 2017 udało się doprowadzić do korzystnej (choć nie idealnej) jeszcze sytuacji, w której udało się osiągnąć pułap 50% brakujących przychodów względem kosztów do osiągnięcia poziomu break even. Trend jest raczej korzystny dla GdziePoLek i stanowi obietnicę dalszych postępów.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama