Felietony

FB Newswire – Facebook zabije tradycyjne media?

Tomasz Krela
FB Newswire – Facebook zabije tradycyjne media?
3

Facebook nie bierze jeńców. Może rzucanie takich tez jest na wyrost i być może to pójście na skróty, ale tak też się dzieje. Z każdym kolejnym krokiem Facebook, dowodzony przez Marka Zuckenberga, potwierdza, że Facebook to coś więcej niż serwis społecznościowy. Wczoraj światło dzienne ujrzał projekt...

Facebook nie bierze jeńców. Może rzucanie takich tez jest na wyrost i być może to pójście na skróty, ale tak też się dzieje. Z każdym kolejnym krokiem Facebook, dowodzony przez Marka Zuckenberga, potwierdza, że Facebook to coś więcej niż serwis społecznościowy. Wczoraj światło dzienne ujrzał projekt FB Newswire, którym serwis jednoznacznie policzkuje Twittera. To dopiero początek, bo za chwilę okaże się, że nie potrzebujemy telewizji, radia, gazet, czy portali internetowych, gdyż wszystko, czego nam potrzeba do życia w społeczeństwie informacyjnym, dostarczy nam właśnie on – Facebook, czyli serwis, przed którym coraz trudniej będzie uciec.

FB Newswire to, powstały przy współpracy z agencją informacyjną Storyful, nowy projekt w obrębie Facebooka. Można rzecz, że to agencja informacyjna, czy też platforma stworzona dla dziennikarzy, którzy informacji na temat najnowszych wydarzeń na świecie czerpią z mediów społecznościowych. Nie ulega wątpliwości, że to Twitter jest medium, które wiodło prym w tej dziedzinie. Teraz ma się to zmienić.

Chwila uwagi należy się agencji Storyful, która posiada swoje biura z dziennikarzami na trzech kontynentach. Storyful filtruje wszelkie informacje, pojawiające się w mediach społecznościowych, a następnie jej dziennikarze weryfikują, uzupełniają o dodatkowe dane, a finalnie tworzą wiadomości, pochodzące z całego świata, z których korzystać mogą dziennikarze. Teraz, gdy powstał FB Newswire, treści agregowane przez zespół Storyful mają być jeszcze ciekawsze, bardziej unikalne, a co ważne jeszcze szybciej trafiać do zainteresowanych.

Agencja przy tworzeniu tego projektu będzie korzystała ze specjalnego algorytmu wyszukiwania treści na łamach Facebooka, który pozwoli znajdować treści, które w oka mgnieniu staną się coraz bardziej popularne oraz takie, które możemy zaliczyć do tych z kategorii sensacyjnych. Wiadomości będą skupiały się wokół kilku głównych kategorii jak polityka, sport, rozrywka, czy technologie. Ostatecznie to dziennikarze Storyful będą decydowali, jakie treści należy sprawdzić, jakie są w danej chwili „gorące” i należy się nimi zająć. Choć FB Newswire dostarczać będzie treści tylko w języku angielskim, zbierane źródła będą pochodziły również z innych języków.

Facebook nie bierze jeńców. Może rzucanie takich tez jest na wyrost i być może to pójście na skróty, ale tak też się dzieje. Z każdym kolejnym krokiem Facebook, dowodzony przez Marka Zuckenberga, potwierdza, że Facebook to coś więcej niż serwis społecznościowy. Wczoraj światło dzienne ujrzał projekt FB Newswire, którym serwis jednoznacznie policzkuje Twittera. To dopiero początek, bo za chwilę okaże się, że nie potrzebujemy telewizji, radia, gazet, czy portali internetowych, gdyż wszystko, czego nam potrzeba do życia w społeczeństwie informacyjnym, dostarczy nam właśnie on – Facebook, czyli serwis, przed którym coraz trudniej będzie uciec.

FB Newswire to, powstały przy współpracy z agencją informacyjną Storyful, nowy projekt w obrębie Facebooka. Można rzecz, że to agencja informacyjna, czy też platforma stworzona dla dziennikarzy, którzy informacji na temat najnowszych wydarzeń na świecie czerpią z mediów społecznościowych. Nie ulega wątpliwości, że to Twitter jest medium, które wiodło prym w tej dziedzinie. Teraz ma się to zmienić.

