229

Dni Ubera są policzone w Polsce?

Jak już wiemy Węgry ustawowo wyeliminowały działalność Ubera w swoim kraju, powoli takie widmo zaczyna zaglądać w oczy Uberowi w Polsce.

Co ciekawe problemy te zaczynają się w Krakowie, a nie w Warszawie, gdzie Uber startował w Polsce. Miasto chce wymusić na Uberze, aby jego kierowcy posiadali licencję na przewóz osób.

W serwisie Wykop pojawił się dziś wpis jednego z kierowców Ubera, który dostał z UM wezwanie do stawiennictwa w sprawie przewozu osób bez wymaganej licencji.

Na pytanie jak został „namierzony” odpowiedział:

Urzędnicy w ramach pracy zamawiają kurs i nie przedstawiają się. Po kursie ja mówię do widzenia a Uber wysyła im fakturą z moimi danymi i zdjęciem.

Jeszcze ciekawszą informację przekazano mu na infolinii Ubera:

Co będzie dalej? Ano zgodnie z telefoniczną infolinią uber mam zwlekać z odbieraniem awizo, odmawiać wyjaśnień, a sprawa zakończy się mandatem w przedziale 500-8000.

Zakładając, że tak było naprawdę, cała ta działalność Ubera zaczyna wyglądać jak jakaś partyzantka, uda się albo nie uda się. Kierowcy są pozostawieni samym sobie, a Uber próbuje do końca wycisnąć ile się da z polskiego rynku. Jeśli za Krakowem pójdą inne miasta, możemy niedługo również żegnać już tę usługę w naszym kraju, podobnie jak Węgrzy.

Nie mam nic do Ubera, działania UM w Krakowie również pozostawiają wiele do życzenia, ale martwi mnie brak działań odgórnych. Państwo powinno już dawno zadbać o to, by wyjaśnić jasno, czy Uber w Polsce działa legalnie czy nie, bo zaczyna to dotykać zwykłych obywateli, którzy najwyraźniej są wprowadzani w błąd i podejmują pracę, w ich rozumieniu uczciwą, a później są wzywani z oskarżeniami o nielegalną działalność.

Aktualizacja

Dostaliśmy właśnie komentarz bezpośrednio od Ubera w powyższej sprawie, publikujemy go poniżej:

Nasz komentarz w kwestii wsparcia dla partnerów:


Uber to innowacyjna usługa współdzielenia przejazdów, która dzięki wykorzystaniu nowych technologii zapewnia weryfikację kierowców, przejrzystość cen oraz informacje na temat długości i trasy przejazdu. W chwili rosnącego wpływu aplikacji mobilnych na gospodarkę, tego rodzaju rozwiązania wciąż nie są uwzględnione w istniejącym prawodawstwie. Niemniej, różne instytucje regulacyjne, w tym polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisja Europejska wskazują na konieczność dostosowania regulacji prawnych do powszechnie wyrażanych oczekiwań konsumentów. W międzyczasie zawsze i w pełni wspieramy naszych partnerów i zapewniamy im wszelką pomoc, jakiej mogą potrzebować – także pomoc prawną. Kierowcy są w sercu naszego biznesu.

Mówiąc wprost – nie możemy sobie pozwolić na sytuacje w których nie udzielimy partnerowi wsparcia.
Procedura wsparcia dla partnerów a post na Wykopie – jak to wygląda?

  • Bardzo dokładnie przeszliśmy przez wszystkie zawiadomienia jakie dostajemy od kierowców, aby zidentyfikować sprawę opisywaną na Wykopie i zweryfikować, czy popełniliśmy błąd. Zadowolenie partnerów aplikacji i ich poczucie, że mogą na nas liczyć jest dla nas kluczowe. Nie mogliśmy jednak zidentyfikować sprawy, którą przedstawił anonimowy autor wpisu: Uber nie posiada infolinii oraz nie udziela porad prawnych.
  • Jak wygląda proces wsparcia dla kierowców? Każdy partner, który potrzebuje wsparcia, przesyła do nas mail za pomocą aplikacji i dostaje odpowiedź od naszego zespołu obsługi klienta. Jeżeli sytuacja jest nagła, a kierowca w pilnej potrzebie, dzwonimy i pytamy, jak można pomóc. Natomiast NIGDY nie udzielamy porad prawnych, bo nie mamy do tego kompetencji. Nie mamy też numeru telefonu infolinii – partnerzy kontaktują się z nami via online. Jeżeli kierowca tego potrzebuje, ma do dyspozycji prawnika, z którym może porozmawiać i otrzymać wsparcie.

Sytuacja w Krakowie i działania Urzędu Miasta

  • Kontrole w Krakowie były przeprowadzone niezgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego. Kontrolujący nie okazał legitymacji i nie poinformował o przeprowadzeniu kontroli. Będziemy zachęcać kierowców do wniesienia skargi na działania konkretnych urzędników, przeprowadzających kontrole.