Reklamy na stałe wpisały się w krajobraz dzisiejszej sieci. Gdzie się nie obejrzeć tam grafiki, animacje, lokowania produktów i wpisy sponsorowane. Wielokrotnie jednak pisząc o współczesnych formatach reklamowych wspomina się o reklamie natywnej — co to takiego? Co charakteryzuje reklamę natywną?
Jaka jest definicja reklamy natywnej?
Reklamą natywną nazywamy formę reklamy, która jest integralną częścią medium, w którym się pojawia. Na pierwszy rzut oka taka reklama niczym nie różni się od kolejnego artykułu w magazynie, na stronie internetowej czy filmu. Reklamy natywne nie mają specjalnie wyznaczonych miejsc, bloków czy banerów — ponieważ są idealnie zaadaptowane do medium, w którym się pojawiają. Jest ona wykonana i wpasowana nie tylko do stylistyki, ale także standardów danego medium i formatu, w którym się pojawia. Czyli, najprościej mówiąc, natywna reklama to taka, która nie jest emitowana w specjalnym bloku reklamowym, rzędzie bannerów czy specjalnie przygotowanym w tym celu bilbordzie. Jest ona integralną częścią całości, najczęściej jest nienachalną i idealnie wpasowującą się zarówno stylistycznie jak i tematycznie.
Zobacz też: Tak można zaskakiwać! X-kom reklama
Przykłady reklamy natywnej
Skoro teorię już mam za sobą, to może kilka przykładów, z którymi... prawdopodobnie większość z was się już tu i ówdzie spotkała. Prawdą bowiem jest, że otaczają nas one we wszystkich mediach — są po prostu skuteczniejszą alternatywą dla tradycyjnych form.
- wyróżnione wyniki wyszukiwania — wklepujecie w wyszukiwarkę interesującą was frazę, tudzież nazwę przedmiotu który potencjalnie chcecie kupić i bang! Na szczycie listy królują reklamy — pasujące do waszych zapytań wyniki, które wyglądają identycznie jak cała reszta. Są jednak wyżej, no i odpowiednio oznaczone.
- listy promowanych produktów — rzecz bardzo charakterystyczna dla sklepów internetowych. I myślę że świetnym przykładem na naszym podwórku będzie lista wyróżnionych i promowanych aukcji na Allegro, gdzie jako pierwsze wyświetlane są oferty, których autorzy dodatkowo zapłacili za ich pozycję.
- treści idealnie wpasowujące się w format medium — tutaj doskonałym przykładem są tzw. sponsorowane artykuły lub filmy, czy chociażby wyjątkowo smaczne przepisy, które powstały na zlecenie marki. I to właśnie jej produkty są w nich non-stop polecane.
- lokowanie produktu — czyli standard dzisiejszych mediów — nie bez powodu mamy szansę poznać markę soku, telefonu, odzieży czy biżuterii, z których korzystają bohaterowie seriali i programów w telewizji
- nietypowe działania marketingowe — twórcy czasami próbują nowych ścieżek i próbują dotrzeć do szerszej publiczności w mniej banalny sposób, niż te wymienione powyżej. Są one wciąż naturalne, jednak wymykają się z jasnych ram, które dla większości obserwatorów są czymś naturalnym. Często przytaczanym w tej kategorii przykładem jest promocja pierwszej części GTA. Wydawca skorzystał z "pomocy" tabloidu — jeden z redaktorów namawiał do bojkotu gry, ze względu na jej drastyczność. Szum wokół produkcji absolutnie jej nie zaszkodził — a wręcz przeciwnie.
Dlaczego warto wybrać reklamę natywną?
Wielu użytkowników jest uczulona na reklamy i podświadomie je ignoruje. Przeglądając dowolna stronę internetową, widząc bannery — przewija je znacznie szybciej, często nawet nie patrząc co sie na nich znajduje. Jeżeli jednak reklama o której mowa jest integralną częścią czy to strony internetowej, treści wideo czy nawet konta społecznościowego influensera — istnieje znacznie większa szansa, że nie przejdzie obok niej obojętnie i zainteresuje się produktem, który jest tam przedstawiany. Stąd też w ostatnich latach obserwujemy coraz więcej reklamy natywnej: zarówno w internecie, jak i tradycyjnych mediach, gdzie lokowanie produktu jest na porządku dziennym i coraz trudniej trafic w telewizji na program, który nie posiadałby informacji o takich działaniach.
Najprostszą z odpowiedzi na pytanie: dlaczego warto wybrać reklamę natywna jest... że to się opłaca. Bo trafia do większego grona użytkowników (widzów, czytelników) i jest skuteczniejsza. W przypadku treści idealnie wpasowanych w format medium można też liczyć na dodatkowe zaangażowanie oraz dyskusję, na które to próżno liczyć w przypadku innych opcji. Dobra reklama natywna sprawdza się niemalże w każdej branży, a przy okazji daje twórcom spore pole do popisu w kwestii kreatywnych działań. I o to chodzi, ma przyciągać uwagę i trafiać do odbiorców!
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu