64

Moda na ciemny motyw nastała. A gdzie niektórzy deweloperzy byli do tej pory? [to mnie wkurza]

Listy nowości w Android 10 i iOS 13 są dość obszerne, ale jednym z najjaśniejszych punktów na nich obydwu jest wprowadzenie ciemnego motywu.

Ci, którzy na niego czekali mogą nareszcie zakrzyknąć z radości, bo pierwsze wzmianki (w przypadku obydwu platform) sięgają kilkunastu, jeśli nie kilkudziesięciu miesięcy wstecz. Ale możliwość włączenia trybu ciemnego w całym systemie to jedno. Wraz ze zmianą wyglądu poszczególnych elementów, Apple i Google musiały przygotować także nowy wygląd swoich (systemowych) aplikacji, które będą zgodne z resztą interfejsu. I tutaj pojawia się pierwszy zgrzyt, choć wspominam o nim trochę na marginesie, ale zdecydowanie warto zwrócić na to uwagę – Google udostępniło Androida 10 już 22 dni temu, a część z kluczowych aplikacji nadal nie otrzymała ciemnego motywu. Dość wspomnieć, że na tej liście znajduje się Gmail, który dopiero wczoraj doczekał się odświeżenia (ściemnienia). Apple wypada w tym rozrachunku znacznie lepiej: na dzień premiery iOS 13 wszystkie programy dostarczane z systemem posiadają tryb ciemny.

Ale nie jest to wcale jakiś duży problem dla posiadaczy smartfonów z Androidem, bo najnowsza dziesiątka trafiła na promil dostępnych na rynku urządzeń. Co więcej, nie wiadomo kiedy Android 10 zawita na najpopularniejszych smartfonach firm trzecich, a po drugie poprzez stosowanie nakładki przez Huaweia, LG, Sony czy Samsunga, nowość Google traci nieco na znaczeniu na znaczeniu.

Polecamy: iOS 13 – recenzja. Lista zmian i wspieranych

Meritum całej sprawy jest to, że (najwięksi) deweloperzy skręcają ku wprowadzeniu trybu ciemnego dopiero wtedy, gdy zostaje to na nich wymuszone. Oczywiście Apple czy Google nie strofują takiego Facebooka, nakazując mu dodanie ciemnego motywu w WhatsAppie czy Instagramie, ale (na całe szczęście!) gigant poczuł się zobligowany do tego działania w momencie, gdy obydwie najważniejsze dla niego platformy już taką funkcję wspierają. Wielu mniejszych twórców aplikacji, jak ci od Telegrama czy Pocket Casts, wprowadzili przyjemniejszy dla oka interfejs (nie tylko nocą) wiele, wiele wcześniej. Wynikało to ze starań zadowolenia użytkowników i chęci zebrania lepszych ocen w Google Play czy App store. Taki Facebook, który dopiero teraz, nieco nieśmiało testuje tryb ciemny w Instagramie, potrzebował tak solidnego impulsu.

Źródło: 9to5google

Jeśli ciemny motyw nie pojawiłby się w Androidzie 10 i iOS 13, to nie wierzę, by nastąpiło takie poruszenie i Google Play oraz App Store zalałyby serie aktualizacji wprowadzających tryb ciemny. I mnie to naprawdę irytuje, bo wyczekując inne, dość drobne mimo wszystko nowości, można spodziewać się powtórki z rozrywki. Dopóki zmiany w samym systemie nie wymuszą na deweloperach pewnych działań, to najwyraźniej nie mamy co liczyć, na oddolną inicjatywę.