UOKiK przygląda się popularnym serwisom oferującym usługi subskrypcyjne. Te nie mogą podnosić cen swoich usług w dotychczasowy sposób. Masz płacić więcej? Musisz się na to zgodzić, tym bardziej jeśli płacisz za nie automatycznie.
Nie da się ukryć, że płatności automatyczne to jeden z najwygodniejszych sposobów opłacania rachunków - tym bardziej jeśli korzystamy z wielu usług różnych firm. Żyjemy jednak w czasach, w których firmy decydują się na podwyżki. Choć jesteśmy o nich informowani przed czasem, prawo mówi jasno, że powinniśmy wyrazić zgodę na nowe warunki. Rzeczywistość pokazuje, że tak nie jest.
W ostatnim czasie Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom subskrypcji różnych usług dostępnych w ramach pakietów: Amazon Prime oraz Amazon Prime Video. W obowiązujących umowach spółki: Amazon EU i Amazon Digital UK stosowały m.in. procedury, które umożliwiały jednostronną zmianę cen od nowego okresu subskrypcyjnego. Tego typu warunek jest szczególnie krzywdzący dla klientów, w sytuacji w której do konta przypisana została karta płatnicza (debetowa lub kredytowa), a operator przyznaje sobie prawo do automatycznego pobrania opłaty w nowej wysokości na kolejny okres subskrypcji. Zdaniem Prezesa UOKiK w takich przypadkach istotne warunki, w tym przede wszystkim zmieniona cena usługi, nie powinny wiązać konsumentów, jeżeli nie wyrażą świadomej zgody na przedłużenie subskrypcji na nowych warunkach.
Droższa subskrypcja z automatyczną płatnością? Firma musi zapytać, czy chcesz dalej z niej korzystać
W ocenie Prezesa UOKiK nowa cena lub inne nowe istotne warunki umowy mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego tylko za uprzednią zgodą konsumenta. Niedopuszczalne jest automatyczne pobieranie opłat według zmienionego cennika w formie zablokowania środków z podpiętej karty płatniczej lub jednostronne wprowadzanie istotnych zmian w warunkach umownych.
Choć Amazon od początku istnienia w Polsce nie podniósł cen abonamentu Prime, inaczej sprawa wygląda w przypadku innych firm, które na przestrzeni ostatnich miesięcy zmieniły cenniki swoich usług. Obecnie UOKiK prowadzi postępowania wyjaśniające dotyczące usług subskrypcyjnych oferowanych przez Apple, Disney+, Google (z YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z Xbox GamePass), Netflix, Sony (z PlayStation Plus), i ewentualnych zmian cen przez nich dokonywanych.
Liczę na zmianę uciążliwych dla konsumentów praktyk, szczególnie przez dużych, globalnych graczy działających na rynku usług subskrypcyjnych. Wierzę, że przedsiębiorcy uszanują obowiązujące w Polsce zasady i dostosują umowy, tak aby wymagana była wyraźna zgoda konsumentów na ewentualne zmiany istotnych warunków. W przypadku wprowadzenia nowych opłat i automatycznego obciążania nimi obecnych klientów, niezbędne będzie usunięcie skutków takich praktyk. Brak reakcji niestety może skutkować podjęciem przez nas kolejnych działań, w tym nałożeniem sankcji finansowych.
- mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Jaki będzie efekt tych postępowań? Przekonamy się niebawem.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu