24

Egito.pl – nowy polski CRM online (tym razem bez 8.1) [Aktualizacja]

Jest to gościnny wpis ekipy wystartowali.pl serwisu recenzującego ciekawe startupy. Tekst ten ukazał się na wystartowali.pl i na Antyweb. Pozwól swojej firmie rozwijać się dynamicznie. Korzystaj z okazji biznesowych, optymalizuj koszty i zarządzaj dostępnymi zasobami. Wiesz jak to robić? Oczywiście, że wiesz. My zapewnimy Ci do tego najlepsze narzędzie. Poznaj Egito – system do optymalizacji […]

Jest to gościnny wpis ekipy wystartowali.pl serwisu recenzującego ciekawe startupy. Tekst ten ukazał się na wystartowali.pl i na Antyweb.

Pozwól swojej firmie rozwijać się dynamicznie. Korzystaj z okazji biznesowych, optymalizuj koszty i zarządzaj dostępnymi zasobami. Wiesz jak to robić? Oczywiście, że wiesz. My zapewnimy Ci do tego najlepsze narzędzie. Poznaj Egito – system do optymalizacji biznesu. Pozwoli on Twojej firmie na oszczędność czasu i pieniędzy – czytamy na stronie głównej serwisu.

Właścicielem marki Egito jest firma Draftsoft. W działalność serwisu zaangażowanych jest obecnie pięć osób.

Pomysł na serwis zrodził się około dwóch lat temu, kiedy przygotowywaliśmy aplikację dla firmy sprzedającej maszyny. Stwierdziliśmy, że na naszym rynku nie ma podobnej aplikacji na takim poziomie cenowym – mówi nam Łukasz Kaczmarek, jeden z twórców Egito.

Przygotowania do uruchomienia Egito rozpoczęły się w połowie 2008 roku. Produkt wystartował w październiku ubiegłego roku. Obecnie z rozwiązania korzysta ponad 150 firm – w tym ok. 10 płaci za usługę.

Egito jest system CRM (ang. Customer Relationship Management) dostępnym z poziomu przeglądarki internetowej. Umożliwiać ma „zarządzanie kontrahentami i działaniami skupionymi wokół ich firm, pracę grupową na wspólnej bazie danych (…) oraz możliwość optymalizowania marketingu i sprzedaży na podstawie generowanych raportów”.

Użytkownik, który zarejestruje się na stronach Egito zostaje zweryfikowany przez administrację serwisu. Otrzymuje następnie własny system w domenie wybrana_nazwa.egito.pl.

Sercem Egito jest panel główny. Panel może być dostosowywany do konkretnych potrzeb dzięki komponentom (widżetom) uaktywnianym na zasadzie „przeciągnij i upuść”. Administrator danego systemu może ustalić, że na panelach wszystkich użytkowników pojawi się dany moduł (np. zestaw działań do wykonania w danym dniu).

Egito umożliwia zarządzenie bazą kontaktów. Dzięki modułowi „Kontrahenci” można prowadzić ewidencję najważniejszych klientów, usługodawców czy konkurentów, uzupełniając dane adresowe o historię podejmowanych działań, oferty przeznaczone dla danych osób czy faktury. Na karcie kontrahenta stworzyć można dowolną liczbę kartotek osób związanych z daną firmą. Nowych klientów wprowadzać można również do systemu w technice Lead (Potencjalny Klient).

Planowanie pracy ułatwiać ma interaktywny kalendarz, współdzielony z innymi użytkownikami. W ramach kalendarza wyróżnić można: wykonanie działania, szansa sprzedaży (data, z której upływem mija ważność założonej okazji biznesowej), oferta (zaplanowany termin wysyłki oferty) czy zamówienia (spodziewana data odpowiedzi ze strony klienta).

Moduł Działań usprawnić ma natomiast możliwości przepływu informacji wewnątrz firmy. Każdy użytkownik systemu Egito ma dostęp do wspólnej bazy danych, na której oprócz swoich aktywności widzi także działania prowadzone przez współpracowników. W ramach działań każdy użytkownik ma do dyspozycji notatki, komentarze, przypomnienia mailowe i kalendarzowe, załączniki, uwagi.

Egito wspomagać chce również całym asortymentem, jakim dysponują firmy. Do systemu wprowadzić można oferowane produkty lub usługi. Są one powiązane z szansami sprzedaży, ofertami, zrealizowanymi zamówieniami oraz wystawionymi fakturami VAT co ma ułatwić ocenę popularności poszczególnych produktów lub usług.

W Egito śledzić można również biznesowe okazje (funkcja „Szanse sprzedaży”), generować personalizowane oferty dla kontrahentów oraz koordynować kampanie marketingowe (m.in. mailingi, Telemarketing, zaproszenia na spotkania / konferencje itp). Wszystkie moduły są ze sobą zintegrowane. Jeśli więc użytkownik tworzy kampanię marketingową dla któregoś z klientów – jej treść zostaje przypisana do kartoteki kontrahenta itd.

Projekt posiada również moduł księgowy, umożliwiający wystawianie faktur. Można wystawiać je ręcznie lub skorzystać z automatyzacji systemu, który generuje faktury automatycznie na podstawie przesłanych do klientów ofert i zamówień.

