20

Czy tak wygląda nowy smartphone BlackBerry z BBX OS? RIM wraca do gry?

Rynek smartphonów skierowanych do masowego konsumenta od jakiegoś czasu zdominowany został przez wielką czwórkę – Samsunga, Apple, HTC i Nokię. I choć w segmencie biznesowym Research In Motion wciąż rządzi i dzieli, to telefony tej firmy z trudem konkurują ze smartphonami innych producentów. Sytuacja ta częściowo odbiła się na wynikach RIMu za 3 kwartał tego […]

Rynek smartphonów skierowanych do masowego konsumenta od jakiegoś czasu zdominowany został przez wielką czwórkę – Samsunga, Apple, HTC i Nokię. I choć w segmencie biznesowym Research In Motion wciąż rządzi i dzieli, to telefony tej firmy z trudem konkurują ze smartphonami innych producentów. Sytuacja ta częściowo odbiła się na wynikach RIMu za 3 kwartał tego roku, w którym to zyski firmy były prawie o 50% mniejsze, niż rok wcześniej. Wygląda jednak na to, że Research In Motion nie zamierza złożyć broni i wkrótce możemy spodziewać się nowego ich produktu.

Jak donosi serwis The Verge, RIM zamierza wypuścić na rynek nowego smartphona z nowym systemem operacyjnym BBX, a jego premiera przewidziana jest na 3 kwartał 2012 roku. Telefon ma być wyposażony w procesor TI OMAP dual-core 1,5 Ghz, 1GB RAMu, 16GB wbudowanej pamięci, kamerę 8 megapixeli. Co więcej, serwis udostępnił również zdjęcie nowego urządzenia:

 

Data premiery tego smartphona jest bardzo odległa, więc bardzo prawdopodobne, że wiele detali i parametrów może jeszcze ulec zmianie. Jednak spoglądając na przedstawiony model, nie można nie zauważyć, że swoim wyglądem i parametrami ma zamiar konkurować z topowymi obecnie smartphonami innych producentów, co prowadzi mnie do wniosku, może nieuprawnionego, że RIM będzie starał się w przyszłym roku powalczyć o masowego odbiorcę. Być może nie tym akurat modelem, ale wydaje się, że firma chce wyjść nieco z obecnego szablonu „smartphonów dla biznesu”. Czy jej się uda zdobyć szerszą niż dotychczas popularność?

Sądzę, że tak. Połączenie dotychczasowych rozwiązań biznesowych z bardziej rozbudowaną, ale uproszczoną platformą skierowaną do szerszego odbiorcy okraszona nowym wyglądem i podrasowanymi podzespołami, na które zwraca uwagę przeciętny konsument wybierający telefon (myślę tutaj głównie o rozmiarze ekranu, jakości aparatu) może okazać się strzałem w dziesiątkę. Wydaje mi się, że na rynku jest miejsce na telefon, który spełnia zarówno funkcje biznesowe jak i rozrywkowe ( z naciskiem na biznesowe). To, że RIM poważnie przymierza się do walki o klienta widać od dawna, chociażby po liście ostatnich zakupów. Jeżeli firmie uda się połączyć biznesową użyteczność z naprawdę przyjaznym i prostym interfejsem, to nowe smartphony mają, moim zdaniem, szansę na sukces.

Warto jednak zauważyć, że podane na dzień dzisiejszy parametry, choć nie odbiegają od obecnych standardów, pod koniec 2012 roku mogą być już niewystarczające. Dlatego nie przywiązywałbym się szczególnie ani do obecnych danych ani nawet zdjęć, gdyż do wakacji 2012 jeszcze dużo czasu. Nie ulega jednak wątpliwościom fakt, że RIM szykuje się w przyszłym roku na ostrą walkę o klienta.