Akcja Partnerska

Czy to już czas na 8K? A pamiętacie komentarze odnośnie 4K? Historia może zatoczyć koło

KK
Konrad Kozłowski
47

Ostatnie miesiące to gorący okres dla producentów telewizorów i konsumentów gotowych na zakup nowego sprzętu - stało się to, czego wyczekiwaliśmy od dawna, czyli na rynku nareszcie zagościły telewizory 8K. Samsung zaprezentował swoją ofertę przed kilkoma tygodniami, co wywołało - ponownie - niezliczoną liczbę komentarzy oraz spore emocje. Dlaczego ponownie?

Ponieważ całkiem podobna sytuacja miała miejsce w momencie, gdy pokazywano pierwsze telewizory 4K. Wiele osób wymownie kręciło głową z powątpiewaniem, a dziś coraz więcej osób dopytuje o model, który będzie wspierać ultra wysoką rozdzielczość, bo treści w takiej jakości cały czas przybywa, a w przypadku niektórych serwisów VOD - jak Netflix czy Amazon Prime Video - stają się standardem.

By przypomnieć sobie, jak te około 5 lat temu komentowano nowość w postaci rozdzielczości 4K w telewizorach, postanowiłem odwiedzić sekcje komentarzy pod artykułami, które wtedy opublikowano. Pod jednym z nich znajduje się naprawdę sporo ciekawych opinii:

Tylko 8K obraz ostry jak żyle-ta :) Mam nadzieje, że do 2020-2025 roku będzie to standard jak dziś FULL HD .Tradycyjna telewizja wcześniej wyginie więc nie ma co się na nią oglądać. Youtube już oferuje filmiki w rozdzielczości 4K, czekamy na Netflix i innych dostawców VOD. Mam nadzieje, że spopularyzują się do tego czasu też kanały sportowe online ( stanieją i łącza internetowe w naszych domach pozwolą na komfortowe oglądanie tych zmagań bez częstych ścinek obrazu) ,bo to jest ostatnia rzecz ,która przyciąga mnie dziś do telewizji w tradycyjnym formacie.

Zgadza się, już wtedy jeden z czytelników oczekiwał wprowadzenia rozdzielczości 8K, choć popularyzować zaczęły się dopiero ekrany 4K. Odpowiedź innego komentującego była jeszcze bardziej zaskakująca:

Prognozy są takie, że około 2017-2018 standardem będzie 4K.

I chyba miał rację. Co jeszcze napisano o 4K?

4k bez treści będzie jak 3D. Co z tego że praktycznie każdy TV ma skoro nie ma co oglądać, a smart TV ma sens tylko dla serwisów VOD.

W 4K wątpiono, ponieważ jeszcze dosyć świeża była sprawa z technologią 3D, którą można dziś znaleźć tylko w niektórych telewizorach, a na rynku pojawiają się pojedyncze filmy wspierające 3D. Jak widać, 4K wcale nie podzieliło losu 3D.

4K? Tak, inaczej 80" wypali oczy nawet z kilku metrów, a i 40 nie będzie wyglądać lepiej.

W ten obrazowy sposób jeden z komentujących zaznaczył, jak istotne jest zwiększenie rozdzielczości materiałów wideo, które oglądamy na coraz większych telewizorach. Dziś te 49-55 cali staje się najpopularniejszym wyborem klientów i faktycznie trudno jest wymagać, by na tak dużych wyświetlaczach treści oferowane jedynie w Full HD 1080p prezentowały się w zadowalający sposób.

W internecie 4K gości coraz częściej - i tu na myśli mam twórców niezależnych (YouTube) jak i wielkich producentów, jak serwisy VOD, czyli Netflix czy Amazon Prime Video oraz Hulu. Ale na nich nie mogę poprzestać, bo każde studio filmowe wspiera już rozdzielczość 4K i oferuje swoje filmy w takiej rozdzielczości na fizycznych nośnikach Ultra HD Blu-Ray, a także w cyfrowej postaci m. in. w sklepie iTunes.W Polsce wystartowała telewizja w 4K - na TVP 4K i Canal+ Ultra HD 4K mogliśmy oglądać piłkarski Mundial, a teraz ten drugi kanał oferuje seriale, filmy, a także rozgrywki Premier League i Ekstraklasy w 4K.Ultra wysoka rozdzielczość ma się coraz lepiej, dlatego coraz śmielej możemy zadawać pytanie o to, co będzie następne.

A następnym krokiem jest oczywiście 8K, a pierwsze produkcje, które będziecie mogli oglądać w tej rozdzielczości już są przygotowywane. Na życzenie japońskiej telewizji, która uruchomiła kanał w rozdzielczości 8K, studio Warner Bros. pracowało nad nową wersją klasycznego filmu 2001: Odyseja kosmiczna z 1968 roku. Od premiery mija więc dokładnie 50 lat, a produkcja nawet w tak sędziwym wieku jest gotowa na najnowsze technologie. Już teraz używa się kamer 8K na planach filmów, więc wydaje się, że 8K będzie miało szanse na przekonanie do siebie twórców i widzów podobnie jak 4K.

A jak teraz ci drudzy reagują na ekrany o tak wysokiej rozdzielczości?

(...) to zwykle tak jest, ze najpierw jest technologia, później materiały na nią? Jak było w HD? Jak powoli jest z 4K? Coraz więcej materiałów (choć jeszcze niewystarczająco). Przecież 8K to nie jest jeszcze na masowy rynek, ale dla tzw early adopters.

Doskonale pamiętam wideorelację z  targów CES w Las Vegas, gdzie telewizory 4K były prezentowane co kilka godzin, a Netflix zapowiedział premiery swoich seriali w ultra wysokiej rozdzielczości - to był styczeń 2014 roku, czyli blisko 5 lat temu i wtedy również nie spodziewano się, że 4K będzie się tak dynamicznie rozwijało. Inny czytelnik pisze:

Aktualnie trudno jest znaleźć materiały 4K, a o 8K już nie wspominając.

Wypowiedź podobnym tonie mogłem znaleźć pod innym materiałem:

Jak na razie sztuka dla sztuki te 8K. Dobrej jakości materiały w 4K ciężko znaleźć, a do 8K w domach jeszcze daleka droga ;)

Co mnie trochę dziwi, ponieważ na Antyweb wielokrotnie powtarzaliśmy, gdzie szukać treści w 4K i w wersji cyfrowej jest ich całe mnóstwo i to w przystępnych cenach. Mam nadzieję, że historia powtórzy się przy 8K, ponieważ Samsung jest już na to gotowy, ze swoimi telewizorami 8K o zawrotnych przekątnych ekranów: 65, 75 i 85 cali. Do wypełnienia tak dużego ekranu treścią może być użyta technologia upscalingu z AI (sztuczna inteligencja), która po raz pierwszy pojawia się właśnie w telewizorach tego producenta.

Druga z metod, to sięgnięcie po treści w 8K, a tymi będziemy się emocjonować już niedługo. Te 2-3 lata temu można było śmiało narzekać na dostępność treści 4K w Polsce, ale ta sytuacja zmieniła się diametralnie. Nie są dostępne u nas co prawda wszystkie usługi streamingowe czy wydania filmów, ale bycie na bieżąco ze wszystkim tym, co jest już oferowane, to nie lada wyzwanie. VOD, Ultra HD Blu-Ray i telewizja w 4K już są, więc być może po  targach CES możemy ponownie zacząć wyczekiwać szerszej dostępności paneli 8K nad Wisłą, bo dostawcy treści będą już mieli się czym pochwalić.

--

Materiał powstał we współpracy z marką Samsung

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy: