18

Czytelnicy Antyweb vs reszta kraju – ile Polacy wydaja miesięcznie na telefon?

Na stronach UKE ukazał się dziś raport z badania konsumenckiego 2018, w którym możemy sprawdzić, jak klienci korzystali na co dzień z usług telekomunikacyjnych. Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2018 roku.

Rąbka tajemnicy UKE uchyliło w połowie stycznia tego roku, kiedy udostępnili w sieci zrzut ekranu, pokazujący ile Polacy wydają miesięcznie na korzystanie z komórek. Przy okazji przeprowadziliśmy własną ankietę, w według której okazało się, że Czytelnicy Antyweb wydają zdecydowanie mniej niż średnia krajowa.

Średnia krajowa to 49,90 zł, a według naszej ankiety i Waszych odpowiedzi, najczęściej opłacacie rachunki telefoniczne mieszczące się w kwocie pomiędzy 21 a 30 zł (49,2%), 10 a 20 zł (16,1%) i 31 a 40% (9,8%) – mam nadzieję, że to dzięki naszym zestawieniom najlepszych ofert u naszych telekomów:).

Przejdźmy już do wyników badania UKE. Na początek ogólny pogląd na korzystanie przez Polaków z usług telekomunikacyjnych. Zdecydowanie najwięcej mamy tu korzystających z telefonów komórkowych i internetu, a w tym przoduje zdecydowanie internet mobilny w telefonie.

Jeśli chodzi o telefonię komórkową, najwięcej Polaków korzysta ze smartfonów 74,8%, ale te tradycyjne telefony nadal są w dość sporym użyciu, bo prawie jeszcze 1/4 z nas z nich korzysta. W przypadku ofert u naszych telekomów, najpopularniejsze są abonamenty – 65,6%, dalej mamy oferty na kartę – 30%, oferty MIX – 4,8%, a 0,6% nie wie z jakiej oferty korzysta.

Jak wspomniałem już wcześniej, Polacy średnio wydają 49,90 zł na usługi komórkowe, najwięcej mężczyźni, bo 51,4 zł. W rozbiciu na kwoty najczęściej opłacamy rachunki w wysokości od 50 do 59 zł – 29,3% i od 30 do 39 zł – 25,6%, ten ostatni przedział u nas wskazywało 9,8%. Przedział, który wygrał w naszej ankiecie (49,2%), czyli do 29,00 zł, w badaniu UKE wskazywało jedynie 11,9% badanych.

Zdecydowana większość Polaków korzysta już z internetu w telefonie, najczęściej w ramach abonamentu lub doładowania, rzadziej w formie dodatkowych pakietów.

Do czego wykorzystujemy internet w telefonie? Najczęściej do przeglądania stron, sprawdzania serwisów społecznościowych i poczty oraz do korzystania z komunikatorów.

Sporo rodaków korzysta też już z aplikacji mobilnej i płatności zbliżeniowych telefonem, odpowiednio 36,8% i 30% i w zdecydowanej większości kilka razy w tygodniu.

Kolejny slajd pokazuje, że chętnie korzystamy z roamingu w UE, odkąd weszły w życie nowe jego zasady RLAH, najczęściej do wykonywania i odbierania połączeń i wiadomości SMS, rzadziej do internetu, pewnie dlatego, że większość operatorów wprowadziła ograniczenie do 1 GB transferu danych w roamingu UE, po uzyskaniu stosownych zgód od UKE.

Choć dalsze informacje wskazują, że większość Polaków nie ma pojęcia, ile im pakietu GB przysługuje w roamingu, zaledwie 13,5% posiada takową informację. Lepiej to wygląda w przypadku ogólnych informacji o nowych zasadach RLAH – 45,1% badanych deklaruje, iż wie o nich. Niemniej zdecydowana większość pozytywnie ocenia nowe regulacje w roamingu UE – 46,6% raczej dobrze je ocenia, a 38,5% bardzo dobrze.

To tyle, jeśli chodzi o temat wpisu, czyli korzystania przez Polaków z telefonii komórkowej. Chętnych zapraszam do zapoznania się z całym raportem (91 slajdów) pod tym linkiem na stronach UKE. Dostępny jest tam też podobny raport odnoszący się do firm.

Źródło: UKE.