11

Facebook traci ruch z wyszukiwarek. Bing tajemniczo kopiuje Google

Do czasu giełdowego debiutu wydawało się, że Facebook tylko rośnie. Kilka dni po rozpoczęciu sprzedaży akcji wartość serwisu społecznościowego spadła. Teraz okazuje się, że Facebook tracił już wcześniej. Tracił ruch pochodzący z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych – Google oraz Bing. Co ciekawe, spadek ruchu organicznego rozpoczął się na kilka dni przed wprowadzeniem indywidualnych wyników wyszukiwania przez […]

Do czasu giełdowego debiutu wydawało się, że Facebook tylko rośnie. Kilka dni po rozpoczęciu sprzedaży akcji wartość serwisu społecznościowego spadła. Teraz okazuje się, że Facebook tracił już wcześniej. Tracił ruch pochodzący z najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych – Google oraz Bing. Co ciekawe, spadek ruchu organicznego rozpoczął się na kilka dni przed wprowadzeniem indywidualnych wyników wyszukiwania przez Google – Search Plus Your World. Interesującym jest również fakt, że spadek nastąpił równolegle w dwóch pozornie różnych wyszukiwarkach.

Ruch organiczny, pochodzący z wyników wyszukiwania popularnych wyszukiwarek internetowych jest niezwykle cenny – przyzna to niemal każdy właściciel witryny internetowej. Dlatego trwający od stycznia bieżącego roku spadek może być dotkliwy dla Facebooka. Jak bardzo? Pokazuje to raport opublikowany przez firmę analityczną PageLever, w którym przebadano 500 stron na Facebooku z minimum 10,000 fanów. Od 7 stycznia, czyli dnia, w którym rozpoczął się spadek, ruch z Google do Facebooka zmalał aż o 51%.

W pierwszych chwilach za spadek obwiniano uruchomienie przez Google nowych wyników wyszukiwania, dostosowanych do indywidualnych kont i sprzężonych z serwisem społecznościowym Google+. Spadek rozpoczął się jednak wcześniej, niż nastąpiło uruchomienie usługi Search Plus Your World. Dodatkowo w tym samym czasie zmalał ruch pochodzący z wyszukiwarki Bing, która podobnych zmian nie wprowadzała w ogóle.

Spoglądając na powyższy wykres, pokazujący ruch z wyszukiwarki Google i Bing prowadzący do Facebooka, można zauważyć ciekawą rzecz. Bing odzwierciedla wykres Google, lecz z mniej więcej dwutygodniowym opóźnieniem. Szczególnie uwidocznione jest to w dniu 7 stycznia, w którym spadł ruch kierujący do Facebooka – w tym samym czasie odnotowano go w wyszukiwarce Bing.

Skąd taka tajemnicza zbieżność w kierowaniu ruchu przez Google i Bing? Co jest przyczyną nagłego spadku przekierowań do Facebooka? Te pytania czekają na odpowiedzi, a my czekamy na Wasze komentarze.