5

Chmura i NFC – RIM próbuje dogonić konkurencję. Czy mu się uda?

Jeszcze parę lat temu BlackBerry od RIM był wyznacznikiem nowoczesnego, biznesowego smartphonu. Dzisiaj telefony od Research In Motion powoli tracą rynek smartphonów. W tym momencie urządzenia tej firmy posiadają zaledwie 7,1% amerykańskiego rynku, zaś sam system mobilny RIMu to zaledwie 19,7%. Kanadyjczycy od dawna pozostają w tyle za konkurencją, zarówno w kwestii hardware’u jak i […]

Jeszcze parę lat temu BlackBerry od RIM był wyznacznikiem nowoczesnego, biznesowego smartphonu. Dzisiaj telefony od Research In Motion powoli tracą rynek smartphonów. W tym momencie urządzenia tej firmy posiadają zaledwie 7,1% amerykańskiego rynku, zaś sam system mobilny RIMu to zaledwie 19,7%. Kanadyjczycy od dawna pozostają w tyle za konkurencją, zarówno w kwestii hardware’u jak i software’u. Jednak twórcy kultowej w niektórych kręgach marki nie zamierzają się poddać.

RIM już od dawna nie wyznacza trendów na rynku smartphonów – w tym momencie firma stara się po prostu dogonić czołówkę. Służyć temu mają ostatnie posunięcia Kanadyjczyków, które mają na celu tchnięcie nowego ducha w usługi oferowane przez firmę.

Jednym z nich jest wykupienie irlandzkiej firmy NewBay, zajmującej się tworzeniem mobilnego oprogramowania, za niemal 100 milionów dolarów. Zakup ten ma pomóc w przygotowaniu przez RIM nowych usług opartych na chmurze. Na razie nie wiadomo, co swoim klientom zaproponuje firma, ale raczej nie będzie się to różnić od tego, co już od dawna ma Google, Microsoft i od niedawna Apple.

Kolejnym krokiem, który właściwie ma zasypać dysproporcje w niektórych segmentach usług między RIMem a konkurencją, jest zastosowanie w najnowszym BlackBerry7 OS technologii NFC. Nowa usługa będzie nazywać się BlackBerry Tag i ma pozwolić użytkownikom tych smartphonów na szybką wymianę między sobą kontaktów, dokumentów, zdjęć i generalnie treści multimedialnych.

 

Jak widać Research In Motion postanowił postawić na bardziej „społecznościowe” usługi, których jego biznesowe telefony do tej pory były raczej pozbawione, a które w dużej mierze stanowią o sukcesie konkurencji. Nie oznacza to jednak, że nowe dodatki nie będą służyć również biznesowi, co widać na zamieszczonym filmie. Na razie jednak działania Kanadyjczyków świadczą bardziej o chęci sprostania dzisiejszym trendom niż o wyznaczaniu nowych kierunków rozwoju branży. Czy RIM jest jeszcze w stanie czymś zaskoczyć konsumentów? Na razie się na to nie zanosi, a o pogarszającej się sytuacji  firmy świadczą chociażby wyniki za ostatni kwartał  – RIM zarobił o połowę mniej niż rok wcześniej i już planuje zwolnienia idące w tysiące miejsc pracy.

Jak sądzicie, czy Research In Motion jest jeszcze w stanie konkurować z Apple czy innymi producentami smartphonów, którzy wykorzystują Androida?