Trafiłem ostatnio na portalu Wirtualnemedia na ranking serwisów społecznościowych w Polsce. Okazało się, że NK.pl jest na 8 miejscu, a odwiedza ten serwis miesięcznie 1,5 mln RU, którzy generują aż 67 mln odsłon i spędzają w nim średnio aż 2 godziny i 51 minut. Dłużej siedzą tylko na Facebooku i na Fotka.com. Postanowiłem więc sprawdzić, co tam się takiego dzieje.
Ostatnie dobre notowania, które jeszcze jako tako sytuowały NK.pl wśród polskich serwisów miały miejsce w 2012 roku. Facebook już wprawdzie przegonił Naszą Klasę, miał 13,6 mln RU, ale NK.pl miała jeszcze prawie 11 mln.
Dziś wygląda to już znacznie gorzej, jednak zastanawiający jest fakt, tak dużej liczby odsłon i czasu spędzanego w tym serwisie.
Źródło: Wirtualnemedia.pl
Zajrzyjmy więc do środka, dla przypomnienia ostatni raz zaglądałem tam w 2013 roku, raport z oględzin NK.pl dostępny jest pod tym linkiem. Wtedy serwis wyglądał zupełnie inaczej, mówię tu o stronie logowania (widać w coverze do tego wpisu), jak i wyglądzie strony głównej profili użytkowników.
Sprawdziłem na stronach pomocy, nowe profile wprowadzono pod koniec zeszłego roku, do dziś użytkownicy narzekają i żądają powrotu do starych profili:
Dlaczego nie zwrócicie nam poprzednich przejrzystych profili?! Wcale nie chcę poronionych innowacji, za które ktoś wziął kasę, nie licząc się z opinią internautów!! Nasza Klasa wciąż jeszcze ma potencjał, który jest sukcesywnie dławiony przez (pożal się Boże) programistów działających na szkodę internautów. Pozdrawiam uczestników grupy.
Zadziwia zawziętość niektórych wpisów i wiarę w ten serwis, choć rozumiem odbiór zmian na profilach użytkowników. Kiedy pierwszy raz go odpaliłem, zaatakowały mnie dwie reklamy, jedna pływająca z boku druga na samej górze pod menu i samouruchamiające się statyczne wideo z podkładem audio. Statyczne, bo nie wyświetlają się filmy tylko slajdy z jakimiś obrazkami do artykułów.
Tak naprawdę to tylko reklama umieszczana w obramowaniu klipu, a obrazki mają przyciągnąć uwagę, a podejrzewam, że w rezultacie generuje irytacje użytkowników tego serwisu. Niżej jest jeszcze gorzej, po prawej stronie linki do artykułów na Onet.pl, Business Insider Polska oraz Fakt.pl, a dopiero w połowie strony właściwy pasek z opcją czytania wpisów znajomych czy dodawania nowych od siebie.
Prócz irytującego rozkładu treści i reklam na stronie głównej, istną rozwałkę zrobili w pozostałej części serwisu. Nowy layout otrzymał profil użytkownika, grupy, fora, szkoły, ale już gry czy poczta przekierowują cały czas do starej wersji layoutu.
Przeglądając ten serwis nie znalazłem tak naprawdę miejsca, które zatrzymałoby mnie na dłużej. Jest taki bałagan z pomieszaniem, że każdy normalny użytkownik zamknąłby od razu kartę, by nie irytować się zbytnio. Być może ta ogromna liczba odsłon generowana jest na forach, przeglądałem niektóre wątki i są cały czas aktualne. Gorzej z grupami, gdzie już tylko pojedyncze wpisy z tego roku znalazłem, nawet na oficjalnej grupie z kotami. No i spora część odsłon może pochodzić też z części z grami, cały czas są integralną częścią serwisu i pewnie nabiją mnóstwo odsłon. Niemniej faktem jest, że Nasza Klasa już dogorywa, porównując rok do roku poczynając od 2012 tracą rocznie ponad 1,5 mln RU, więc to kwestia już kilku lat, kiedy ostatnie soki Onet wyciśnie z tej bazy.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu