16

Centralny Port Komunikacyjny to też szansa na więcej szybkich kolei z prędkością powyżej 250 km/h

Temat budowy CPK od samego początku wzbudzał kontrowersje i głównie negatywne opinie - że to kolejne wyrzucanie pieniędzy w błoto, że na co, po co to komu, itd. Jednak jak czytam takie informacje jak ta, o rozbudowie kolei, powiem, że zaczyna mi się to podobać.

Business Insider Polska poinformował dziś o planach CPK na rozbudowę siatki połączeń kolejowych związku z budową nowego portu lotniczego, takiej rozbudowy, aby mieszkańcy 100 polskich miast, mogli dostać się na lotnisko w czasie do 2,5 godzin.

Co ciekawe, koncept ten już jest dokładnie rozpisany, co do rodzaju torowisk, możliwych prędkości, jakie na nich pociągi będą mogły rozwijać oraz co do konkretnych tras i kierunków (tzw. szprych, które docelowo skomunikują resztę kraju z CPK). Łącznie ma powstać 1600 km linii kolejowych, w większości dwutorowych, na których pociągi będą mogły kursować z prędkością powyżej 250 km/h, pomiędzy 200 a 250 km/h i niewielka cześć z prędkością poniżej 160 km/h.

Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki CPK:

Taki układ jest praktyczny i funkcjonalny w swojej prostocie. Docelowo umożliwi on skomunikowanie nawet odległych od CPK obszarów w atrakcyjnym czasie podróży przy zastosowaniu pociągów jeżdżących z prędkością do 250 km/h.

Jak widać na udostępnionej w materiałach prasowych przez CPK mapce połączeń kolejowych, większość ma być wybudowana przez CPK, nieco mniej pozostawione ma być w gestii spółki PKP PLK, która wybuduje nowe linie albo zmodyfikuje istniejące.

Przyglądając się tej mapce mam wrażenie, że to w większości rozwiąże problem wielogodzinnych podróży po Polsce na niektórych trasach. Rozumiem, że w głównym zamyśle chodzi o skomunikowanie różnych regionów w Polski z CPK dla podróżujących samolotami, ale przecież to też może być punkt przesiadkowy dla podróżujących z jednego krańca Polski na drugi tylko kolejami i to szybkimi. Nie będzie to TGV, ale i tak dużo szybciej się będziemy przemieszczać niż obecnie.

Źródło: Business Insider Polska