Korzystanie z Egito jest płatne. Obowiązują opłaty abonamentowe, który wysokość zależna jest od ilości użytkowników korzystających z jednego systemu CRM. System dla jednego użytkownika kosztuje 37 zł/m-c, dla dwóch – 54 zł, dla trzech – 71 zł. Dla użytkowników którzy wykupili ostatni z wariantów „podłączenie” kolejnej osoby to koszt 17 zł. Podane ceny są cenami netto.

Każdy z planów wypróbować można w czasie 30-dniowego, darmowego okresu testowego.

Komentarz eksperta:

Na temat Inis.pl wypowiada się Wiktor Sarota, prezes inFakt.pl.

Jak przyznają twórcy Egito.pl, ich celem było stworzenie aplikacji do optymalizacji biznesu opartego na systemie CRM online (Customer Relationship Managment), którego zaletą jest dostęp do aplikacji z dowolnego miejsca z dostępem do internetu.

Jeżeli chodzi o sam pomysł, droga którą wybrali twórcy aplikacji wydaje się być słuszna.

CRM online to świetny pomysł na biznes. Można wymieniać wiele rewelacyjnych rozwiązań zagranicznych opartych na tym modelu – od lidera branży czyli Salesfore.com, po rozwiązania dla mniejszych firm, jak HighriseHQ czy polska Funnela.pl.

Patrząc jednak na technologiczne przygotowanie Egito.pl, aplikacja wymaga jeszcze dopracowania. Przede wszystkim moje obawy wzbudza fakt oparcia systemu na rozwiązaniu open source. W wielu miejscach widoczne są też luki w tłumaczeniu, ujawniające open source’owe źródło.

Podsumowując: małe firmy coraz częściej będą wykorzystywać rozwiązania CRM dla swoich potrzeb biznesowych i z takiego poziomu wydaje się, że pomysł ma szanse na powodzenie i sukces. Dopracowania z pewnością wymaga sama aplikacja, która w obecnej postaci nie jest gotowa, aby spełnić potrzeby i oczekiwania potencjalnych klientów.

Dobrym przykładem podobnej aplikacji z dużo bardziej dojrzałym systemem jest Funnela.pl.

Okiem redakcji wystartowali.pl :

Sylwester: przeglądarka i Windows – inne środowiska

Przyznaję szczerze: lubię tego typu aplikacje. Mają jasno sprecyzowaną grupę docelową, wyraźny cel i można z jej wykorzystaniem zmienić kilka procesów na lepiej zorganizowane. Same zalety – można by napisać.

Aplikacje tego typu mają jednak niestety jedną wadę – nie da się właściwie stworzyć jednej wersji dla wszystkich krajów z powodów księgowych, gdzie to urzędnicy wymuszają ostateczną zawartość np. faktury VAT. Skutkuje to niestety tym, że rynek takich aplikacji jest bardzo rozproszony i często ma charakter lokalny.

Autorzy Egito tworząc aplikację za bardzo w mojej opinii poszli w stronę „zrobienia programu z Windowsa na przeglądarkę”. Tak się nie da – przeglądarka jest innym środowiskiem. Otwierając projekt mam wrażenie jakbym miał uruchomiony program stworzony dla Windows. Oczywiście, część użytkowników powie „OK – znam takie środowisko, łatwiej będzie mi się po nim poruszać”. Czy jednak nie lepiej byłoby nieco odejść od takiego modelu?

Aplikacja podoba mi się, jest dość intuicyjna i choć pod kątem ergonomii nieco bym poprawił (np. umiejscowienie przycisku Zapisz na górze nie jest zbyt fortunne) to jednak ocena ogólna na pewno powinna być wysoka. Cena za korzystanie z projektu też wydaje się być dość rozsądna, odpowiedniki zagraniczne są znacznie droższe.

Podsumowując – projekt dobry i przemyślany. Trzymam kciuki.

Dawid: CRM, który nie chce być CRM

Przyznam szczerze: w kwestiach systemów CRM nie jestem specjalistą. Nie będę się tu więc wymądrzał. Zgadzam się z jednak Sylwestrem: nie jestem wielkim fanem robienia „Windowsa w przeglądarce” – choć z pewnością ma to swoje dobre strony.

Egito chce walczyć o klienta na dwa główne sposoby: ceną i funkcjami. Jeśli chodzi o pierwszą, rzeczywiście jest to konkurencyjne rozwiązanie. A funkcje? Z czasem ma być ich więcej. Twórcy aplikacji zdradzają, że Egito właściwie nie chce być CRM, ale całościowym systemem do zarządzania firmą, w którym CRM jest jednym z modułów. Pojawić mają się również wersje Egito dedykowane dla różnych branż.

Egito wydaje się być ciekawą alternatywą dla starszych (i droższych) systemów. Czy uda się jednak wyjść z okresu niemowlęctwa i zdobyć dużych klientów? To będzie prawdziwy test dla tego projektu.

Clicktrans.pl to pierwszy w Polsce serwis aukcyjny usług transportowych skierowany do klientów indywidualnych (osób prywatnych). Jego idea polega na wykorzystaniu firm transportowych, które i tak jadą już daną trasą – tak w skrócie opisują swój projekt jego twórcy. Serwis założyły dwie osoby (Agnieszka Korzeniewska

[Aktualizacja]
Dostałem od Egito.pl sprostowanie do powyższego artykułu i zgodnie z prośbą publikuję;

Dziękujemy Panu Wiktorowi Sarota za komentarz. Pragniemy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż system Egito w żaden sposób nie jest związany z jakimkolwiek rozwiązaniem Open Source. Został stworzony od początku do końca przez firmę Draftsoft S.C.