24

[CES 2015] Nadchodzi czas inteligentnych domów

Poruszyłem już kwestię bezpieczeństwa, która zajęła sporo miejsca podczas dnia mediów na CES 2015, czas przejść do kolejnego zagadnienia. Bezpieczeństwo jest z nim powiązane, ale na dobrą sprawę, ono ma większy lub mniejszy związek z każdym segmentem tej branży. Tym razem inteligentny dom, smart home. Od dawna zwracałem uwagę, że to będzie ważne pole bitwy, […]

Poruszyłem już kwestię bezpieczeństwa, która zajęła sporo miejsca podczas dnia mediów na CES 2015, czas przejść do kolejnego zagadnienia. Bezpieczeństwo jest z nim powiązane, ale na dobrą sprawę, ono ma większy lub mniejszy związek z każdym segmentem tej branży. Tym razem inteligentny dom, smart home. Od dawna zwracałem uwagę, że to będzie ważne pole bitwy, wczoraj moje przypuszczenia zostały potwierdzone – wskazano na ten element podczas prezentacji, pojawiło się sporo firm ze swoimi rozwiązaniami czyniącymi miejsce naszego życia nowoczesnym.

boost oświet 2

boost oświet 3

boost oświet

inteligentny dom

Pojęcie smart home jest naprawdę bardzo szerokie. Podejrzewam, że na właściwych targach pojawi się sporo produktów i projektów, o których jeszcze parę lat temu niewiele osób by pomyślało. Bo sprawa nie dotyczy wyłącznie lodówki zamawiającej zakupy czy pralki sortującej rzeczy – to także sprzęt do podlewania (właściwego) roślin doniczkowych, oszczędzania energii elektrycznej, rozpoznawania domowników, sterowania oświetleniem. Przy tym nie musi być kontrolowany przez domownika: system nauczy się naszych zwyczajów, trybu życia i do nich dostosuje.

inteligentney dom 2

inteligentny dom 2

inteligentny dom 3

miski

Ważne w przypadku tego biznesu będzie to, że do tortu nie dobiorą się wyłącznie duzi gracze pokroju Samsunga. Koreański gigant tworzy swoje rozwiązania i zdaje sobie sprawę z tego, jak istotne będzie połączenie różnych sfer biznesu w celu stworzenia solidnego ekosystemu oraz zatrzymania w nim użytkownika, ale wszystkiego sam nie zbuduje, każdego produktu nie wymyśli. Jednocześnie mniejsze firmy nie muszą wydawać grubych milionów dolarów, by zaistnieć na rynku – będzie się liczył przede wszystkim pomysł. Może być skierowany nawet do wąskiego grona odbiorców i być drogi: jeśli to okaże się sensowne, znajdą się chętni.

kuchenka 2

kuchenka

lodówka

Ciekawa jest kwestia standaryzacji tych wszystkich pomysłów, łączenia ich w zwarty system. I tu pojawia się spore pole do popisu dla firm. Fajnie jest mieć inteligentne produkty w domu, smart home, ale temat traci na atrakcyjności, gdy potrzeba specjalisty do ich zespolenia i zarządzania. Ma być prosto i szybko, na kilka klików. To może stanowić klucz do sukcesu. W kolejnych dniach pojawią się pewnie ciekawe szczegóły.

ogród

smarter 2

smarter