GdziePoLek, opisywany przez nas wcześniej startup może pochwalić się naprawdę ciekawymi liczbami, które powinny być inspiracją dla każdego rozwijającego się startupu. Jeszcze rok temu przedsiębiorstwo nie miało swojego firmowego bloga - warto wiedzieć, że początek działalności GdziePoLek to 2015 rok.
GdziePoLek to wyszukiwarka leków, która przekazuje pacjentowi informacje o tym, w której aptece może kupić konkretny specyfik. W poprzednim roku ponownie udało się dwukrotnie zwiększyć ilość współpracujących z platformą punktów. Koniec rocznego wykresu dotyczącego zeszłego roku wskazuje, że GdziePoLek może się pochwalić niemal 600 takimi placówkami w całym kraju - to naprawdę dobre liczby! Twórcom startupu one jednak nie wystarczają, wskazują, że w tym momencie ogólna baza narzeka na udział tzw. aptek indywidualnych, które nie są częścią większej sieci. To zaś jest związane z brakiem rozbudowanej sieci osób zajmujących się handlem / sprzedażą.
GdziePoLek może się pochwalić również sporym zainteresowaniem pacjentów. W tym momencie platforma dobija do liczby pół miliona odwiedzin w trakcie jednego miesiąca. Jak wskazują twórcy, jest to poziom zbliżony do ostatniej na podium apteki internetowej, ale już do wicelidera tego rynku brakuje 4 razy więcej odwiedzin. Warto jednak wskazać na to, że GdziePoLek nie dysponuje tak ogromnymi zasobami jak wyspecjalizowane w tej dziedzinie największe internetowe punkty sprzedaży leków.
Kluczem do sukcesu GdziePoLek są treści przygotowywane przez ekspertów
Platforma ma za zadanie nie tylko rozwiązywać problemy pacjentów oraz informować ich o dostępności konkretnych specyfików, ale również przekazywać im ciekawe treści dotyczące zdrowia. Pacjenci mogą przeczytać wartościowe artykuły dotyczące kwestii okołozdrowotnych oraz mają dostęp do rozbudowanej platformy, w której mogą zadawać ekspertom różnorakie pytania.
W 2017 roku wprowadzono także rezerwacje internetowe na konkretne leki - to było spore wyzwanie dla tego startupu, bowiem wymaga to obustronnej komunikacji z aptekami. Dodatkowo, sam system informatyczny obsługujący tę funkcję jest nieco skomplikowany - w ciągu trzech miesięcy od uruchomienia mechanizmu wskaźnik rezerwacji udało się... potroić.
Co z przychodami? Tutaj również czają się spore wyzwania
GdziePoLek nie finansuje się za pomocą pieniędzy z funduszy Venture Capital - twórcy tłumaczą to ustaleniem sobie priorytetu na osiągnięcie samowystarczalności, a nie na wzrost za wszelką cenę. Pierwsze przychody GdziePoLek zaczął generować dopiero pod koniec 2016 roku - przez pierwsze 2 lata była to firma finansowana z własnych środków. Dopiero w 2017 roku zarejestrowano się na pierwszą i jedyną dotąd rundę finansowania (ok. 3 mln złotych). Pod koniec roku 2017 udało się doprowadzić do korzystnej (choć nie idealnej) jeszcze sytuacji, w której udało się osiągnąć pułap 50% brakujących przychodów względem kosztów do osiągnięcia poziomu break even. Trend jest raczej korzystny dla GdziePoLek i stanowi obietnicę dalszych postępów.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu