Technologie

[CES 2015] Nadchodzi czas inteligentnych domów

Maciej Sikorski
[CES 2015] Nadchodzi czas inteligentnych domów
24

Poruszyłem już kwestię bezpieczeństwa, która zajęła sporo miejsca podczas dnia mediów na CES 2015, czas przejść do kolejnego zagadnienia. Bezpieczeństwo jest z nim powiązane, ale na dobrą sprawę, ono ma większy lub mniejszy związek z każdym segmentem tej branży. Tym razem inteligentny dom, smart hom...

Poruszyłem już kwestię bezpieczeństwa, która zajęła sporo miejsca podczas dnia mediów na CES 2015, czas przejść do kolejnego zagadnienia. Bezpieczeństwo jest z nim powiązane, ale na dobrą sprawę, ono ma większy lub mniejszy związek z każdym segmentem tej branży. Tym razem inteligentny dom, smart home. Od dawna zwracałem uwagę, że to będzie ważne pole bitwy, wczoraj moje przypuszczenia zostały potwierdzone - wskazano na ten element podczas prezentacji, pojawiło się sporo firm ze swoimi rozwiązaniami czyniącymi miejsce naszego życia nowoczesnym.

Pojęcie smart home jest naprawdę bardzo szerokie. Podejrzewam, że na właściwych targach pojawi się sporo produktów i projektów, o których jeszcze parę lat temu niewiele osób by pomyślało. Bo sprawa nie dotyczy wyłącznie lodówki zamawiającej zakupy czy pralki sortującej rzeczy - to także sprzęt do podlewania (właściwego) roślin doniczkowych, oszczędzania energii elektrycznej, rozpoznawania domowników, sterowania oświetleniem. Przy tym nie musi być kontrolowany przez domownika: system nauczy się naszych zwyczajów, trybu życia i do nich dostosuje.

Ważne w przypadku tego biznesu będzie to, że do tortu nie dobiorą się wyłącznie duzi gracze pokroju Samsunga. Koreański gigant tworzy swoje rozwiązania i zdaje sobie sprawę z tego, jak istotne będzie połączenie różnych sfer biznesu w celu stworzenia solidnego ekosystemu oraz zatrzymania w nim użytkownika, ale wszystkiego sam nie zbuduje, każdego produktu nie wymyśli. Jednocześnie mniejsze firmy nie muszą wydawać grubych milionów dolarów, by zaistnieć na rynku - będzie się liczył przede wszystkim pomysł. Może być skierowany nawet do wąskiego grona odbiorców i być drogi: jeśli to okaże się sensowne, znajdą się chętni.

Ciekawa jest kwestia standaryzacji tych wszystkich pomysłów, łączenia ich w zwarty system. I tu pojawia się spore pole do popisu dla firm. Fajnie jest mieć inteligentne produkty w domu, smart home, ale temat traci na atrakcyjności, gdy potrzeba specjalisty do ich zespolenia i zarządzania. Ma być prosto i szybko, na kilka klików. To może stanowić klucz do sukcesu. W kolejnych dniach pojawią się pewnie ciekawe szczegóły.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu