To już druga edycja programu GameIN, organizowana przez Narodowe Centrum Nauki i Rozwoju, a mającego na celu finansowe wsparcie branży gier w Polsce. Bez wątpienia na powstanie takiego programu wpływ miał między innymi globalny sukces CD Projektu, który notuje obecnie świetne wyniki sprzedaży. Władze dostrzegają więc spory potencjał w tej branży, a być może dzięki takim projektom w niedługim czasie uda się stworzyć kolejne produkcje obok Wiedźmina, które osiągną podobny sukces.
Nabór do drugiej edycji GameINN rozpocznie się 5 maja i potrwa do 6 lipca na stronie NCBR. Nie sposób wspomnieć tu o pierwszej edycji, której wynik odbił się głośnym echem w branży. Powodem czego było dofinansowanie właśnie CD Projektu, który zgarnął w niej 30 mln zł. Nie spodobało się to mniejszym graczom na rynku, dlaczego tak duża firma dostała największe wsparcie finansowe.
Pomijając już zasadność tego wsparcia, Paweł ładnie Wam to opisał w podlinkowanym tekście, obecna edycja ma się skupić na projektach, które służyć będą nie tylko rozrywce.
prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR:
Jednym z założeń programu GameINN jest opracowanie rozwiązań o charakterze badawczo-rozwojowym, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie m.in. do celów społecznych, edukacyjnych, medycznych i terapeutycznych.
Ponadto dostrzegł, że branża gier wideo ma obecnie największy potencjał i szanse na globalny sukces, nawiązując z pewnością do sukcesu CD Projektu. Z kolei wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego, Jarosław Gowin, dostrzega w tej branży motor napędowy do rozwoju całej polskiej gospodarki:
Jestem przekonany, że dzięki takim programom jak GameINN możemy liczyć na rozwój myśli informatycznej w Polsce, na rozwój kreacji artystycznych i wreszcie na rozwój polskiej gospodarki i podnoszenie poziomu zamożności Polaków
Jak podsumowano, obecnie w Polsce funkcjonuje 240 firm zajmujących się produkcją gier, a wartość całego rynku gier w 2015 roku przekroczyła 1,65 mld zł. Sam program GameINN ma na celu poprawę konkurencyjności polskich gier w globalnym starciu z innymi graczami. Zgłaszać się mogą do niego duże, jak i średnie i małe firmy, zajmujące się produkcją gier, również te, które uzyskały wsparcie w poprzedniej edycji.
Cieszy fakt, że polskie władze doceniają ten potencjał i organizują takie programy. W poprzedniej edycji, aż 38 projektów wsparte zostało kwotą 116 mln zł, z pewnością był to dla nich spory zastrzyk finansowy, który pozwolił na dalsze prace na swoimi produkcjami. Mam też nadzieję, że tamta, obecna i kolejne edycje, sprawią, że już niedługo głośno będzie na świecie o naszych kolejnych superprodukcjach.
Źródło: Puls Biznesu.
Photo: IrynaTiumentsev/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu