Jak wynika z piątej edycji raportu agencji badawczo-analitycznej IRCenter Social Media 2017, w ubiegłym roku można było zaobserwować znaczny spadek ilości treści publikowanych na blogach i forach internetowych, a wzrost w podobnej skali na YouTube i Instagramie. Czy media społecznościowe wyprą popularne niegdyś fora i blogi?
Jeśli chodzi o blogi, ciężko mi to jednoznacznie stwierdzić z moich obserwacji, czy spada ilość treści publikowanych na nich, być może wiele niegdysiejszych blogów przekształciła się w większe serwisy, które ciężko już nazywać blogami. Z pewnością natomiast spadła ilość treści publikowanych na platformach blogowych, stąd zapewne decyzje o zamknięciu swoich przez dwa największe portale w Polsce, czyli Wirtualną Polskę, która za parę dni zamknie Bloog.pl czy Onet Blog.pl. Przedstawiciel WP tak tłumaczył tę decyzję:
Chcemy, by osoby zainteresowane dalszym blogowaniem miały jak najwięcej czasu na przeniesienie swoich treści. Platforma Bloog.pl powstała w 2005 roku. Przez 12 lat oczekiwania odbiorców zmieniły się. Z czasem dodatkową alternatywą dla czytelników blogów stały się media społecznościowe.
Czy fora dotyka ten sam problem odpływu użytkowników do serwisów społecznościowych? Jakub, który był aktywnym użytkownikiem for internetowych, zauważył iż z chwilą popularyzacji Facebooka czy innych portali społecznościowych ich rolę zaczęły przejmować grupy tematyczne na tych portalach, nie tylko na FB, ale też na przykład na Slacku.
Raport IRCenter pokazuje w jeszcze szerszym aspekcie to zjawisko, bo przecież to nie tylko Facebook jest miejscem publikacji tych treści, ale i Instagram czy YouTube. Może wzrost udziału w ogólnej ilości publikowanych treści był niewielki, bo odpowiednio 0,5 i 1,7 punktów procentowych, ale już liczba publikowanych treści bardzo się zwiększyła, kosztem liczby treści publikowanych na forach internetowych czy blogach.
W przypadku for internetowych mówimy o spadku na poziomie 17% w porównaniu z 2016 rokiem, a Blogosfera uszczupliła się aż o 36% publikowanych treści. Zyskały wspomniany Instagram - 20%, YouTube 39%. Mniejsze wzrosty zaliczyły portale i Twitter po 8% i Facebook wzrost o 9%.
A jak z popularnością tych platform wśród internautów. Tutaj zaobserwowano wręcz wzrost popularności, i blogów i for, w 2017 roku odnotowały wzrost internautów, którzy korzystali z nich przynajmniej kilka razy w tygodniu do poziomu odpowiednio 26% i 30%. Jednak to Instagram i YouTube miały największy przyrost aktywnych użytkowników, YouTube dogania już Facebooka, a Instagram odwiedza już 31% internautów, w 2016 było to zaledwie 17%.
Czy dzielimy naszą uwagę na kilka serwisów społecznościowych? Nadal najwięcej internautów korzysta najczęściej z dwóch serwisów, ale z roku na rok rośnie liczba tych, którzy zaczynają korzystać z trzech lub więcej.
Powyższe dane jednoznacznie pokazuje, że trend jest jeden, coraz więcej treści w serwisach społecznościowych, a coraz mniej na blogach czy forach internetowych. Nie oznacza to jednak, że bliski jest już ich koniec. Mimo, że często trafiam na opuszczone fora internetowe, gdzie ostatnie wpisy są z datą dwa, trzy lata wstecz, ale z pewnością długo jeszcze będą żyły specjalistyczne fora typu Elektroda czy Forum Android.com.pl, gdzie internauci nadal znajdują jeszcze wiele porad czy instrukcji.
Photo: VelesStudio/Depositphotos.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu