17

Coca-Cola lubi QR, czyli jak można w ciekawy sposób wykorzystać tę technologię

Stworzony w 1994 roku przez Toyotę kod QR coraz częściej jest wykorzystywany w reklamie i sprzedaży dzięki możliwości kompresowania sporej ilości danych i łatwego ich odczytania. Na rosnącą popularność kodów QR bez wątpienia wpływ ma rozwój rynku smartphonów i dedykowanych kodom aplikacji skanujących. Potencjał wykorzystywania tej technologii wciąż rośnie, co coraz częściej dostrzegają duże koncerny […]

Stworzony w 1994 roku przez Toyotę kod QR coraz częściej jest wykorzystywany w reklamie i sprzedaży dzięki możliwości kompresowania sporej ilości danych i łatwego ich odczytania. Na rosnącą popularność kodów QR bez wątpienia wpływ ma rozwój rynku smartphonów i dedykowanych kodom aplikacji skanujących. Potencjał wykorzystywania tej technologii wciąż rośnie, co coraz częściej dostrzegają duże koncerny pokroju Coca-Coli.

Firma ruszyła z ciekawą kampanią reklamową wykorzystującą kod QR, która ma na celu promowanie nowej świątecznej maskotki Coca-Coli. Po zeskanowaniu kodu można pobrać specjalnie przygotowaną grę w postaci aplikacji na iOSa. Po doborze platformy można domyśleć, się, że kampania skierowana jest do amerykańskiego konsumenta. Coca-Cola dobrze przemyślała swoją promocję. Nie tylko można wygrać dzięki grze iPady czy wycieczkę, ale również połączono promocję z akcją dotowania WWF. Wykorzystanie kodu QR przez Coca-Cole w USA (wcześniej firma ta używała ich już w Niemczech czy Japonii) nie byłoby jednak możliwe, gdyby nie fakt, że coraz więcej osób posiada smartphony i odczytanie QR’a jest więcej niż proste.

Oczywiście Coca-Cola to nie jedyna firma, która na szeroką skalę wykorzystuje możliwości kodów QR w marketingu. Ale technologia ta może być w ciekawy sposób wykorzystywana również w inny sposób. Jednym z bardziej interesujących ostatnio projektów jest użycie tej technologii w prototypie chyba pierwszego na świecie automatu sprzedającego… ebooki. Jak zapewne dobrze się domyślacie na pomysł ten wpadli Japończycy. Pomysł jest genialny w swej prostocie. Z automatu wyposażonego w katalog e-książek wybieramy interesujący nas tytuł, a maszyna drukuje nam kod QR, który skanujemy i dzięki temu pobieramy wybranego ebooka.

 

Pomysły na wykorzystywanie kodów QR można mnożyć bez końca, równie długa jest lista firm, które posługują się tą technologią w swoich kampaniach reklamowych. Jednak sama popularyzacja kodów QR związana będzie nierozerwalnie z rozprzestrzenianiem się dostępu do internetu oraz  smartphonów. Im więcej osób będzie posiadało urządzenia pozwalające na odczyt kodów QR, tym coraz częściej kody QR będą wykorzystywane w różnych formach marketingu, sprzedaży czy po prostu w akcjach informacyjnych.

 

Foto