Pierwszym seryjnie produkowanym samochodem elektrycznym od BMW jest model i3. Z taśm produkcyjnych zjeżdża już od pięciu lat. Teraz przyjdzie czas na elektrycznego SUV-a. Jego zapowiedzią jest pokazane właśnie auto koncepcyjne BMW iX3.
W kwestii samochodów elektrycznych wybór jest skromny – zwłaszcza kiedy porównamy te możliwości z ofertą aut hybrydowych czy spalinowych. Trend jednak wydaje się być nieodwracalnym i wcześniej czy później każdy koncern będzie musiał mieć w swojej ofercie flotę samochodów elektrycznych. Dlatego też u poszczególnych producentów można zauważyć oznaki intensywnych prac nad elektrowozami. Do tej pory szczególny nacisk położony był raczej na auta kompaktowe. SUV-ów było bardzo mało. Możliwe, że w niedalekiej przyszłości się to zmieni, bowiem BMW szykuje auto oparte o swojego średniego SUV-a. Pokazano właśnie koncepcyjne BMW iX3.
BMW iX3: rywal dla Tesli Model X?
Podczas trwającego właśnie Salonu Samochodowego w Pekinie BMW przywiozło w formie auta koncepcyjnego nowe BMW iX3. Jest to zapowiedź pierwszego elektrycznego SUV-a, który ma wyjechać na drogi w 2020 roku. Chociaż teraz mamy prawie połowę 2018 roku i do premiery pozostało sporo czasu to widać, że Bawarczycy nie próżnują. Nowe BMW iX3 ma bazować na rozwiązaniach nad którymi konstruktorzy BMW właśnie usilnie pracują. Czy tworzony jest kolejny rywal dla amerykańskiej Tesli Model X czy Jaguara i-Pace?
Za bazę do tworzenia BMW iX3 posłużyła obecnie produkowana generacja średniego SUV-a BMW X3. Z jednej strony może to dziwić, bo Bawarczycy przyzwyczaili nas do tworzenia futurystycznych modeli elektrowozów. Tym razem jest to zapowiedź wprowadzenia do oferty wariantu elektrycznego do każdego modelu. Prawdopodobnie na pierwszy ogień pójdzie właśnie BMW X3. Z zewnątrz różnice względem spalinowozu będą niewielkie. Delikatnie przeprojektowano grill, łącząc charakterystyczne „nerki” i zmieniono przedni zderzak. Z tyłu pojawiło się kilka elementów polakierowanych na niebiesko. Cała bryła nadwozia przypomina jednak seryjne X3 i trudno pomylić je z innym modelem od BMW.
BMW iX3: całkiem sporo mocy
Koncepcyjne BMW iX3 napędzane jest nowym silnikiem elektrycznym o mocy 270 KM. Nieznana jest dokładna pojemność akumulatorów litowo-jonowych, lecz z informacji które można znaleźć w Internecie, dowiadujemy się, że do współpracy nad tym elementem zaproszono koreańskiego Samsunga. Plotki twierdzą, że baterie mają oferować ponad 70 kWh, co w praktyce przełoży się na 400 km zasięgu – mierzonych nową metodą WLTP. Podejrzewamy, że realnie na jednym ładowaniu akumulatorów przejedziemy około 300-350 km (w zależności od warunków drogowych i wykorzystywania pokładowych urządzeń jak ogrzewanie czy klimatyzacja).
Nowe BMW iX3 będzie miało możliwość ładowania baterii ze źródła zewnętrznego poprzez gniazdo plug-in umieszczone w tradycyjnym miejscu dla BMW – lewy przedni błotnik. BMW chwali się, że baterie można ładować też na bardzo szybkich ładowarkach, a korzystanie z tego źródła energii skróci czas naładowania akumulatorów do 80% w około 30 minut. Korzystając z bardziej tradycyjnych metod ładowanie może trwać nawet kilka godzin.
Czy Tesla Model X ma się czego bać spoglądając na koncepcyjne BMW iX3? I tak, i nie. Tak ponieważ oferta elektrycznych SUV-ów w najbliższych dwóch latach znacząco się poszerzy. Mowa tutaj m.in. o Jaguarze, który wprowadzi model i-Pace, o Audi, która kończy prace nad SUV-em e-Tron, a do tego grona dołącza teraz BMW, które zamierza produkować iX3 w chińskiej fabryce w Shenyang. Tesla jednak nie ma czego się bać, bo nadal nie znajdziemy rywala, który oferuje ponad 600 KM mocy.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu