27

CDP.pl: od lipca 2013 nie współpracujemy z Empikiem

Od paru dni w sieci jest głośno o pozwie, który CD Projekt wytoczył Empikowi. Chodzi o sumę dziesięciu milionów złotych, których wydawca domaga się od właściciela sieci sklepów. Sytuacja jest dosyć napięta. Przede wszystkim uściślijmy jedną kwestię – Grupa CD Projekt S.A składa się z trzech części: CD Projekt RED – dewelopera pracującego nad Wiedźminem, […]

Od paru dni w sieci jest głośno o pozwie, który CD Projekt wytoczył Empikowi. Chodzi o sumę dziesięciu milionów złotych, których wydawca domaga się od właściciela sieci sklepów. Sytuacja jest dosyć napięta.

Przede wszystkim uściślijmy jedną kwestię – Grupa CD Projekt S.A składa się z trzech części: CD Projekt RED – dewelopera pracującego nad Wiedźminem, GOG.com – działającej globalnie platformy dystrybucji cyfrowej i CDP.pl – dystrybutora gier wideo i filmów na nośnikach optycznych na rynek polski. Spór dotyczy tego ostatniego tworu (przed 21 września 2012 znanym jako „CD Projekt sp. z o.o.). Nagłówki „twórcy Wiedźmina pozywają Empik” wydają się więc lekko przesadzone. Z drugiej strony, to jeden kapitał.

Wracając do meritum – rzecz tyczy się ponad dziesięciu milionów złotych. Po pierwsze chodzi o nieopłacone faktury na kwotę ponad 1,3 miliona złotych. Ktokolwiek prowadzi, bądź prowadził działalność gospodarczą ten wie, że zaległości tego typu potrafią być bardzo uciążliwe, zwłaszcza jeżeli z czasem rosną. Najwidoczniej CD Projektowi zwyczajnie skończyła się cierpliwość, a w związku ze słabnącą pozycją Empiku (będącą w dużej mierze wynikiem wzrostu znaczenia dystrybucji cyfrowej) postanowiono w końcu powiedzieć „pas”. Jeszcze parę lat temu mógłby to być dla cdp.pl strzał w stopę – Empik mógł bowiem dyktować warunki niemalże wedle własnego widzimisię. Utrata możliwości współpracy z największą siecią sklepów z multimediami w Polsce mogłaby wbić gwóźdź do trumny dla spółki, która borykała się w tamtym czasie ze sporymi problemami.

Dzisiaj nie może być o tym mowy, bowiem od lipca 2013 roku CDP.pl nie współpracuje w ogóle z Empikiem.

CDP.pl nie dostarcza dystrybuowanych przez siebie produktów bezpośrednio do sieci EMPIK od lipca 2013 r. Są one natomiast dostępne u naszych resellerów i hurtowników. Oczywiście CDP.pl jest otwarte na współpracę na uczciwych i przejrzystych zasadach z wszystkimi zainteresowanymi.

Firma współpracuje z grupą pośredników, sprzedaje swoje produkty bezpośrednio i wchodzi w układy, które nie uzależniają jej od kaprysów jednego podmiotu. Krótko mówiąc, CDP.pl miał dosyć bata nad głową, którym wymachiwał w dodatku coraz słabszy, przerzucający się na sprzedaż papeterii Empik.

Jakby tego było mało, CD Projekt domaga się obecnie rekompensaty za czasy w których multimediowy gigant pozwalał sobie na zbyt wiele. Stawką jest 9 milionów złotych, które zdaniem CD Projektu, spółka zarobiła wykorzystując swoją monopolistyczną pozycję na rynku. Najprawdopodobniej chodziło o drakońskie warunki umów, wysokie marże i inne opłaty. Jak twierdzi pani Joanna Buganik, Marketing Menager w CDP.pl, rzeczona kwota pochodzi z okresu ostatnich trzech lat. To nie znaczy, że praktyki monopolistyczne nie sięgają dalej – trzy lata to po prostu okres przedawnienia roszczeń cywilno-prawnych w stosunkach między przedsiębiorcami.

Gorąco kibicuję w tej batalii CD Projektowi. Oczywiście „praktyki monopolistyczne” to rzecz trudna do jasnego zdefiniowania, więc ocenę tej kwestii pozostawię sądowi. Niemniej, nie jest trudno sobie wyobrazić, żeby roszczenia CDP.pl były słuszne – zwłaszcza te dotyczące zaległych faktur. Empik ma zresztą historię dotyczącą serwowania tego typu „atrakcji” swoim kontrahentom.