Polska

FlixBus w pół roku przewiózł w Polsce 2 mln pasażerów, co na to nasz nowy narodowy przewoźnik?

Grzegorz Ułan
FlixBus w pół roku przewiózł w Polsce 2 mln pasażerów, co na to nasz nowy narodowy przewoźnik?
22

FlixBus podsumowuje właśnie pierwsze półrocze swojej działalności w Polsce, po przejęciu Polskiego Busa. Liczby robią wrażenie, ale i plany międzynarodowego giganta nie pozostawiają wątpliwości, że polscy przewoźnicy nie będą mieli łatwo w najbliższym czasie.

Mam oczywiście na myśli ostatnie dwie polskie koalicje, zawiązane do walki z FlixBusem, czyli SuperPKS i ostatnia, powstała ze wsparciem polskiego rządu Polonus Partner.

Problem jest o tyle poważny, że lokalne firmy przewozowe wolą jednak bratać się z Flixbusem i realizować ich ekspansje w naszym kraju, niż wiązać się z nowymi tworami w polskiej przestrzeni dalekobieżnego transportu autokarowego.

Flixbus przez te pół roku pozyskał 11 lokalnych partnerów autobusowych oraz 30 zezwoleń na przejazdy w ramach nowej siatki połączeń, która obejmie co najmniej 130 destynacji, w tym około 70 nowych miejscowości w Polsce i 20 za granicą.

Michał Leman, Dyrektor Zarządzający FlixBus Polska:

Nasza nowa siatka połączeń obejmie łącznie co najmniej 130 destynacji w ramach ponad 40 krajowych i międzynarodowych tras. Znajdą się w niej nie tylko największe aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań czy Trójmiasto, lecz także małe miejscowości, dotychczas słabo skomunikowane, jak np. Grudziądz, Mława czy Busko-Zdrój. Nowe połączenia FlixBusa w Polsce będzie realizować 18 lokalnych partnerów autobusowych. Tylko w tym roku, autokary w barwach FlixBusa pokonają w Polsce około 30 milionów kilometrów.

Według powyższej siatki połączeń Flixbus zlokalizował swoje centra przesiadkowe w Warszawie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie, z tych miejscowości pasażerowie w ramach jednego biletu będą mogli przesiąść się i dotrzeć do wielu innych miast Polski czy Europy. W nowej siatce połączeń pojawiły się też lotniska, wcześniej dostępny był przystanek na lotnisku we Wrocławiu, teraz dołączyły przystanki na lotniskach w Modlinie (Warszawa), Balicach (k. Krakowa) i Pyrzowicach (k. Katowic).

Dzięki uzyskanym pozwoleniom Flixbus uruchomi nowe połączenia, najbliższe, które ruszają już 28 czerwca obsłużą trasy: Warszawa-Krynica Morska, Warszawa-Bydgoszcz, Kraków-Częstochowa oraz Kraków-Cieszyn, w lipcu natomiast ruszają kolejne na trasie Szczecin-Warszawa oraz Szczecin-Kraków. Nową siatkę będą obsługiwały autobusy 18 pozyskanych lokalnych partnerów, dysponujących 150 autobusami i zatrudniającymi 600 kierowców.

Kamila Zalewska, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu FlixBus Polska:

Tylko w tym roku pozyskaliśmy 11 nowych lokalnych firm autobusowych i już trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami do obsługi połączeń zaplanowanych na rok 2019. 150 autobusów przeszło lub jest w trakcie procesu rebrandingu, w ramach którego autobusy są przemalowywane w barwy FlixBusa i dostosowywane pod kątem standardów do jego wymogów, obowiązujących w całej Europie i Stanach Zjednoczonych. Uwzględniają one m.in. określoną odległość na nogi między siedzeniami, darmowe Wi-Fi oraz toalety na pokładzie.

Co na to nasz narodowy przewoźnik Polonus Partner? Na szczęście też się coś dzieje u naszego przewoźnika, również wczoraj ogłosili zakup 7 nowych autoakrów marki Scania za 8 mln zł.

Maciej Acedański, prezes zarządu Polonusa:

Rok 2018 jest przełomowym rokiem dla firmy, którą zarządzam. Z ogromną przyjemnością chciałbym poinformować o inwestycji w 7 nowych autokarów marki Scania o wartości 8 milionów złotych. Te nowoczesne pojazdy zasilą naszą sieć dalekobieżnych połączeń Polonus Partner, dzięki czemu pasażerowie będą mogli podróżować w sezonie wakacyjnym w jeszcze bardziej komfortowych warunkach. Dzięki tej inwestycji flota Polonusa zwiększyła się do 154 autokarów, obsługujących linie dalekobieżne i lokalne, z czego 20 pojazdów zakupiliśmy również w tym roku.

Z nowych tras uruchomione zostało właśnie połączenie na Ukrainę - z Warszawy do Iwano-Frankowska przez Lwów oraz przez Lublin, Hrebenne/Budomierz, Rawa Ruska/Hruszów i Rogatin. Ponadto Polonus przystąpił do programu Karta Dużej Rodziny, dzięki temu posiadacze karty będą mogli korzystać z 20% zniżki na zakup biletów.

Mam nadzieję, że to początek zmian i za nimi pójdą kolejne. Cieszy przede wszystkim odmładzanie taboru i zakup nowych autokarów, to jeden z najważniejszych elementów walki o pasażerów. Z pewnością będzie ciężko w walce z Flixbusem, który ma czas, środki i doświadczenie w walce z konkurencją na rynkach, na których się pojawia, ale być może z czasem się uda, pamiętajmy, że to trudny rynek i jeden przewoźnik, Lux Express już odpuścił go w naszym kraju.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu