6

Działy IT mają coraz większy wpływ na projektowanie samochodów

Wedle prognoz specjalistów, do roku 2025 każdy produkowany samochód będzie w standardzie posiadał dostęp do internetu. Choćby z tego powodu można śmiało stwierdzić, że działy IT mają coraz większy wpływ na projektowanie nowych aut. Informatycy planujący karierę zawodową w świecie motoryzacji powinni jednak uważać, nie każda marka ma bowiem takie samo podejście do stosowania nowych […]

Wedle prognoz specjalistów, do roku 2025 każdy produkowany samochód będzie w standardzie posiadał dostęp do internetu. Choćby z tego powodu można śmiało stwierdzić, że działy IT mają coraz większy wpływ na projektowanie nowych aut. Informatycy planujący karierę zawodową w świecie motoryzacji powinni jednak uważać, nie każda marka ma bowiem takie samo podejście do stosowania nowych technologii. O ile Audi zapowiada, że do roku 2015 wyprodukuje aż milion samochodów z dostępem do sieci, tak należące do tego samego koncernu Porsche bardzo ostrożnie wypowiada się o kolejnych elektronicznych gadżetach – „nasi klienci chcą jeździć, a nie się bawić” – stwierdzają przedstawiciele marki.

Dostęp do internetu w samochodzie nikogo już dzisiaj nie dziwi, podobnie jak możliwość pobierania i instalowania nowych aplikacji na desce rozdzielczej pojazdu. Wszystkie prognozy przewidują rozwój tego trendu, co potwierdzają również sami producenci – przykładowo niemiecka marka Audi zapowiedziała plan wyprodukowania aż miliona aut z dostępem do sieci zaledwie do końca 2015 roku. Oznacza to tylko jedno – informatykom coraz łatwiej będzie znaleźć pracę w branży motoryzacyjnej.

Co dokładnie oferują nowoczesne samochody z dostępem do sieci? Przykładowy system Audi connect pozwala na utworzenie hotspota Wi-Fi wewnątrz pojazdu, dając tym samym dostęp do strumieniowego odtwarzania muzyki z internetu, nawigacji czy korzystania z takich usług jak Google Earth czy Google Street View. Jak zapowiada mieszcząca się w Niemczech firma Audi, takie rozwiązania staną się standardem we wszystkich modelach marki w przeciągu najdalej dwóch lat.

Nie wszyscy producenci aż tak ochoczo podchodzą jednak do implementowania w swoich produktach najnowszych rozwiązań. Należąca do tego samego koncernu Volkswagena marka Porsche zapowiada, że nie chce brać udziału w wyścigu na elektroniczne gadżety, koncentrując się na oferowaniu swoim klientom prawdziwej radości z jazdy. Mimo to już teraz w samochodach Porsche spotkamy wyszukiwarkę Google czy radio internetowe.

Za kilka lat tworzenie aplikacji dla samochodów może stać się tak popularne, jak obecnie ma to miejsce w przypadku urządzeń mobilnych. Jak widać idą dobre czasy dla informatyków chcących pracować w branży motoryzacyjnej – działy IT mają coraz większy wpływ na powstawanie nowych modeli samochodów, wyposażonych w coraz większą liczbę gadżetów elektronicznych oraz korzystających z dobrodziejstw internetu. Żaden producent nie będzie chciał zostać z tyłu, każdy z nich zapragnie więc stworzyć własny system multimedialny lub udoskonalić już istniejący, zaprojektować ciekawy interfejs, zaprogramować aplikację mobilną – specjaliści IT, cieszcie się!

Źródło: MSN