1

EQA to najmniejszy elektryczny samochód w ofercie Mercedesa

Mercedes zaprezentował wczoraj najnowszy i najmniejszy model samochodu elektrycznego w swojej ofercie. Crossover oznaczony symbolem EQA zadebiutuje na rynku już niedługo, bo na początku lutego, a już w marcu trafi do pierwszych nabywców w Europie.

Mercedes EQA na bazie GLA

Co ciekawe Mercedes poszedł nieco na skróty i chce wyprzedzić swoich dwóch najważniejszych konkurentów w segmencie premium, czyli BMW i Audi. EQA powstał na platformie znanej z modelu GLA, która została tylko przeprojektowana tak aby zmieścić pokaźny pakiet baterii pod podłogą. To wszystko uprościło cały proces projektowy, ale nie wiadomo jak odbije się na możliwościach tego samochodu. W marcu do salonów trafi póki co tylko jeden model – EQA 250. Zostanie on wyposażony w baterie o pojemności 66,5 kWh oraz silnik elektryczny napędzający przednią oś o mocy 190 KM (375 Nm momentu obrotowego). Ma to pozwolić na przejechanie około 420 km (według pomiarów w cyklu WLTP), osiągnięcie pierwszej setki po 8,9 sekundy oraz prędkości maksymalnej wynoszącej 160 km/h.

Mercedes EQA widok przód/bok

Wygląda więc na to, że Mercedes EQA nie będzie lekkim pojazdem, choć dysponuje całkiem dynamicznym silnikiem. Wynika to nie tylko z wagi samych baterii, ale również dodatkowych wzmocnień, które musiały zostać zastosowane aby ochronić baterie przed przebiciem np. w trakcie wypadku. Wystarczy wspomnieć, że GLA 220d z silnikiem diesla o mocy 190 KM przyśpiesza do 100 km/h w czasie 7,3 sekundy, czyli ponad 1,5 sekundy szybciej niż EQA. W tym przypadku nie pomaga nawet niski współczynnik oporów powietrza – Cd 0,28. W przyszłości pojawi się też mocniejsza wersja z dwoma silnikami i napędem na wszystkie koła, która zaoferuje moc ponad 270 KM oraz przyśpieszenie do 100 km/h w czasie około 5 sekund. Większa ma być też bateria, więc ciekawy jestem gdzie to wszystko się pomieści…

Mercedes EQA tył

Nie znamy jeszcze dokładnych parametrów tego modelu takich jak wymiary czy pojemność bagażnika, ale biorąc pod uwagę, że ma to być miejski crossover, to nie będzie pewnie przesadnie przestronny. Polski cennik i specyfikacja powinny pojawić się już za kilka tygodni, a cena ma oscylować w okolicach 47 500 euro, czyli około 200 000 PLN.

Wnętrze Mercedesa EQA bez zaskoczenia

W środku nie ma żadnego zaskoczenia, tutaj też widać inspirację modelem GLA i posiadacze nowszych modeli Mercedesa będą czuli się w środku jak w domu. Kokpit zdominowany jest przez dwa wyświetlacze systemu MBUX, które w połączeniu z nielicznymi przyciskami na konsoli środkowej i wieloma na kierownicy, stanowią centrum sterowania samochodem. Okrągłe nawiewy czy charakterystyczne przyciski sterowania elektrycznym fotelem to wszystko co już znamy z innych modeli tej marki.

Mercedes EQA wnętrze

EQA zapowiada się na całkiem ciekawy pojazd i powinien cieszyć się sporą popularnością, bo jest jednym z pierwszych elektrycznych crossoverów na rynku. Jeśli cena nie przestraszy potencjalnych nabywców to raczej nie powinni oni żałować zakupu. Baterie o pojemności 66,5 kWh w większości przypadków powinny być wystarczające, a czas ich ładowania szybką ładowarką DC (100 kW) to 30 minut (10 do 80%). Teraz pozostaje nam tylko czekać, aż pojawi się w ofercie salonów sprzedaży Mercedesa.

Mercedes EQA bok