Chwila uwagi należy się agencji Storyful, która posiada swoje biura z dziennikarzami na trzech kontynentach. Storyful filtruje wszelkie informacje, pojawiające się w mediach społecznościowych, a następnie jej dziennikarze weryfikują, uzupełniają o dodatkowe dane, a finalnie tworzą wiadomości, pochodzące z całego świata, z których korzystać mogą dziennikarze. Teraz, gdy powstał FB Newswire, treści agregowane przez zespół Storyful mają być jeszcze ciekawsze, bardziej unikalne, a co ważne jeszcze szybciej trafiać do zainteresowanych.

Agencja przy tworzeniu tego projektu będzie korzystała ze specjalnego algorytmu wyszukiwania treści na łamach Facebooka, który pozwoli znajdować treści, które w oka mgnieniu staną się coraz bardziej popularne oraz takie, które możemy zaliczyć do tych z kategorii sensacyjnych. Wiadomości będą skupiały się wokół kilku głównych kategorii jak polityka, sport, rozrywka, czy technologie. Ostatecznie to dziennikarze Storyful będą decydowali, jakie treści należy sprawdzić, jakie są w danej chwili „gorące” i należy się nimi zająć. Choć FB Newswire dostarczać będzie treści tylko w języku angielskim, zbierane źródła będą pochodziły również z innych języków.

Facebook będzie zarzekał się, że nie konkuruje z Twitterem, bo z jednej strony przy mojej całej sympatii do Twittera, jego historia jest znacznie bardziej romantyczna i to również pokazuje fakt, że firma nie zarabia. Facebook pragmatycznie stawia kolejne kroki i jest już w innej lidze, ciągle poszerza portfolio swoich projektów pod skrzydłami. Ostatnie kroki firmy, produkujące coś więcej niż oprogramowanie, temu dowodzą. Facebook zdaje się wić coraz większą sieć, w którą nas łapie. Możemy nawet odrzucać jego serwis społecznościowy, jednak coraz więcej aspektów naszego życia jest z nim powiązanych. Coraz więcej produktów będziemy używać mniej lub bardziej świadomie, których właścicielem jest firma Zucka. Zarazem cieszy to, że Facebook stara się nie być jednowymiarowym w tym, co robi. Z drugiej strony może trochę przerażać.

Niemniej jednak warto śledzić, jak rozwinie się nowy projekt i jakich treści będzie dostarczał. Wystarczy w tym celu polubić fanpage FB Newswire lub zacząć śledzić nową agencję informacyjną na...Twitterze. Nie wróże mu zbyt dużego sukcesu, głównie z jednego prostego powodu - serwuje on prawdziwy miks wszelakich treści. W większości przypadków takich które nas nie interesują. Ja nadal pozostaje fanem korzystania z kanałów RSS by być na bieżąco i nic tego nie zmieni. Jednego możemy się spodziewać - Edge Rank nie będzie FB Newswire taki straszny ;).

Facebook będzie zarzekał się, że nie konkuruje z Twitterem, bo z jednej strony przy mojej całej sympatii do Twittera, jego historia jest znacznie bardziej romantyczna i to również pokazuje fakt, że firma nie zarabia. Facebook pragmatycznie stawia kolejne kroki i jest już w innej lidze, ciągle poszerza portfolio swoich projektów pod skrzydłami. Ostatnie kroki firmy, produkujące coś więcej niż oprogramowanie, temu dowodzą. Facebook zdaje się wić coraz większą sieć, w którą nas łapie. Możemy nawet odrzucać jego serwis społecznościowy, jednak coraz więcej aspektów naszego życia jest z nim powiązanych. Coraz więcej produktów będziemy używać mniej lub bardziej świadomie, których właścicielem jest firma Zucka. Zarazem cieszy to, że Facebook stara się nie być jednowymiarowym w tym, co robi. Z drugiej strony może trochę przerażać.

Niemniej jednak warto śledzić, jak rozwinie się nowy projekt i jakich treści będzie dostarczał. Wystarczy w tym celu polubić fanpage FB Newswire lub zacząć śledzić nową agencję informacyjną na...Twitterze. Nie wróże mu zbyt dużego sukcesu, głównie z jednego prostego powodu - serwuje on prawdziwy miks wszelakich treści. W większości przypadków takich które nas nie interesują. Ja nadal pozostaje fanem korzystania z kanałów RSS by być na bieżąco i nic tego nie zmieni. Jednego możemy się spodziewać - Edge Rank nie będzie FB Newswire taki straszny ;).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

TwitterFacebook