Felietony

Facebook w liczbach - 845 milionów aktywnych użytkowników, miliard zysku netto za 2011

Grzegorz Marczak
Facebook w liczbach - 845 milionów aktywnych użytkowników, miliard zysku netto za 2011
Reklama

No to zaczyna robić się gorąco. Facebook w trakcie przygotowań do wejścia na giełdę ujawnia pierwsze liczby odnośnie swojego biznesu. W dokumencie S-1...

No to zaczyna robić się gorąco. Facebook w trakcie przygotowań do wejścia na giełdę ujawnia pierwsze liczby odnośnie swojego biznesu. W dokumencie S-1 Registration Statement znajdziemy wiele ciekawych smaczków odnośnie funkcjonowania tego giganta wśród serwisów społecznościowych.
Reklama

Użytkownicy

Zacznijmy więc od tych bardziej banalnych i mało zaskakujących. W chwili obecnej (dane za grudzień 2011) FB ma 845 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie i 483 miliony dziennie. Roczny wzrost w tych parametrach wynosi odpowiednio 39% i 48%. Przy czym trzeba zaznaczyć, że wyniki te pochodzą z wewnętrznych analiz Facebooka.

W danych z dokumentu S1 znajdziemy też informacje, że blisko połowa z wszystkich użytkowników czyli 425 korzysta z FB poprzez urządzenia mobilne. Dziennie w serwisie dodawanych jest 2,7 miliarda lajków i komentarzy nie wspominając o 250 milionach zdjęć. Do tego dochodzi jeszcze liczba 100 miliardów połączeń między użytkownikami (znajomi).

Cyferki

No dobrze a teraz to na co wszyscy czekali czyli trochę liczb związanych z finansami Facebooka. Na początku przypomnę jedynie, że FB został wsparty przez inwestorów kwotą blisko 2,4 miliarda dolarów. Idąc na giełdę celem minimum jest pozyskanie 5 miliardów dolarów z oferty publicznej.

W roku 2011 Facebook wygenerował przychody na poziomie 3,7 miliarda dolarów osiągając zysk netto na poziomie powyżej 1 miliarda dolarów. W roku 2010 przychód był bliski 2 miliardów dolarów a zysk netto to kwot 606 milionów dolarów. Niestety w biznesie tym widać też dość gwałtowny przyrost kosztów które od 3 lat systematycznie co roku rosły o 100%. Zaczęło się od poziomu 515 milinów w 2009, poprzez 942 miliony w roku 2010 a kończąc na kwocie blisko 2 miliardów w 2011. Wśród tych kwot największe pozycje to koszty uzyskania przychodu oraz marketing i sprzedaż. Czyli wszystko jak w klasycznej korporacji. Badania i development wraz z administracją zajmują ostatnie miejsca.

Kliknij aby powiększyć

Na czy zarabia Facebook? Głównie na reklamach które przyniosły firmie w 3,1 miliarda dolarów (chodzi oczywiście o przychód). Widać jednak, że w 2011 roku pracowano też nad drugim źródłem przychodów które na koniec roku stanowiło 17% wyników (głównie przychody z gier oraz facebookowej waluty). Tutaj Facebook powinien podziękować Zynga bo to ona miała jak zakładam duży wkład w te 17%.

Udziałowcy

Największym wygranym z największą liczbą udziałów jest oczywiście Mark Zuckerberg posiadający 28,2% Facebooka. Dalej mamy firmę Accel, która z partnerami posiada 11,4%. Współzałożyciel Facebooka Dustin Moskovitz jest właścicielem 7,6 procent firmy, a następnie mamy DST z 5,4 proc oraz pierwszego inwestora FB czyli Peter Thiel z 2,5%. Jest jeszcze Sean Parker oraz współzałożyciel FB Eduardo Saverin którzy mają ok 5% udziałów każdy. Oczywiście są to główni udziałowcy firm które mają kilka % FB jest jeszcze całkiem długa lista.

Reklama

Techcrunch podaje też (co ciekawe), że ponoć Zuckerberg podczas oferty publicznej będzie spieniężał swoje udziały - nie wiadomo natomiast czy to prawda i ile chce sprzedać.

Dokładniejszą rozpiskę udziałowców macie w tym obrazku (trzeba kliknąć aby powiększyć)

Reklama


Facebooka na giełdę będzie wprowadzać nie kto inny jak Morgan Stanley, firma która zaczyna specjalizować się w giełdowych debiutach firm internetowych. Dla przypomnienia MS pomagał również Grouponowi i Zyndze w ich giełdowym debiucie i chyba wywiązał się ze swoich zobowiązań całkiem nieźle. Na liście MS znajdują się tez takie firmy ma też Yandex czy Linkdin.

W tym przypadku wyzwanie jest jednak jeszcze większe - cel minimum bowiem to 5 miliardów dolarów ale tak naprawdę wszyscy liczą na podwojenie tej kwoty.

Zagrożenie

Jak każda firma szykująca tak zwany prospekt emisyjny trzeba też na głos powiedzieć o zagrożeniach. W przypadku Facebooka wymieniane jest przede wszystkim utrzymanie i wzrost liczby aktywnych użytkowników - co jest dość oczywiste bo to jest motor napędowy całego tego biznesu. W tym kontekście na liście zagrożeń znalazła się też konkurencja gdzie wymienia się takie firmy jak Google czy Microsoft.

Co ciekawe Facebook jako problem wymienia też użytkowników mobilnych których na razie w żaden sposób nie monetyzuje. Mówiąc krótko kanał mobilny nie generuje na tę chwilę przychodów. Oprócz tego wspomina się tez o braku kontroli nad środowiskami w jakich działają aplikacje FB.

Reklama

Warto obserwować jak Facebook będzie radził sobie ze swoim mobilnym problemem, którego rozwiązanie wkrótce może stać się dla firmy priorytetowe. Wszystkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że mobile będzie w najbliższych latach wiodącym trendem z dużą dynamiką wzrostu. Facebook musi więc znaleźć metodę na efektywne zarabiania na użytkownikach mobilnych.

Źródło : dokument S1, Techcrunch, insidefacebook.com

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama