19

Z Gdańska do Krakowa w mniej niż godzinę – Polacy chcą Hyperloopa, ale PKP ma lepsze widoki z okna

Wprawdzie Hyperloop to jeszcze długo będzie pieśń przyszłości, ale już dziś sporo o niej wiemy dzięki Muskowi czy nawet polskim pomysłom na takie rozwiązanie autorstwa Hyper Poland. Niemniej Akademia Leona Koźmińskiego postanowił już teraz sprawdzić jak zapatrujemy się na takie podróżowanie przyszłości.

Badanie podzielono na dwa etapy, w pierwszym przepytano 1,5 tys. osób z różnych zagadnień związanych z wprowadzeniem w Polsce ultraszybkiej kolei próżniowej, a w drugim etapie przeprowadzono wywiady grupowe w Warszawie i Łodzi, w gronie 21 badanych.

dr Agata Stasik z Akademii Leona Koźmińskiego, koordynatorka badania:

Skutki wprowadzenia technologii Hyperloop jako nowego środka transportu dla uczestników badania oznaczałyby przede wszystkim zmianę samego postrzegania odległości między miastami. Mogłoby to skłaniać ludzi do osiedlania się poza granicami dużych miast, a w kwestii podróżowania „dla przyjemności” bądź służbowo – znacząco ułatwić logistykę dalszego wyjazdu i zmniejszyć jego koszty

Jakie były wyniki badania ankietowego? Dla prawie 80% badanych transport taki wpłynąłby na ich komfort przemieszczania się pod warunkiem, że kapsuły takie odjeżdżałyby, co 5 minut oraz były wyposażone w możliwość zapinania się pasami – ponad 60% respondentów. Z kolei dla 43% badanych komfort ten byłby obniżony z uwagi na brak okien oraz dla 22% na fakt, że kapsułami sterowałby komputer, a nie człowiek.

Jednocześnie, w przypadku tej pierwszej niedogodności podsunięto badanym rozwiązanie w postaci okien wirtualnych, które wyświetlałyby pasażerom „widoki”, które widują normalnie za oknami pociągów. To usatysfakcjonowałoby 40% badanych, a 47% wolałaby w to miejsce multimedialne panele z wyświetlanymi filmami czy możliwością odsłuchiwania muzyki.

Ogólny odbiór płynący z próżniowej kolei przyszłości, typu Hyperloop jest jednak nad wyraz obiecujący, aż dla 80% badanych było pozytywnie nastawionych do tego rozwiązania, w większości byli to mieszkańcy miast w wieku od 18 do 30 lat. Natomiast w podziale na grupy zawodowe, najbardziej przychylna temu była kadra zarządzająca i właściciele firm, co nie powinno dziwić z uwagi na dobro płynące dla nich z szybkiego przemieszczania się po kraju.

Źródło: Akademia Leona Koźmińskiego.